| Literature DB >> 33961061 |
Benjamin Neetz1, Thomas Flohr2, Felix J F Herth3, Michael M Müller3.
Abstract
The establishment of assisted spontaneous breathing is a phase of ventilation therapy that is generally considered to be beneficial and not dangerous. However, recent findings regarding potential damage from vigorous spontaneous breathing effort should be noticed in patients with acute injured lungs. This syndrome is called patient self-inflicted lung injury. Physicians, nurses and respiratory therapists should be aware of this issue. Parameters that can be determined using esophageal pressure measurement or simple maneuvers on the respirator are helpful when deciding to implement and to monitor assisted spontaneous breathing, even in the acute phases of lung damage. In addition to monitoring, there are therapeutic options for dealing with high respiratory drive or increased breathing effort.Entities:
Keywords: Assisted spontaneous breathing; Breathing effort; Lung stress; Respiratory effort; Ventilator-induced lung injury
Mesh:
Year: 2021 PMID: 33961061 PMCID: PMC8103432 DOI: 10.1007/s00063-021-00823-2
Source DB: PubMed Journal: Med Klin Intensivmed Notfmed ISSN: 2193-6218 Impact factor: 0.840







| Name | Abkürzung | Definition |
|---|---|---|
| Atemwegsdruck | Paw | Beatmungsdruck |
| Inspirationsdruck | Pinsp | Inspiratorischer Paw (Inspirationsdruck oder PEEP + Druckunterstützung) |
| Maximale inspiratorische Erniedrigung der Paw-Kurve | Paw,i,max | Niedrigster Paw während spontaner Inspiration gegen auf PEEP-Niveau geschlossener Ventile (Exspirationshalt) |
| Plateaudruck | Pplat | Paw unter statischen Bedingungen (Abwesenheit von Flow) während eines Okklusionsmanövers auf Pinsp-Niveau (Inspirationshalt); entspricht dem endinspiratorischen Alveolardruck (Palv) |
| Positiver endexspiratorischer Druck | PEEP | Endexspiratorischer Paw. Unter statischen Bedingungen entspricht er dem endexspiratorischen Palv |
| Dynamischer „driving pressure“ | ∆Pdyn | Pinsp − PEEP |
| Statischer „driving pressure“ | ∆Pstat | Pplat − PEEP; alternativ VT/Compliance des respiratorischen Systems (CRS) |
| Endexspiratorischer Ösophagusdruck | Peso,ee | Exspiratorischer Ösophagusdruck unter statischen Bedingungen und bei inaktiver Atemmuskulatur |
| Maximale inspiratorische Erniedrigung der Peso-Kurve | Peso,i,max | Niedrigster Peso während spontaner Inspiration unter dynamischen Bedingungen |
| Inspiratorische ösophageale Auslenkung | ∆Peso | Maximale Auslenkung des Peso während spontaner Inspiration unter dynamischen Bedingungen (Peso,ee − Peso,i,max) |
| Endinspiratorischer Ösophagusdruck | Peso,ei | Endinspiratorischer Peso unter statischen Bedingungen bei inaktiver Atemmuskulatur während eines Okklusionsmanövers auf Pinsp-Niveau |
| Statischer exspiratorischer transpulmonaler Druck | PLe,stat | PEEP − Peso,ee (Absolutwertmethode) |
| Regionaler inspiratorischer Lungenstress (= dynamischer inspiratorischer transpulmonaler Druck) | PLi,dyn | Pinsp − Peso,i,max (Absolutwertmethode) |
| Regionaler tidaler Lungenstress (= dynamischer tidaler transpulmonaler Druck) | ∆PLi,dyn | PLi,dyn − PLe,stat; alternativ: ∆Pdyn + ∆Peso (Absolutwertmethode) |
| Globaler endinspiratorischer Lungenstress (= statischer endinspiratorischer transpulmonaler Druck) | PLi,stat | Pplat * EL/ERS (Elastance-basierte Methode) |
| Globaler tidaler Lungenstress (= statischer tidaler transpulmonaler Druck) | ∆PLi,stat | ∆Pstat * EL/ERS (Elastance-basierte Methode) |




