| Literature DB >> 34491367 |
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Abstract
ISSUE: Since the start of the global pandemic, a number of publications have suggested using ionising radiation to diagnose a COVID-19 infection. Some proposals call for the use of computed tomography (CT) to screen for presymptomatic SARS-CoV-2-infections. INTENT OF THE CONSULTATION: With these proposals in mind, the German Commission on Radiological Protection (SSK) agreed during its 307th meeting on 2 and 3 July 2020 to establish a working group aimed at evaluating the use of ionising radiation in connection with a COVID-19 infection. The working group focussed on radiological protection aspects with a view to using computed tomography to diagnose COVID-19. The group started its work on 5 October 2020. Although not commissioned by the Federal Ministry for the Environment, Nature Conservation and Nuclear Safety (BMU), representatives of the BMU and the Federal Office for Radiation Protection (BfS) were involved in the consultations. STATEMENT: The SSK issues the following statement: 1. The use of CT in asymptomatic persons to diagnose COVID-19 outside of approved studies is not evidentially justified. 2. Pursuant to Section 83 (3) of the German Radiation Protection Act, a CT scan for the diagnosis or follow-up of a COVID-19 pneumonia requires the prior justifying indication from a doctor with the requisite specialist knowledge in radiation protection. To this end, specialist medical associations provide recommendations based on up-to-date findings.Entities:
Keywords: COVID-19; Computed Tomography; Coronavirus; Radiation Protection; SARS-CoV‑2
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34491367 PMCID: PMC8422056 DOI: 10.1007/s00117-021-00898-0
Source DB: PubMed Journal: Radiologe ISSN: 0033-832X Impact factor: 0.635
| WHO | SSK | |||
|---|---|---|---|---|
| Personenkreis | Zweck der bildgebenden Diagnostik | Empfehlung der WHO | Stellungnahme der SSK für Deutschland | |
| R1 | Kontaktpersonen von COVID-19-Erkrankten ohne Symptome | Nachweis der SARS-CoV-2-Infektion | Nicht empfohlen | Aus fachlicher Sicht der SSK nicht empfohlen und wegen fehlender rechtfertigender Indikation nicht zulässig |
| R2.1 | Symptomatisch Erkrankte mit Verdacht auf COVID-19 | Nachweis von COVID-19 | Nicht empfohlen, wenn Ergebnis der RT-PCR in vertretbarer Zeit verfügbar ist | Aus fachlicher Sicht der SSK nicht empfohlen und wegen fehlender rechtfertigender Indikation nicht zulässig |
| R2.2 | Symptomatisch Erkrankte mit Verdacht auf COVID-19 | Nachweis von COVID-19 | Empfohlen, wenn (1) RT-PCR nicht verfügbar ist, (2) ihr Ergebnis erst nach unvertretbar langer Zeit verfügbar ist, oder (3) die RT-PCR Ergebnisse initial negativ waren, aber ein starker klinischer Verdacht fortbesteht | Nur nach individueller rechtfertigender Indikation |
| R3 | Ambulante Patienten/Patientinnen mit vermuteter oder gesicherter COVID-19 und leichten Symptomen | Entscheidung über stationäre Aufnahme | Empfohlen zusätzlich zur klinischen und laborchemischen Diagnostik | Nur nach individueller rechtfertigender Indikation |
| R4 | Ambulante Patienten/Patientinnen mit vermuteter oder gesicherter COVID-19 und mäßigen bis schweren Symptomen | Entscheidung über stationäre Aufnahme auf entweder Normal- oder Intensivstation | Empfohlen zusätzlich zur klinischen und laborchemischen Diagnostik | Nur nach individueller rechtfertigender Indikation |
| R5 | Stationäre Patienten/Patientinnen mit vermuteter oder gesicherter COVID-19 und mäßigen bis schweren Symptomen | Unterstützung von Entscheidungen zum therapeutischen Vorgehen | Empfohlen zusätzlich zur klinischen und laborchemischen Diagnostik | Nur nach individueller rechtfertigender Indikation |
| R6 | Stationäre Patienten/Patientinnen mit COVID-19, deren Symptome in Rückbildung sind | Entscheidung über die Entlassung | Nicht empfohlen | Nur nach individueller rechtfertigender Indikation |