Literature DB >> 23539529

Dietary fiber intake and risk of first stroke: a systematic review and meta-analysis.

Diane E Threapleton1, Darren C Greenwood, Charlotte E L Evans, Cristine L Cleghorn, Camilla Nykjaer, Charlotte Woodhead, Janet E Cade, Chris P Gale, Victoria J Burley.   

Abstract

BACKGROUND AND
PURPOSE: Fiber intake is associated with reduced stroke risk in prospective studies, but no meta-analysis has been published to date.
METHODS: Multiple electronic databases were searched for healthy participant studies reporting fiber intake and incidence of first hemorrhagic or ischemic stroke, published between January 1990 and May 2012.
RESULTS: Eight cohort studies from the United States, northern Europe, Australia, and Japan met inclusion criteria. Total dietary fiber intake was inversely associated with risk of hemorrhagic plus ischemic stroke, with some evidence of heterogeneity between studies (I(2); relative risk per 7 g/day, 0.93; 95% confidence interval, 0.88-0.98; I(2)=59%). Soluble fiber intake, per 4 g/day, was not associated with stroke risk reduction with evidence of low heterogeneity between studies, relative risk 0.94 (95% confidence interval, 0.88-1.01; I(2)=21%). There were few studies reporting stroke risk in relation to insoluble fiber or fiber from cereals, fruit, or vegetables.
CONCLUSIONS: Greater dietary fiber intake is significantly associated with lower risk of first stroke. Overall, findings support dietary recommendations to increase intake of total dietary fiber. However, a paucity of data on fiber from different foods precludes conclusions regarding the association between fiber type and stroke. There is a need for future studies to focus on fiber type and to examine risk for ischemic and hemorrhagic strokes separately.

Entities:  

Mesh:

Year:  2013        PMID: 23539529     DOI: 10.1161/STROKEAHA.111.000151

Source DB:  PubMed          Journal:  Stroke        ISSN: 0039-2499            Impact factor:   7.914


  32 in total

1.  Urinary thiocyanate concentrations are associated with adult cancer and lung problems: US NHANES, 2009-2012.

Authors:  Ivy Shiue
Journal:  Environ Sci Pollut Res Int       Date:  2014-11-05       Impact factor: 4.223

Review 2.  Multiple Health Benefits and Minimal Risks Associated with Vegetarian Diets.

Authors:  Jason P Rocha; Janese Laster; Bhavyata Parag; Nihar U Shah
Journal:  Curr Nutr Rep       Date:  2019-12

3.  Trends in dietary fiber intake in Chinese aged 45 years and above, 1991-2011.

Authors:  H J Wang; Z H Wang; J G Zhang; W W Du; C Su; J Zhang; F Y Zhai; B Zhang
Journal:  Eur J Clin Nutr       Date:  2014-03-12       Impact factor: 4.016

Review 4.  Diet and Stroke: Recent Evidence Supporting a Mediterranean-Style Diet and Food in the Primary Prevention of Stroke.

Authors:  Sindhu Lakkur; Suzanne E Judd
Journal:  Stroke       Date:  2015-05-12       Impact factor: 7.914

5.  Potential Impact of Time Trend of Life-Style Factors on Cardiovascular Disease Burden in China.

Authors:  Yanping Li; Dong D Wang; Sylvia H Ley; Annie Green Howard; Yuna He; Yuan Lu; Goodarz Danaei; Frank B Hu
Journal:  J Am Coll Cardiol       Date:  2016-08-23       Impact factor: 24.094

Review 6.  The Bridge Between Ischemic Stroke and Gut Microbes: Short-Chain Fatty Acids.

Authors:  Zongwei Fang; Mingrong Chen; Jiafen Qian; Chunhua Wang; Jinhua Zhang
Journal:  Cell Mol Neurobiol       Date:  2022-03-28       Impact factor: 5.046

7.  Relationship between carbohydrate and dietary fibre intake and the risk of cardiovascular disease mortality in Japanese: 24-year follow-up of NIPPON DATA80.

Authors:  Itsuko Miyazawa; Katsuyuki Miura; Naoko Miyagawa; Keiko Kondo; Aya Kadota; Nagako Okuda; Akira Fujiyoshi; Izumi Chihara; Yosikazu Nakamura; Atsushi Hozawa; Yasuyuki Nakamura; Yoshikuni Kita; Katsushi Yoshita; Tomonori Okamura; Akira Okayama; Hirotsugu Ueshima
Journal:  Eur J Clin Nutr       Date:  2019-04-08       Impact factor: 4.016

8.  Dietary fibre intake and risk of ischaemic and haemorrhagic stroke in the UK Women's Cohort Study.

Authors:  D E Threapleton; V J Burley; D C Greenwood; J E Cade
Journal:  Eur J Clin Nutr       Date:  2014-12-03       Impact factor: 4.016

9.  Dietary Fiber Is Beneficial for the Prevention of Cardiovascular Disease: An Umbrella Review of Meta-analyses.

Authors:  Marc P McRae
Journal:  J Chiropr Med       Date:  2017-10-25

Review 10.  Role of the Gut Microbiota in Stroke Pathogenesis and Potential Therapeutic Implications.

Authors:  Kazuo Yamashiro; Naohide Kurita; Takao Urabe; Nobutaka Hattori
Journal:  Ann Nutr Metab       Date:  2021-06-09       Impact factor: 3.374

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.