Literature DB >> 26607403

A meta-analysis of nutrition interventions on mental development of children under-two in low- and middle-income countries.

Leila Margaret Larson1, Aisha K Yousafzai2.   

Abstract

Interventions to improve nutritional status of young children in low- and middle-income countries (LMIC) may have the added benefit of improving their mental and motor development. This meta-analysis updates and goes beyond previous ones by answering two important questions: (1) do prenatal and postnatal nutritional inputs improve mental development, and (2) are effects on mental development associated with two theoretically interesting mediators namely physical growth and motor development? The meta-analysis of articles on Medline, PsycINFO, Global Health and Embase was limited to randomized trials in LMICs, with mental development of children from birth to age two years as an outcome. The initial yield of 2689 studies was reduced to 33; 12 received a global quality rating of strong. Of the 10 prenatal and 23 postnatal nutrition interventions, the majority used zinc, iron/folic acid, vitamin A or multiple micronutrients, with a few evaluating macronutrients. The weighted mean effect size, Cohen's d (95% CI) for prenatal and postnatal nutrition interventions on mental development was 0.042 (-0.0084, 0.092) and 0.076 (0.019, 0.13), respectively. Postnatal supplements consisting of macronutrients yielded an effect size d (95% CI) of 0.14 (0.0067, 0.27), multiple micronutrients 0.082 (-0.012, 0.18) and single micronutrients 0.058 (-0.0015, 0.12). Motor development, but not growth status, effect sizes were significantly associated with mental development in postnatal interventions. In summary, nutrition interventions had small effects on mental development. Future studies might have greater effect if they addressed macronutrient deficiencies combined with child stimulation and hygiene and sanitation interventions.
© 2015 John Wiley & Sons Ltd.

Entities:  

Keywords:  child development; cognitive development; infant and child nutrition; low income countries; macronutrient; micronutrient

Mesh:

Substances:

Year:  2015        PMID: 26607403      PMCID: PMC6866072          DOI: 10.1111/mcn.12229

Source DB:  PubMed          Journal:  Matern Child Nutr        ISSN: 1740-8695            Impact factor:   3.092


  75 in total

1.  Association of complex lipids containing gangliosides with cognitive development of 6-month-old infants.

Authors:  Dida A Gurnida; Angela M Rowan; Ponpon Idjradinata; Deddy Muchtadi; Nanan Sekarwana
Journal:  Early Hum Dev       Date:  2012-01-29       Impact factor: 2.079

2.  Supplementation of fish-oil and soy-oil during pregnancy and psychomotor development of infants.

Authors:  Fahmida Tofail; Iqbal Kabir; Jena D Hamadani; Fahima Chowdhury; Sakila Yesmin; Fardina Mehreen; Syed N Huda
Journal:  J Health Popul Nutr       Date:  2006-03       Impact factor: 2.000

3.  Zinc supplementation sustained normative neurodevelopment in a randomized, controlled trial of Peruvian infants aged 6-18 months.

Authors:  John Colombo; Nelly Zavaleta; Kathleen N Kannass; Fabiola Lazarte; Carla Albornoz; Leah L Kapa; Laura E Caulfield
Journal:  J Nutr       Date:  2014-05-21       Impact factor: 4.798

4.  Rich micronutrient fortification of locally produced infant food does not improve mental and motor development of Zambian infants: a randomised controlled trial.

Authors:  Daniela Manno; Priscilla K Kowa; Hellen K Bwalya; Joshua Siame; Sally Grantham-McGregor; Kathy Baisley; Bianca L De Stavola; Shabbar Jaffar; Suzanne Filteau
Journal:  Br J Nutr       Date:  2011-07-05       Impact factor: 3.718

5.  A 22-element micronutrient powder benefits language but not cognition in Bangladeshi full-term low-birth-weight children.

Authors:  Daisy R Singla; Sohana Shafique; Stanley H Zlotkin; Frances E Aboud
Journal:  J Nutr       Date:  2014-08-20       Impact factor: 4.798

6.  Randomized controlled trial of the effect of zinc supplementation on the mental development of Bangladeshi infants.

Authors:  J D Hamadani; G J Fuchs; S J Osendarp; F Khatun; S N Huda; S M Grantham-McGregor
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2001-09       Impact factor: 7.045

7.  Effect of zinc supplementation on development and growth of Chilean infants.

Authors:  C Castillo-Durán; C G Perales; E D Hertrampf; V B Marín; F A Rivera; G Icaza
Journal:  J Pediatr       Date:  2001-02       Impact factor: 4.406

Review 8.  Effect of daily iron supplementation on health in children aged 4-23 months: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials.

