Literature DB >> 27530472

Associations of dietary intakes of anthocyanins and berry fruits with risk of type 2 diabetes mellitus: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies.

X Guo1, B Yang1, J Tan1, J Jiang1, D Li1.   

Abstract

To investigate the associations of dietary intakes of anthocyanins and berry fruits with type 2 diabetes mellitus (T2DM) risk and to evaluate the potential dose-response relationships based on prospective cohort studies. Cochrane library, Embase and PubMed databases were systematically searched up to Jan 2016 for relevant original studies. Summary relative risks (RRs) were calculated with a random effects model comparing the highest with lowest category. Dose-response was estimated using restricted cubic spline regression models. Three cohort studies reporting dietary anthocyanin intake with 200 894 participants and 12 611 T2DM incident cases, and five cohort studies reporting berry intake with 194 019 participants and 13 013 T2DM incident cases were investigated. Dietary anthocyanin consumption was associated with a 15% reduction of T2DM risk (summary RR=0.85; 95% confidence interval (CI): 0.80-0.91; I2=14.5%). Consumption of berries was associated with an 18% reduction of T2DM risk (summary RR=0.82, 95% CI: 0.76-0.89; I2=48.6%). Significant curvilinear associations were found between dietary intake of anthocyanins (P for nonlinearity=0.006) and berries (P for nonlinearity=0.028) and T2DM risk, respectively. The risk of T2DM was decreased by 5%, with a 7.5 mg/day increment of dietary anthocyanin intake (RR=0.95; 95% CI: 0.93-0.98; I2=0.00%) or with a 17 g/day increment of berry intake (RR=0.95, 95% CI: 0.91-0.99; I2=0.00%), respectively. Higher dietary intakes of anthocyanins and berry fruits are associated with a lower T2DM risk.

Entities:  

Mesh:

Substances:

Year:  2016        PMID: 27530472     DOI: 10.1038/ejcn.2016.142

Source DB:  PubMed          Journal:  Eur J Clin Nutr        ISSN: 0954-3007            Impact factor:   4.016


  45 in total

1.  Mechanisms of action of (n-3) fatty acids.

Authors:  Philip C Calder
Journal:  J Nutr       Date:  2012-01-25       Impact factor: 4.798

2.  Extending DerSimonian and Laird's methodology to perform multivariate random effects meta-analyses.

Authors:  Dan Jackson; Ian R White; Simon G Thompson
Journal:  Stat Med       Date:  2010-05-30       Impact factor: 2.373

3.  Intake of fruit, berries, and vegetables and risk of type 2 diabetes in Finnish men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study.

Authors:  Jaakko Mursu; Jyrki K Virtanen; Tomi-Pekka Tuomainen; Tarja Nurmi; Sari Voutilainen
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2013-11-20       Impact factor: 7.045

4.  Intakes of anthocyanins and flavones are associated with biomarkers of insulin resistance and inflammation in women.

Authors:  Amy Jennings; Ailsa A Welch; Tim Spector; Alex Macgregor; Aedín Cassidy
Journal:  J Nutr       Date:  2013-12-11       Impact factor: 4.798

5.  Cyanidin-3-O-β-glucoside improves obesity and triglyceride metabolism in KK-Ay mice by regulating lipoprotein lipase activity.

Authors:  Xiaoyi Wei; Dongliang Wang; Yan Yang; Min Xia; Dan Li; Guilan Li; Yanna Zhu; Yunjun Xiao; Wenhua Ling
Journal:  J Sci Food Agric       Date:  2011-02-24       Impact factor: 3.638

Review 6.  NF-κB, inflammation, and metabolic disease.

Authors:  Rebecca G Baker; Matthew S Hayden; Sankar Ghosh
Journal:  Cell Metab       Date:  2011-01-05       Impact factor: 27.287

7.  Food consumption and the incidence of type II diabetes mellitus.

Authors:  J Montonen; R Järvinen; M Heliövaara; A Reunanen; A Aromaa; P Knekt
Journal:  Eur J Clin Nutr       Date:  2005-03       Impact factor: 4.016

8.  Whole-grain and fiber intake and the incidence of type 2 diabetes.

Authors:  Jukka Montonen; Paul Knekt; Ritva Järvinen; Arpo Aromaa; Antti Reunanen
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2003-03       Impact factor: 7.045

9.  Black soybean seed coat extract ameliorates hyperglycemia and insulin sensitivity via the activation of AMP-activated protein kinase in diabetic mice.

