| Literature DB >> 35215479 |
Annalisa Giosuè1, Ilaria Calabrese1, Marilena Vitale1, Gabriele Riccardi1, Olga Vaccaro2.
Abstract
Limited consumption of dairy foods and use of low-fat products is recommended for cardiovascular (CV) prevention; however, other features besides fat content modulate their metabolic effects. We analyze updated evidence on the relationship of different dairy products (low/full-fat dairy, milk, cheese, yogurt) with CVD by reviewing meta-analyses of cohort studies and individual prospective cohort studies with CV hard endpoints (CVD/CHD incidence/mortality), together with meta-analyses of randomized controlled trials exploring the effect of dairy on major CV risk factors. The analyses provide evidence that moderate dairy consumption (up to 200 g/day, globally) has no detrimental effects on CV health and that their effect depends more on the food type (cheese, yogurt, milk) than on the fat content. These data expand current knowledge and may inform revision of current guidelines for CVD prevention.Entities:
Keywords: cardiovascular disease; cardiovascular risk factors; cheese; dairy foods; yogurt
Mesh:
Year: 2022 PMID: 35215479 PMCID: PMC8875110 DOI: 10.3390/nu14040831
Source DB: PubMed Journal: Nutrients ISSN: 2072-6643 Impact factor: 5.717
Summary of the available meta-analyses of prospective cohort studies on the relation between dairy products and CV hard endpoints or all-cause mortality.
| Meta-Analysis | Neutral Relation | Inverse Relation | Positive Relation | |
|---|---|---|---|---|
|
| ||||
|
| O’Sullivan 2013 [ | ✓ | ||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Eleftheriou 2018 [ | ✓ | |||
| Schwingshackl 2018 [ | ✓ | |||
|
| Qin 2015 [ | ✓ | ||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
|
| O’ Sullivan 2013 [ | ✓ | ||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| Qin 2015 [ | ✓ | |||
| Alexander 2016 [ | ✓ | ✓ | ||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Soedamah-Muthu 2018 [ | ✓ | |||
| Bechthold 2019 [ | ✓ | |||
|
| Mazidi 2019 [ | ✓ | ||
|
| ||||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| Qin 2015 [ | ✓ | |||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
|
| Mazidi 2019 [ | ✓ | ||
|
| ||||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| Qin 2015 [ | ✓ | |||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
|
| ||||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| O’Sullivan 2013 [ | ✓ | |||
| Mullie 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
|
| O’Sullivan 2013 [ | ✓ | ||
|
| Soedamah-Muthu 2011 [ | ✓ | ||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Mullie 2016 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Soedamah-Muthu 2018 [ | ✓ | |||
| Jakobsen 2021 [ | ✓ | |||
|
| Mazidi 2019 [ | ✓ | ||
|
| ||||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
| Zhang 2020 [ | ✓ | |||
|
| Zhang 2020 [ | ✓ | ||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
| Zhang 2020 [ | ✓ | |||
|
| ||||
|
| O’Sullivan 2013 [ | ✓ | ||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Tong 2017 [ | ✓ | |||
|
| Alexander 2016 [ | ✓ | ||
| Chen 2017 [ | ✓ | ✓ | ||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Zhang 2020 [ | ✓ | |||
|
| O’Sullivan 2013 [ | ✓ | ||
|
| Qin 2015 [ | ✓ | ||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Chen 2017 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Jakobsen 2021 [ | ✓ | |||
|
| ||||
|
| Guo 2017 [ | ✓ | ||
| Gao 2020 [ | ✓ | ✓ | ||
|
| Alexander 2016 [ | ✓ | ||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Wu 2017 [ | ✓ | ✓ | ||
| Zhang 2020 [ | ✓ | |||
|
| Gao 2020 [ | ✓ | ✓ | |
|
| Qin 2015 [ | ✓ | ||
| Alexander 2016 [ | ✓ | |||
| Wu 2017 [ | ✓ | |||
| Guo 2017 [ | ✓ | |||
| Jakobsen 2021 [ | ✓ | |||
Summary of the available meta-analyses of randomized controlled trials on the effect of dairy products on cardiovascular risk factors.
| No. of Meta-Analyses Reporting No Effect | No. of Meta-Analyses Reporting a Significant Reduction | No. of Meta-Analyses Reporting a Significant Increase | |
|---|---|---|---|
|
| |||
|
| 3 | 5 * | 2 |
|
| 3 | 3 | 0 |
|
| 0 | 0 | 2 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 2 | 1 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 2 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 1 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| |||
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| |||
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 1 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| |||
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 0 | 0 | 1 |
|
| |||
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| |||
|
| 0 | 1 | 0 |
|
| 2 | 2 | 0 |
|
| 1 | 1 | 0 |
|
| 1 | 0 | 0 |
|
| 2 | 1 | 0 |
|
| 3 | 1 | 0 |
|
| 0 | 7 | 0 |
|
| 0 | 7 | 0 |
|
| 5 | 0 | 1 |
|
| 3 | 1 | 0 |
* 4 meta-analyses including studies where dairy supplementation was associated with energy restriction; 1 meta-analysis including studies where dairy supplementation was not associated with energy restriction. CV: cardiovascular.