| Literature DB >> 16425039 |
M Dünser1, I Baelani, L Ganbold.
Abstract
During the last decades anesthesia has developed into a wide ranging specialty in western countries, whereas in most developing and newly industrializing nations it still focuses on its core discipline, the perioperative care of the surgical patient. Poor socioeconomic status and inadequate financing of health systems result in a high burden of disease, a high rate of self-financing of healthcare costs by the patients, as well as insufficient personnel, infra-structural and material equipment of most healthcare facilities. Important limiting factors for anesthesia are low educational standards and a widespread lack of oxygen and medical gas supplies, as well as locally serviceable medical equipment. Studies evaluating the status of anesthesia in developing and newly industrializing nations in detail are urgently needed in order to provide aid on national and international as well as institutional and private levels for the development of anesthesia in poor countries.Entities:
Mesh:
Year: 2006 PMID: 16425039 PMCID: PMC7096088 DOI: 10.1007/s00101-006-0979-6
Source DB: PubMed Journal: Anaesthesist ISSN: 0003-2417 Impact factor: 1.041

| Demokratische Republik Kongo | Mongolei | ||
|---|---|---|---|
| Eingriff | Häufigkeit [%] | Eingriff | Häufigkeit [%] |
| Sectio und geburtshilfliche Chirurgie | 21,2 | Cholezystektomie | 16,5 |
| Appendizitis | 12,1 | Appendizitis | 12,4 |
| Inkarzerierte Herrnie | 12,1 | Gastrektomie | 11,5 |
| Akutes Abdomen | 9,1 | Kolorektalchirurgische Eingriffe | 10,5 |
| Osteomyelitis | 7,4 | Ileus | 8,6 |
| Cholezystektomie | 6,1 | Prostatektomie | 6,1 |
| Prostatektomie | 5 | Intestinale Perforation und Peritonitis | 5,3 |
| Amputationen | 4,9 | Abdominelle Tumorchirurgie | 5,1 |
| Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten | 4,3 | Hals-Nasen-Ohren-Eingriffe | 4,3 |
| Fußkorrekturen (Pes equinovarus) | 4,3 | Dünndarmteilresektion | 2,9 |
| Ileus infolge Helmintheninfektion | 2,9 | Nephrektomie | 2,9 |
| Struma | 2,6 | Pneum-/Lobektomie | 2,3 |
| Leberabszess | 1,0 | Pleuraempyem | 1,3 |
| Andere | 7 | Andere | 10,3 |
Die Daten der Demokratischen Republik Kongo repräsentieren die häufigsten chirurgischen Interventionen im DOCS Hospital in Goma im Jahr 2004. Die Daten der Mongolei repräsentieren die häufigsten chirurgischen Interventionen im Universitätskrankenhaus in Ulaanbaatar im Jahr 2004. (Geburtshilfliche und unfallchirurgische Eingriffe sind nicht inkludiert, da diese an anderen Krankenhäusern durchgeführt werden.)
| DOCS Hospital | CMC Charité Maternelle | |
|---|---|---|
| Operationssäle | 3 | 2 |
| Anästhesisten | 2 | 1 |
| Anästhesien | 767 | 361 |
|
|
|
|
| Maskennarkose [%] | 2,9 | 30 |
| Larnyxmaske [%] | 2,5 | 0 |
| Intubationsnarkose [%] | 12,1 | 2,9 |
|
|
|
|
| Periduralanästhesie [%] | 79,6 | 50,2 |
| Spinalanästhesie [%] | 1,1 | 11,7 |
| Kaudalanästhesie [%] | 0 | 0,6 |
| Plexusanästhesie [%] | 0 | 0,3 |
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|



| Betten | 12 |
| Behandelte Patienten | 627 |
|
| |
| Intrazerebrale Blutung | 14,3 |
| Cholezystektomie, postop | 12,1 |
| Gastrektomie, postop | 9,6 |
| Andere Chirurgie, postop | 9,4 |
| Peritonitis | 8,1 |
| Ileus | 7,2 |
| Kolorektalchirurgie postop | 6,7 |
| Sepsis/septischer Schock | 6,1 |
| Leberversagen | 5,2 |
| Nierenversagen | 4,9 |
| Akute Herzinsuffizienz | 2,5 |
| Akutes Koronarsyndrom | 2,4 |
| Hämorrhagischer Schock | 1,8 |
| ARDS | 1,1 |
| Andere | 17,6 |
postop zur postoperativen Betreuung; ARDS „acute respiratory distress syndrome“.
| Todesursache | Anteil [%] | |
|---|---|---|
| Städtische Gebiete | Ländliche Gebiete | |
| Präeklampsie/Eklampsie | 26 | 14 |
| Sepsis nach Interruptio | 23 | 15 |
| Puerperalsepsis | 15 | 13 |
| Peripartale Blutung/Uterusruptur | 15 | 25 |
| Andere | 21 | 33 |
| Gründe | Anteil [%] |
| Unmöglichkeit eines zeitgerechten Transports | 41,7 |
| Unfähigkeit des medizinischen Personals, einen gynäkologisch/geburtshilflichen Notfall zu diagnostiziern und die Patientin an ein größeres Krankenhaus zu transferieren | 33,3 |
| Unfähigkeit der Ärzte eine Sectio durchzuführen | 33,3 |
| Angst vor oder Verweigerung einer Sectio caesarea durch die Patientin | 25 |
| Widerwilligkeit des Fahrers bei Nacht zu fahren | 25 |
| Fehlende finanzielle Mittel, um für den Transport zu bezahlen | 16,7 |
Die Befragten konnten mehr als einen Grund angeben