Authors:  Yuta Kurimoto; Yuki Shibayama; Seiya Inoue; Minoru Soga; Masahito Takikawa; Chiaki Ito; Fumio Nanba; Tadashi Yoshida; Yoko Yamashita; Hitoshi Ashida; Takanori Tsuda
Journal:  J Agric Food Chem       Date:  2013-05-29       Impact factor: 5.279

10.  Higher dietary flavonol intake is associated with lower incidence of type 2 diabetes.

Authors:  Paul F Jacques; Aedin Cassidy; Gail Rogers; Julia J Peterson; James B Meigs; Johanna T Dwyer
Journal:  J Nutr       Date:  2013-07-31       Impact factor: 4.798

View more
  29 in total

Review 1.  Effects of Anthocyanins on Cardiometabolic Health: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials.

Authors:  LiPing Yang; WenHua Ling; ZhiCheng Du; YuMing Chen; Dan Li; ShiZhou Deng; ZhaoMin Liu; LiLi Yang
Journal:  Adv Nutr       Date:  2017-09-15       Impact factor: 8.701

Review 2.  Glucose transporters in the small intestine in health and disease.

Authors:  Hermann Koepsell
Journal:  Pflugers Arch       Date:  2020-08-23       Impact factor: 3.657

Review 3.  The Gastrointestinal Tract as Prime Site for Cardiometabolic Protection by Dietary Polyphenols.

Authors:  Jose A Villa-Rodriguez; Idolo Ifie; Gustavo A Gonzalez-Aguilar; Diana E Roopchand
Journal:  Adv Nutr       Date:  2019-11-01       Impact factor: 8.701

4.  Dairy-Based and Energy-Enriched Berry-Based Snacks Improve or Maintain Nutritional and Functional Status in Older People in Home Care.

Authors:  I Nykänen; R Törrönen; U Schwab
Journal:  J Nutr Health Aging       Date:  2018       Impact factor: 4.075

Review 5.  Bilberries: Curative and Miraculous - A Review on Bioactive Constituents and Clinical Research.

Authors:  Zuzana Vaneková; Judith M Rollinger
Journal:  Front Pharmacol       Date:  2022-06-29       Impact factor: 5.988

Review 6.  Flavonoids, Dairy Foods, and Cardiovascular and Metabolic Health: A Review of Emerging Biologic Pathways.

Authors:  Dariush Mozaffarian; Jason H Y Wu
Journal:  Circ Res       Date:  2018-01-19       Impact factor: 17.367

Review 7.  Effects of Anthocyanin Supplementation on Reduction of Obesity Criteria: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials.

Authors:  Seongmin Park; Munji Choi; Myoungsook Lee
Journal:  Nutrients       Date:  2021-06-21       Impact factor: 5.717

Review 8.  Nuts and Dried Fruits: An Update of Their Beneficial Effects on Type 2 Diabetes.

Authors:  Pablo Hernández-Alonso; Lucía Camacho-Barcia; Mònica Bulló; Jordi Salas-Salvadó
Journal:  Nutrients       Date:  2017-06-28       Impact factor: 5.717

9.  Dietary Blueberry and Soluble Fiber Supplementation Reduces Risk of Gestational Diabetes in Women with Obesity in a Randomized Controlled Trial.

Authors:  Arpita Basu; Du Feng; Petar Planinic; Jeffrey L Ebersole; Timothy J Lyons; James M Alexander
Journal:  J Nutr       Date:  2021-05-11       Impact factor: 4.687

10.  Role of Purified Anthocyanins in Improving Cardiometabolic Risk Factors in Chinese Men and Women with Prediabetes or Early Untreated Diabetes-A Randomized Controlled Trial.

Authors:  Liping Yang; Wenhua Ling; Yan Yang; Yuming Chen; Zezhong Tian; Zhicheng Du; Jianying Chen; Yuanling Xie; Zhaomin Liu; Lili Yang
Journal:  Nutrients       Date:  2017-10-10       Impact factor: 5.717

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.