| Literature DB >> 35925206 |
Svenja Müller1,2, Felix Witte3, Sonja Ständer3.
Abstract
Chronic pruritus (duration ≥ 6 weeks) affects about 91% of patients suffering from atopic dermatitis (AD). Pruritus is often accompanied by sensations such as pain, burning, stinging, and heat, resulting in a high burden of affected patients; sleep and quality of life may be severely impaired. An important pillar of AD treatment is also to achieve sufficient control of pruritus. In addition to intensively used emollients, corticosteroids and calcineurin inhibitors have proven effective. In case of eczema affecting a large part of the body surface area (BSA), phototherapy may contribute to the healing of eczema and the relief of atopic pruritus. As to systemic therapies, several approved biologics (dupilumab, tralokinumab) and small molecules (baricitinib, upadacitinib, abrocitinib) lead to a rapid improvement of pruritus by interfering with the signal transduction of proinflammatory cytokines. While Janus kinase inhibitors initially lead to a faster relief of pruritus than biologics, the antipruritic efficacy of biologics and Janus kinase inhibitors seems to be similar in long-term use.Entities:
Keywords: Atopic itch; Biologics; Janus-kinase inhibitors; Therapy recommendation
Mesh:
Substances:
Year: 2022 PMID: 35925206 PMCID: PMC9186486 DOI: 10.1007/s00105-022-05011-7
Source DB: PubMed Journal: Dermatologie (Heidelb) ISSN: 2731-7005

| Dimension | Synonyme | Bezugszeitpunkt | Einsatz in klinischen Studien (Prüfpräparate) |
|---|---|---|---|
| Pruritus NRS: schwerster | „Peak pruritus NRS“ (PP-NRS) | Letzte 24 h | LIBERTY AD SOLO 1 und 2 (Dupilumab) [ NCT02780167, JADE MONO‑1 und JADE MONO‑2 (Abrocitinib) [ |
| „Worst daily pruritus NRS“ | Letzte 24 h | ECZTRA 1 und 2 (Tralokinumab) [ BREEZE-AD 1 und 2 (Baricitinib) [ | |
| „Itch NRS“ | Letzte 24 h | ECZTRA 1 und 2 (Tralokinumab) [ | |
| „Pruritus NRS“ | Letzte 24 h | AD Up (Upadacitinib und TCS) [ | |
| „Average worst daily pruritus NRS“ | Letzte 24 h | Heads Up (Upadacitinib vs. Dupilumab) [ | |
| „Weekly average worst pruritus NRS“ (WP-NRS) | Letzte Woche | Measure Up 1 und 2 (Upadacitinib) [ | |
| „Worst pruritus NRS (weekly average)“ | Letzte Woche | ||
| „Weekly worst pruritus NRS (weekly WP-NRS)“ | Letzte Woche |
NRS „numerical rating scale“ (0–10), TCS topische Kortikosteroide
| Wirkstoff (Target), Applikation | Zulassung bei AD-Pat. | Dosierung (Erwachsene) | Beginn der Pruritusreduktion | Ausmaß der Pruritusreduktion |
|---|---|---|---|---|
| Dupilumab (IL-4/-13), s.c. | Pat. ≥ 6–11 J mit schwerer AD und Pat. ≥ 12 J und Erwachsene mit mittelschwerer und schwerer AD | < 60 kg: 2 × 200 mg ≥ 60 kg: 2 × 300 mg < 60 kg: 200 mg ≥ 60 kg: 300 mg | Signifikante Verbesserung des Signifikante Besserung | Verbesserung Bewertung des Pruritus nach 16 Wochen unter Dupilumab Q2W als „kein oder milder Pruritus“: 51,9 % der Pat. „moderater Pruritus“: 22,3 % der Pat. „schwerer Pruritus“: 5,7 % der Pat. [ |
| Tralokinumab (IL-13), s.c. | Erwachsene mit mittelschwerer und schwerer AD | 4 × 150 mg 2 × 150 mg Q2W bzw. Reduktion auf 2 × 150 mg Q4W nach 16-wöchiger Behandlung bei (fast) erscheinungsfreier Haut | Signifikante Verbesserung des | Signifikante Verbesserungen des |
| Baricitinib (JAK-1/-2), p.o. | Erwachsene mit mittelschwerer und schwerer AD | 4 mg einmal tgl. 2 mg einmal tgl. bei: Pat. ≥ 75 J, Pat. mit chronischen oder rezidivierenden Infekten in der Anamnese, Pat. mit Kreatininclearance 30–60 ml/min | Verbesserung des Woche 2 (2 mg) [ Signifikante Besserung des | −36,6 % bzw. −47,2 % Verbesserung des −29,4 % bzw. −46,9 % Verbesserung des |
Upadacitinib (JAK1 > JAK2, JAK3, TYK2), p.o. | Pat. ≥ 12 J und Erwachsene mit mittelschwerer und schwerer AD | 30 mg einmal tgl.: Pat. mit hoher Krankheitslast 15 mg einmal tgl.: Pat. ≥ 65 J, Pat. mit Niereninsuffizienz | Besserung des | Verbesserung des Verbesserung des |
| Abrocitinib (JAK-1), p.o. | Erwachsene mit mittelschwerer und schwerer AD | 200 mg einmal tgl. 100 mg einmal tgl.: Pat. ≥ 65 J | Besserung des | Besserung des (fast) pruritusfreie Pat. an Woche 12: 36,6 % (200 mg) bzw. 23,4 % (100 mg) [ |
AD atopische Dermatitis, IL Interleukin, J Jahre, JAK Januskinase, NRS „numerical rating scale“, Pat. Patienten, PP „peak pruritus“, Q2W „once every 2 weeks“,Q4W „once every 4 weeks“, RCT „randomized controlled trial“, TCS topische Kortikosteroide, WP „worst pruritus“


