| Literature DB >> 34292350 |
A Gromer, P Pflüger, M Dommasch, K-G Kanz, C Kirchhoff1, P Biberthaler.
Abstract
The success of a surgical procedure is significantly influenced by several critical factors. The safety of the patient is the primary goal. To this end, the term surgical preparation covers a number of procedures aiming to ensure the safety for the patient and a successful surgical intervention: verifying the indications, planning the intervention, identification of potential harmful factors, risks and countermeasures, patient education and documentation. Trauma surgery poses a particular challenge to preoperative preparation, especially due to urgent surgical interventions. Here, a standardized and evidence-based preoperative evaluation ensures a successful treatment of the patient.Entities:
Keywords: Dokumentation; Patient safety; Preoperative care; Quality management; Risk assessment
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34292350 PMCID: PMC8296827 DOI: 10.1007/s00113-021-01037-z
Source DB: PubMed Journal: Unfallchirurg ISSN: 0177-5537 Impact factor: 0.918



| MET | Aktivität nach Dukes |
|---|---|
| 1 | Kann selbstständig essen, trinken und die Toilette benutzen |
| 3 | Kann einen bis 2 Straßenblöcke in langsamer Geschwindigkeit gehen |
| 4 | Kann leichte Hausarbeit erledigen und mindestens über ein Stockwerk die Treppen hinaufsteigen |
| 10 | Kann mäßig belastende Sportarten (Bowling, Golf) betreiben |
| > 10 | Kann anstrengende Sportarten (Fußball, Leichtathletik) betreiben |
| (Verdacht auf) Organerkrankung | ||||
|---|---|---|---|---|
| Parameter | Herz/Lunge | Leber | Niere | Blut |
| Hämoglobin | + | + | + | + |
| Leukozyten | + | |||
| Thrombozyten | + | |||
| Natrium, Kalium | + | + | + | + |
| Kreatinin | + | + | + | + |
| ASAT, Bilirubin, aPTT und INR | + | |||
ASAT Aspartataminotransferase, aPTT aktivierte partielle Thromboplastinzeit, INR International Normalized Ratio
| Herzerkrankungen | Symptome |
|---|---|
| Instabile Koronarsyndrome | Instabile oder schwere Angina (CCS III oder IV); kürzlicher Myokardinfarkt (>7 Tage und <30 Tage) |
| Dekompensierte Herzinsuffizienz | NYHA IV |
| Signifikante Arrhythmien | Höhergradiger AV-Block (Mobitz II, AV-Block III°); Symptomatische Herzrhythmusstörung; Supraventrikuläre Arrhythmie (inkl. Vorhofflimmern) mit schneller Überleitung >100/min; Symptomatische Tachykardie; Neue ventrikuläre Tachykardie |
| Relevante Herzklappenerkrankung | Schwere Aortenstenose (Gradient > 40 mm Hg, AÖF < 1 cm2 oder symptomatisch); Schwere Mitralstenose (fortschreitende Belastungsdyspnoe, Belastungssynkopen oder Zeichen der Herzinsuffizienz) |
CCS Canadian Cardiovascular Society, NYHA New York Heart Association, AV atrioventrikulär, AÖF Aortenklappenöffnungsfläche