| Literature DB >> 34276070 |
T Biester1, K Dovc2,3, A Chobot4, M Tauschmann5, T Kapellen6.
Abstract
Insulin pumps and glucose sensors have been shown to be effective in improving diabetes treatment and reducing acute complications according to data from registries. Therefore, in pediatric diabetology the use of at least one technical device is standard. Both devices can also be combined to form automated insulin delivery (AID) systems.Many AID systems have been tested in clinical trials and have proven to be safe and effective. The supply situation in Germany currently only allows one system to be prescribed for people insured by the statutory health insurances. Currently, children younger than 7 years of age cannot be treated with this system. The reasons for this are legal hurdles and lack of certification by the manufacturers. The CE certification can also lead to problems with insulin prescriptions. Open-source systems are non-regulated variants to circumvent existing regulatory conditions. There are risks here for both users and prescribers.For permanent use a thorough knowledge of the features of each AID system is necessary for both the user and the practitioner. Complete automation does not yet work. For the evaluation of the AID treatment, the metric data of the glucose sensors, the time in range and the glucose management index are the recognized and suitable parameters, because they allow a consultation based on real data from the daily life of people with diabetes.As all glucose sensors are read out via cloud-based software or the data are obtained directly and automatically from a telephone-linked receiver device, this provides the ideal technical basis for telemedical care, which still needs to be configured. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021.Entities:
Keywords: Glucose sensor; Insulin infusion systems; Insulin pump; Telemedicine; Time in range
Year: 2021 PMID: 34276070 PMCID: PMC8276231 DOI: 10.1007/s00112-021-01239-0
Source DB: PubMed Journal: Monatsschr Kinderheilkd ISSN: 0026-9298 Impact factor: 0.416
| t:slim X2 mit Control IQ (Tandem, San Diego, CA, USA) | MiniMed 780G (Medtronic Inc, Northridge, CA, USA) | MiniMed 770G (Medtronic Inc, Northridge, CA, USA) | Diabeloop DBLG1/DBL4T (Diabeloop SA, Grenoble, Frankreich) | CamAPS FX (CamDiab Ltd., Cambrigde, UK) | |
|---|---|---|---|---|---|
| Insulinpumpe | T‑Slim X:2 | MiniMed 780G | MiniMed 770G | Accu-Chek Insight | Dana R/S |
| Glucosensor | DexCom G6 | Guardian 3 | Guardian 3 | DexCom G6 | DexCom G6 |
| Sensordauer | 10 Tage | 7 Tage | 7 Tage | 10 Tage | 10 Tage |
| Anzahl der notwendigen Blutzuckermessungen | Kein Minimum, selten | Mindestens 2‑mal/Tag | Mindestens 4‑ bis 6‑mal/Tag | Kein Minimum, selten | Kein Minimum, selten |
| Art des Algorithmus | MPC | PID mit Fuzzy Logic und MPC-Anteil | PID | MPC | MPC |
| Plattform des Algorithmus | In der Pumpe | In der Pumpe | In der Pumpe | Handgerät | Android-Smartphone |
| Alterbeschränkung laut Hersteller | > 6 Jahre | > 7 Jahre | > 7 Jahre | 12–18 Jahre (DBL4T) > 18 Jahre (DBLG1) | > 1 Jahr (auch für Schwangere) |
| Glucosezielwert des Systems | 110 mg/dl | 100/120 mg/dl | 120 mg/dl | 100–180 mg/dl | 80–200 mg/dl |
| Insuline | Humalog und NovoRapid | Humalog und NovoRapid | Humalog und NovoRapid | NovoRapid | Humalog und NovoRapid, Fiasp |
| Automatische Korrekturbolusgaben | Ja | Ja | Nein | Ja | Nein |
| Möglichkeit der Datenverfügbarkeit | Download, Diasend (Sensordaten Clarity) | Automatisch, CareLink | Automatisch, CareLink | Download, Diasend (Sensordaten Clarity) | Automatisch, Diasend |
| Sonstiges | Nachtmodus | Per Handy anzusehen | Per Handy anzusehen | Variable „Aggressivität“ | „Boost-Modus“ |
| Temporäres Ziel erhöhen | Aktivitätsmodus | Temporäres Ziel (150 mg/dl) | Temporäres Ziel (150 mg/dl) | Zen-Modus (20–40 mg/dl höher als aktuelles Ziel) | Aktivitätsziel: „ease-off modus“ |
| Verfügbar in Deutschland (Mai 2021) | Nein | Nein | Ja | Als DBLG1 (> 18 Jahre) | Ggf. bei privat Krankenversicherten |
MPC „model predictive control“, PID „roportional-integral-derivative controller“

| CamAPS FX | Diabeloop | MiniMed 780G | MiniMed 770G | T‑Slim X:2 mit Control IQ | |
|---|---|---|---|---|---|
| Veränderbare Einstellungen | Kohlenhydratfaktor „Aggressivität“ Glucosezielwert Seit Neuestem Art der Mahlzeit (fettig) | Insulin-Tagesgesamtmenge Gewicht Mittlere Tagesgesamtkohlenhydratmenge „Aggressivität“ Glucosezielwert Menge der empfohlenen Notfallkohlenhydrate | Kohlenhydratfaktor Insulinwirkdauer Temporäres Ziel Glucosezielwert | Kohlenhydratfaktor Insulinwirkdauer Temporäres Ziel | Basalrate Kohlenhydratfaktor Insulinwirkdauer Temporäres Ziel Tagesgesamtmenge Schlafmodus Sportmodus |
| Systemseitige Einstellungen, die nicht verändert werden können | Insulinwirkdauer Basalrate | Basalrate Korrekturfaktor Kohlenhydratfaktor | Basalrate Korrekturfaktor Korrekturbolusgaben | Basalrate Korrekturfaktor Korrekturbolusgaben | Insulinwirkdauer |


