P Marckmann1, M Grønbaek. 1. Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Denmark.
Abstract
OBJECTIVES: To review all prospective cohort studies examining the relationship between fish intake and coronary heart disease mortality, and to assess the strength and consistency of their findings. DESIGN: Systematic review of studies based on individual records of fish or n-3 polyunsaturated fatty acid consumption and coronary heart disease death. Studies were given scientific quality scores and divided into categories of high, intermediate, or insufficient quality. MAIN OUTCOME MEASURE: Coronary heart disease mortality. RESULTS: Eleven studies were identified. The cohorts counted a total of 116764 individuals. Of four studies judged to be of high quality, the two largest (n = 44895 and 20051) were performed in populations at low risk of coronary heart disease. They found no protective effect of fish consumption. The other two high-quality studies were relatively small (n = 852 and 1822) and included individuals at higher risk. They both found an inverse relationship between fish consumption and coronary heart disease death, suggesting that 40-60 g fish per day is optimal and associated with a risk reduction of 40-60%. Results of four studies of intermediate quality support that fish consumption is inversely associated with coronary heart disease mortality in high-risk populations only. Three studies were judged to be of insufficient quality to be used for drawing conclusions. CONCLUSIONS: Fish consumption is not associated with reduced coronary heart disease mortality in low-risk populations. However, fish consumption at 40-60 g daily is associated with markedly reduced coronary heart disease mortality in high-risk populations. The underlying biochemical mechanism is not known and causal inference premature.
OBJECTIVES: To review all prospective cohort studies examining the relationship between fish intake and coronary heart disease mortality, and to assess the strength and consistency of their findings. DESIGN: Systematic review of studies based on individual records of fish or n-3 polyunsaturated fatty acid consumption and coronary heart disease death. Studies were given scientific quality scores and divided into categories of high, intermediate, or insufficient quality. MAIN OUTCOME MEASURE: Coronary heart disease mortality. RESULTS: Eleven studies were identified. The cohorts counted a total of 116764 individuals. Of four studies judged to be of high quality, the two largest (n = 44895 and 20051) were performed in populations at low risk of coronary heart disease. They found no protective effect of fish consumption. The other two high-quality studies were relatively small (n = 852 and 1822) and included individuals at higher risk. They both found an inverse relationship between fish consumption and coronary heart disease death, suggesting that 40-60 g fish per day is optimal and associated with a risk reduction of 40-60%. Results of four studies of intermediate quality support that fish consumption is inversely associated with coronary heart disease mortality in high-risk populations only. Three studies were judged to be of insufficient quality to be used for drawing conclusions. CONCLUSIONS: Fish consumption is not associated with reduced coronary heart disease mortality in low-risk populations. However, fish consumption at 40-60 g daily is associated with markedly reduced coronary heart disease mortality in high-risk populations. The underlying biochemical mechanism is not known and causal inference premature.
Authors: Lieke W J van den Elsen; Léon J A Spijkers; Rob F P van den Akker; Aggie M H van Winssen; Martin Balvers; Dayanjan S Wijesinghe; Charles E Chalfant; Johan Garssen; Linette E M Willemsen; Astrid E Alewijnse; Stephan L M Peters Journal: J Hypertens Date: 2014-05 Impact factor: 4.844
Authors: Sven O E Ebbesson; Richard B Devereux; Shelley Cole; Lars O E Ebbesson; Richard R Fabsitz; Karin Haack; William S Harris; Wm James Howard; Sandra Laston; Juan Carlos Lopez-Alvarenga; Jean W MacCluer; Peter M Okin; M Elizabeth Tejero; V Saroja Voruganti; Charlotte R Wenger; Barbara V Howard; Anthony G Comuzzie Journal: Am Heart J Date: 2010-06 Impact factor: 4.749
Authors: Anna L Choi; Pal Weihe; Esben Budtz-Jørgensen; Poul J Jørgensen; Jukka T Salonen; Tomi-Pekka Tuomainen; Katsuyuki Murata; Hans Petur Nielsen; Maria Skaalum Petersen; Jórun Askham; Philippe Grandjean Journal: Environ Health Perspect Date: 2008-10-16 Impact factor: 9.031