Authors:  Sant-Rayn Pasricha; Emily Hayes; Kongolo Kalumba; Beverley-Ann Biggs
Journal:  Lancet Glob Health       Date:  2013-07-24       Impact factor: 26.763

9.  Reversal of developmental delays in iron-deficient anaemic infants treated with iron.

Authors:  P Idjradinata; E Pollitt
Journal:  Lancet       Date:  1993-01-02       Impact factor: 79.321

10.  Effects of prenatal food and micronutrient supplementation on infant development: a randomized trial from the Maternal and Infant Nutrition Interventions, Matlab (MINIMat) study.

Authors:  Fahmida Tofail; Lars Ake Persson; Shams El Arifeen; Jena D Hamadani; Ferdina Mehrin; Deborah Ridout; Eva-Charlotte Ekström; Syed N Huda; Sally M Grantham-McGregor
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2008-03       Impact factor: 7.045

View more
  31 in total

1.  Provision of low-iron micronutrient powders on alternate days is associated with lower prevalence of anaemia, stunting, and improved motor milestone acquisition in the first year of life: A retrospective cohort study in rural Ethiopia.

Authors:  Ashenafi Geletu; Azeb Lelisa; Kaleab Baye
Journal:  Matern Child Nutr       Date:  2019-03-15       Impact factor: 3.092

2.  Third Trimester Vitamin D Status Is Associated With Birth Outcomes and Linear Growth of HIV-Exposed Uninfected Infants in the United States.

Authors:  Christopher R Sudfeld; Denise L Jacobson; Noé M Rueda; Daniela Neri; Armando J Mendez; Laurie Butler; Suzanne Siminski; Kristy M Hendricks; Claude A Mellins; Christopher P Duggan; Tracie L Miller
Journal:  J Acquir Immune Defic Syndr       Date:  2019-07-01       Impact factor: 3.731

3.  Preventive lipid-based nutrient supplements given with complementary foods to infants and young children 6 to 23 months of age for health, nutrition, and developmental outcomes.

Authors:  Jai K Das; Rehana A Salam; Yousaf Bashir Hadi; Sana Sadiq Sheikh; Afsah Z Bhutta; Zita Weise Prinzo; Zulfiqar A Bhutta
Journal:  Cochrane Database Syst Rev       Date:  2019-05-02

4.  The role of nutrition in integrated early child development in the 21st century: contribution from the Maternal and Child Nutrition journal.

Authors:  Rafael Pérez-Escamilla; Victoria Hall Moran
Journal:  Matern Child Nutr       Date:  2017-01       Impact factor: 3.092

5.  Markers of Environmental Enteric Dysfunction Are Associated With Neurodevelopmental Outcomes in Tanzanian Children.

Authors:  Analee J Etheredge; Karim Manji; Mark Kellogg; Hao Tran; Enju Liu; Christine M McDonald; Rodrick Kisenge; Said Aboud; Wafaie Fawzi; David Bellinger; Andrew T Gewirtz; Christopher P Duggan
Journal:  J Pediatr Gastroenterol Nutr       Date:  2018-06       Impact factor: 2.839

Review 6.  A meta-analysis of nutrition interventions on mental development of children under-two in low- and middle-income countries.

Authors:  Leila Margaret Larson; Aisha K Yousafzai
Journal:  Matern Child Nutr       Date:  2015-11-26       Impact factor: 3.092

7.  Preconception micronutrient supplementation positively affects child intellectual functioning at 6 y of age: A randomized controlled trial in Vietnam.

Authors:  Phuong H Nguyen; Melissa F Young; Lan Mai Tran; Long Quynh Khuong; Thai Hong Duong; Hoang Cong Nguyen; Truong Viet Truong; Ann M DiGirolamo; Reynaldo Martorell; Usha Ramakrishnan
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2021-05-08       Impact factor: 7.045

8.  Low linoleic acid foods with added DHA given to Malawian children with severe acute malnutrition improve cognition: a randomized, triple-blinded, controlled clinical trial.

Authors:  Kevin Stephenson; Meghan Callaghan-Gillespie; Kenneth Maleta; Minyanga Nkhoma; Matthews George; Hui Gyu Park; Reginald Lee; Iona Humphries-Cuff; R J Scott Lacombe; Donna R Wegner; Richard L Canfield; J Thomas Brenna; Mark J Manary
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2022-05-01       Impact factor: 8.472

9.  Community-based supplementary feeding for food insecure, vulnerable and malnourished populations - an overview of systematic reviews.

Authors:  Janicke Visser; Milla H McLachlan; Nicola Maayan; Paul Garner
Journal:  Cochrane Database Syst Rev       Date:  2018-11-09

10.  Relative and absolute wealth mobility since birth in relation to health and human capital in middle adulthood: An analysis of a Guatemalan birth cohort.

Authors:  Jithin Sam Varghese; Shivani A Patel; Reynaldo Martorell; Manuel Ramirez-Zea; Aryeh D Stein
Journal:  SSM Popul Health       Date:  2021-06-19
View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.