| Literature DB >> 35125986 |
Abstract
Infectious diseases are a potential source of maternal and fetal morbidity and mortality. Every pregnant woman, as well as women actively attempting to become pregnant, should seek specific counselling regarding immunization recommendations. If pregnant women or women attempting to become pregnant plan long-distance travel, immunization requirements should be discussed, especially if their travel destination is within an area endemic for diseases such as malaria, yellow fever, tuberculosis, hepatitis, human immunodeficiency virus-associated diseases, leishmaniosis, toxoplasmosis, and Japanese encephalitis. In general, toxoid vaccinations, inactivated vaccinations, and immunoglobulins can be safely administered during pregnancy, whereas live vaccinations are contraindicated. Recommended vaccinations during pregnancy include tetanus, diphtheria, and pertussis in the case of insufficient immunization status, as well as the seasonal influenza vaccination and-during the current pandemic-coronavirus disease 19 (COVID-19) vaccination in the 2nd or 3rd trimester. Specific travel vaccinations are those against rotavirus, tetanus, diphtheria, pertussis, Haemophilus influenzae type B, polio, hepatitis B, pneumococcus, meningococcus, measles, mumps, rubella, varicella, human papilloma virus (HPV), and influenza (if not already properly vaccinated). In addition, hepatitis A, yellow fever, and polio are recommended in certain countries with endemic areas according to World Health Organization specifications. Some countries may have additional vaccination regulations regarding cholera and meningococcus. Vaccinations "per indication" are required if the travel destination is an area with specific locally increased risks.Entities:
Keywords: COVID-19; Cholera; Poliomyelitis; Vaccination/travel; Yellow fever
Year: 2022 PMID: 35125986 PMCID: PMC8804669 DOI: 10.1007/s10304-022-00439-5
Source DB: PubMed Journal: Gynakol Endokrinol ISSN: 1610-2894
| Impfung | Charakteristika |
|---|---|
| Tetanus, Diphtherie, Pertussis (Tdap) | Modifizierte bakterielle Toxine; kein Nachweis erhöhter Raten an kongenitalen Anomalien |
| Influenza/H1N1 | Inaktivierter Lebendimpfstoff; Verabreichung zwischen Oktober und November; enthält H1N1-Impfstoff (seit 2010); kein Nachweis erhöhter Raten an kongenitalen Anomalien oder kongenitalem Varizellensyndrom, Impfung in Stillzeit möglich |
| Hepatitis B | Rekombinanter Impfstoff; bei vor Schwangerschaft begonnener Impfserie oder bei fehlender Immunität und erhöhtem Risiko |
| „Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“ (SARS-CoV-2) | mRNA-Impfstoff (BNT162b2, mRNA-1273); ab dem zweiten Trimenon für alle Schwangeren |
Tdap Tetanus, Diphtherie und Pertussis azellulär
| Impfung | Charakteristika |
|---|---|
| Humanes Papillomavirus (HPV) | Totimpfstoff; nicht zugelassen in der Schwangerschaft; kein Nachweis erhöhter Raten an kongenitalen Anomalien |
| Masern, Mumps, Röteln (MMR) | Attenuierter Lebendimpfstoff; kontraindiziert in der Schwangerschaft; kein Nachweis erhöhter Raten an kongenitalen Anomalien oder kongenitalem Varizellensyndrom, Impfung in Stillzeit möglich |
| Varizellen | Lebendimpfstoff; kontraindiziert in der Schwangerschaft; kein Nachweis erhöhter Raten an kongenitalen Anomalien oder kongenitalem Varizellensyndrom |
| Impfung | Charakteristika |
|---|---|
| Milzbrand | Adsorbierter Anthraximpfstoff; bei geringem Expositionsrisiko nicht empfohlen; bei hohem Expositionsrisiko Impfung möglich |
| Tuberkulose (BCG) | Kontraindiziert |
| Japanische Enzephalitis | Totimpfstoff; keine ausreichenden Daten für eine Empfehlung |
| Tollwut | Inaktivierte Tollwutviren; bei Indikation Postexpositionsimpfung möglich |
| Typhus | Attenuierter Lebendimpfstoff; keine ausreichenden Daten für eine Empfehlung |
| Pocken | Attenuiertes Vaccinia-Virus; Impfung vor Exposition kontraindiziert; Impfung nach Exposition empfohlen |
| Gelbfieber | Attenuierter Lebendimpfstoff; Impfung nach Risikoabwägung möglich |
| Cholera | Totimpfstoff; keine ausreichenden Daten für Schwangere; Anwendung unter strenger Risikoabwägung bei Reisen in Gebiete mit aktuellen Ausbrüchen |
BCG Bacille Calmette-Guérin