| Literature DB >> 32836398 |
Abstract
Vaccinations are often administered at an age when many neurological diseases of childhood and adolescence also occur. Febrile seizures may occur following vaccination in patients with an appropriate genetic predisposition. The occurrence of narcolepsy has been described more frequently after pandemic influenza A-H1N1 vaccinations. The causality has not been proven. Data regarding an association between Guillain-Barré syndrome and influenza vaccinations are inconclusive. It was conclusively shown that vaccinations do not cause neurological disorders, such as autism and do not trigger multiple sclerosis. In summary, there is currently no confirmed evidence for the occurrence of chronic neurological diseases as a consequence of generally recommended vaccinations in Germany. If unusual neurological symptoms are observed in temporal association with vaccinations, a comprehensive evaluation is necessary to exclude a causal relationship and to diagnose the underlying neurological disease independent of the vaccination. This statement gives specific recommendations for the practical approach when neurological symptoms are observed in temporal association with vaccinations with respect to taking the patient history, initial diagnostic procedures, accurate and prompt documentation and the obligation to report the event. The committee also proposes procedures for further clarification and differential diagnostics of causal neurological diseases in childhood and adolescence. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020.Entities:
Keywords: Drug-related side effects and adverse reactions; Encephalitis; Narcolepsy; Seizure; Vaccines
Year: 2020 PMID: 32836398 PMCID: PMC7372975 DOI: 10.1007/s00112-020-00975-z
Source DB: PubMed Journal: Monatsschr Kinderheilkd ISSN: 0026-9298 Impact factor: 0.323

| Erkrankung | Diagnostik | |
|---|---|---|
Schädelsonographie, cMRT, EEG Ggf. Panel‑/Exomdiagnostik | ||
Hautinspektion (Wood-Licht) cMRT, Herz‑, Nierensonographie, Augenarzt Ggf. | ||
|
| cMRT, Sono-Abdomen EEG mit 3/s-Einzelblitzen bei V. a. neuronale Zeroidlipofuszinose, Augenarzt: Katarakt, Augenhintergrund | |
| Urin | Selektives Urinscreening auf angeborene Stoffwechselerkrankungen (organische Säuren, Aminosäuren, Orotsäure, Oligosaccharide und Mukopolysaccharide, Purine u. Pyrimidine) | |
| Blut | BB mit vakuolisierten Lymphozyten, Glukose, Blutgasanalyse, Ammoniak, Laktat, Aminosäuren, Tandem-Massenspektrometrie Acylcarnitindifferenzierung, Pipecolinsäure, CDT-Isoelektrofokussierung, Chitotriosidase, VLCFA, Phytansäure, Kreatinmangelsyndrome Gezielte Enzymdiagnostik (z. B. lysosomale Enzyme) Ggf. Panel‑/Exomdiagnostik | |
| Liquor | Zellen, Eiweiß, Glukose, Laktat, Aminosäuren, Neurotransmitter | |
| Rett-Syndrom | ||
| Angelman-Syndrom | Molekulargenetik | |
| Prader-Willi-Syndrom | Molekulargenetik | |
| Fragiles-X-Syndrom | ||
|
| Array-CGH, Panel‑/Exomdiagnostik | |
|
| EEG, Schlaf-EEG, Video-Langzeit-EEG, cMRT, Familienanamnese | |
| – Dravet-Syndrom | ||
| – Pyridoxinabhängige Epilepsie | Pipecolinsäure im Plasma | |
| – Glukosetransporterdefekt | Liquor-Serum-Glukose-Quotient, | |
| – Epileptische Enzephalopathien | Panel‑/Exomdiagnostik | |
|
| Muskelsonographie, | |
|
| Nervenleitgeschwindigkeit (motorisch und sensibel) Molekulargenetik (PMP22, Panel-/Exomdiagnostik) | |
|
| Kreatininkinaseaktivität, Virologie HMG-CoA-Reduktase-Antikörper, α‑1,4‑Glucosidase (M. Pompe) Muskel-Sonographie/MRT Panel‑/Exomdiagnostik Ggf. Muskelbiopsie | |
|
| Acetylcholinantikörper | |
|
| Tensilon-Test Molekulargenetik (Paneldiagnostik) | |
|
| Mütterliche Anamnese (Mutterpass, STORCH-Erkrankungen erfragen) STORCH-Serologie (incl. VZV), ggf. CMV-PCR aus Neugeborenenscreeningkarte, ggf. Liquor, Augenhintergrund, Schädelsonographie, cMRT | |
|
| ||
| Meningoenzephalitis (viral, bakteriell) | Liquor | Zellen, Eiweiß, Glukose, Laktat, bakteriolog. Kultur, Multiplex-PCR (Bakterien/Viren) Neurotrope Viren (z. B. HSV, VZV, FSME, Picornaviren: Enteroviren, Parechoviren …), Borrelienantikörper, intrathekale Immunglobulinsynthese Oligoklonales IgG |
| Stuhl | Picornaviren: Enteroviren, Parechoviren | |
| Respirator | Sekrete: z. B. Influenzaviren, Parechoviren, Mykoplasmen, Bordetella spp. | |
|
| Liquor: siehe Meningoenzephalitis zusätzlich: Autoantikörper-Panel (Incl. NMDA-Rezeptor-Antikörper) | |
|
| Liquor: siehe Meningoenzephalitis zusätzlich: MRZ-Reaktion | |
|
| Liquor: siehe Meningoenzephalitis Nervenleitgeschwindigkeit | |
|
| Spontanurin: Homovanilinsäure und Vanillinmandelsäure Abdomen-Sono, MRT Abdomen u. spinales MRT | |
|
| Gerinnungsdiagnostik, cMRT mit Angiosequenz | |
|
| cMRT, spinales MRT | |
| Schwangerschafts- und Geburtsanamnese Schädelsonographie, cMRT, EEG | |
|
| Urinscreening Toxikologie | |
cMRT zerebrale Magnetresonanztomographie, EEG Elektroenzephalographie, MRZ Masern-Röteln-Zoster, NMDA N-Methyl-D-Aspartat