| Literature DB >> 32583378 |
R Glöckl1,2, H Buhr-Schinner3, A R Koczulla1,2,4, R Schipmann5, K Schultz6, M Spielmanns7, N Stenzel8, S Dewey9.
Abstract
The German Respiratory Society (DGP) has commissioned Assembly 12 "Rehabilitation, Prevention and Tobacco Control" to develop recommendations for the implementation of pulmonary rehabilitation in COVID-19 patients. This position paper is based on the current state of knowledge, which develops daily. This position paper describes the health consequences in COVID-19 as well as the indications for pulmonary rehabilitation. Rehabilitative therapies in COVID-19 are already indicated on the ward or intensive care unit, continue as early pulmonary rehabilitation in the acute hospital and as pulmonary rehabilitation in pulmonary rehabilitation centers. The main focus of this position paper is to propose recommendations for the content-related implementation of a multimodal, interdisciplinary pulmonary rehabilitation in COVID-19 patients. © Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.Entities:
Mesh:
Year: 2020 PMID: 32583378 PMCID: PMC7516360 DOI: 10.1055/a-1193-9315
Source DB: PubMed Journal: Pneumologie ISSN: 0934-8387
Kriterien für Reha-Fähigkeit nach überstandener COVID-19 (in Anlehnung an Empfehlungen von Carda et al. 17 und des Robert-Koch-Instituts [Stand: 25. 05. 2020]).
| Die COVID-19 bedingte Akutsymptomatik sollte vor Verlegung mindestens 2 Tage abgeklungen sein. |
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Die respiratorische
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| Es sollten keine Direktverlegungen aus dem Intensivbereich in die Reha erfolgen. |
| Um sicherzustellen, dass keine Infektiosität mehr besteht, sollte die PCR (die im Akutkrankenhaus zu erfolgen hat) in 2 zeitgleich durchgeführten Abstrichen (oropharyngeal und nasopharyngeal) ein negatives Testergebnis liefern. Das konkrete diagnostische Vorgehen sollte nach den aktuellen RKI-Kriterien ausgerichtet werden. |
ausreichende Oxygenierung (PaO2 ≥ 60 mmHg in Ruhe), ggf. unter O 2 -Zufuhr, keine persistierende (während COVID-19 neu aufgetretene) ventilatorische Insuffizienz
keine dekompensierte Herzinsuffizienz