| Literature DB >> 27241777 |
K Rutter1, T Horvatits2, A Drolz2, K Roedl2, S Siedler2, S Kluge2, V Fuhrmann2.
Abstract
Acute liver failure (ALF) is a rare condition with fatal outcome. Characteristic is rapid onset of liver damage without preexisting liver diseases, including hepatic encephalopathy and coagulopathy. Early and correct diagnosis is essential for further management of patients, since diagnosis impacts therapy choice. Survival of patients with ALF has improved dramatically due to advances in critical care medicine and the use of liver transplantation.Entities:
Keywords: ALF; Acute liver failure; Critical care medicine
Mesh:
Year: 2016 PMID: 27241777 PMCID: PMC7095899 DOI: 10.1007/s00063-016-0156-x
Source DB: PubMed Journal: Med Klin Intensivmed Notfmed ISSN: 2193-6218 Impact factor: 0.840

| HE-Grad | Neuropsychiatrischer Status | Asterixis |
|---|---|---|
| I | Euphorie Milde Konfusion Verwaschene Sprache Schlafstörungen | Möglich |
| II | Zunehmendes Schlafbedürfnis Moderate Konfusion, inadäquates Verhalten | Ja |
| III | Eindeutige Konfusion Verwirrtheit Schläfrig, aber erweckbar | Ja |
| IV | Koma | Nein |
| Faktoren |
|---|
| HE Grad III und IV |
|
|
| Faktor V < 20 % |
| Alter < 30 Jahre |
|
|
| Faktor V < 30 % |
| Alter > 30 Jahre |
| Paracetamol | Andere Ursachen |
|---|---|
| Arterieller pH < 7,3 (unabhängig vom Grad der HE) | Prothrombinzeit < 100 s (= Quick-Wert < 7 % bzw. INR > 6,7) |
|
| |
| Alle 3 der folgenden Kriterien | Mindestens 3 der folgenden Kriterien |
| Prothrombinzeit > 100 s (= Quick-Wert < 7 % bzw. INR > 6.7) | Alter < 10 oder > 40 Jahre |
| Kreatinin > 300 mmol/l | Ungünstige Ätiologie (kryptogene Hepatitis, Halothanhepatitis, Medikamententoxizität) |
| HE Grad 3–4 | Zeit von Ikterus bis HE: >7 Tage |
| Prothrombinzeit > 50 s (= Quick-Wert < 15 % bzw. INR > 4) | |
| Bilirubin > 300 mmol/l | |
