| Literature DB >> 34212207 |
Anne Wolowski1, Hans-Joachim Schneider2, Thomas Eger3.
Abstract
While the mouth and teeth play a lifelong central role in a person's development and wellbeing, psychosocial aspects of disease and health are still only reluctantly included in dental explanatory models. Only dental anxiety with its disease quality of a specific phobia is generally recognized as a mental disorder requiring intervention. It is interpreted as an emotional reaction to aspects of dental treatment, which results in distress for the affected person and appears to be unreasonably intense given the actual dangers involved. Apart from that, the tendency to provide a somatic explanation for symptoms in the dental context persists. This bears implications for the expectations of those affected as well as for interdisciplinary cooperation. In order to improve interdisciplinary support and mutual understanding, the following article introduces the clinical pictures of craniomandibular dysfunction, bruxism, occlusal dysaesthesia, and somatoform prosthesis intolerance alongside dental anxiety. Psychosocial factors can profoundly influence the development, course, and management of these conditions.Entities:
Keywords: Dental anxiety; Functional disorders; Occlusal dysaesthesia; Periodontitis; Somatoform denture intolerance
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34212207 PMCID: PMC8316243 DOI: 10.1007/s00103-021-03369-y
Source DB: PubMed Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz ISSN: 1436-9990 Impact factor: 1.513
| Behandlungsvorbereitung bei Verdacht auf Zahnbehandlungsangst (ZBA) |
|---|
| Selbsteinschätzung der Angst mittels visueller Analogskala (VAS) von 0–100 mm |
| Angst-VAS-Wert von größer als 50 mm |
| Verhaltensbeobachtung der PatientInnen inkl. dysfunktionaler Verhaltensweisen |
| Anwendung eines Angstfragebogens |
| Strukturiertes Interview zur Erhebung der Anamnese |
| Feststellung eines Vermeidungsverhaltens über mehr als 2 Jahre |
ZBA ohne Krankheitswert: Je nach Präferenz der PatientInnen optional unterstützende oder stressreduzierende Verfahren wie Musik, Entspannung, Lokalanästhesie |
Bei pathologischen Formen der ZBA mit Krankheitswert, aber auch ZBA als Symptom anderer psychischer Störungen (z. B. andere Angst- oder Traumafolgestörungen): Verhaltenstherapie meist in 5 Sitzungen |
| Pharmakotherapie und weitere Interventionen |
| Schmerzen im Bereich der Kiefergelenke, Kau- und/oder Nackenmuskulatur |
| Kopfschmerz |
| Auffällige Empfindlichkeit der Zähne oder Zahnlockerungen ohne parodontale Probleme |
| Schlechte Schlafqualität |
| Zahnhartsubstanzverlust ohne Kariesbefall/Abplatzungen bzw. Schäden an Zahnersatzmaterialien |
| Zungen‑/Wangenimpressionen, weißliche Wangenlinie |
| Hypertrophe Kaumuskulatur |
| Reduzierte Mundöffnungsbeweglichkeit |