| Literature DB >> 33496803 |
Ernst G Pfenninger1, Pascal Christ2, Martin Neumüller2, Alexander Dinse-Lambracht3,4.
Abstract
SARS-CoV‑2 has rapidly spread over the world in a pandemic manner causing an infection of predominantly pulmonary manifestation named the COVID-19 disease. Currently, there is neither an effective vaccination nor a specific therapy available. At least two vaccines will be available at the time of publication. In the international press, the risk for medical personnel of SARS-CoV‑2 is rated as high. The Robert Koch Institute, Germany's leading epidemiological authority, regards the risk of infection for the general population to be high. The aim of this article is to discuss and reassess the risk of infection and disease for healthcare workers based on practical experience, national regulations and guidelines, and the number of infections. Both unprotected healthcare workers and healthcare workers equipped with personal protective equipment (PPE) are considered. A corresponding risk matrix is created.The risk of infection with SAR-CoV‑2 for healthcare workers is comparable to the general population and rated as high. Proper use of PPE reduces this risk to medium. PPE consists of liquid-proof gowns, gloves, and filtering face pieces (FFP; FFP 2 as a standard, FFP 3 for aerosol-releasing interventions), a hair cover, and protective goggles. Improper use of PPE, inadequate hygienic measures, and long working shifts increase the risk of infection.Entities:
Keywords: COVID-19; Infection rate; Medical staff; Pandemic; Risk matrix
Mesh:
Year: 2021 PMID: 33496803 PMCID: PMC7837074 DOI: 10.1007/s00103-021-03277-1
Source DB: PubMed Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz ISSN: 1436-9990 Impact factor: 1.595

| Stichtag | 16.04.2020 | 18.06.2020 | 21.08.2020 |
|---|---|---|---|
| Infiziertes medizinisches Personal (MP) | 6359 (112/100.000) | 13.602 (239/100.000) | 14.825 (260/100.000) |
| Davon verstorben | 8 (0,13 %) | 20 (0,15 %) | 23 (0,16 %) |
| Infizierte Gesamtbevölkerung (GBV) | 130.450 (157/100.000) | 187.764 (226/100.000) | 230.048 (277/100.000) |
| Davon verstorben | 3569 (2,74 %) | 8856 (4,72 %) | 9260 (4,03 %) |
| Infektionen MP/GBV pro 100.000 | 73 % | 94 % | 94 % |
| Verstorben MP/GBV pro 100.000 | 5 % | 3 % | 4 % |


| Vergleichende Darstellung der Schutzmaßnahmen nach TOP | RKI-Empfehlung [ | Empfohlene Maßnahmen | |
|---|---|---|---|
| Anpassung raumlufttechnischer Anlagen zur Vermeidung einer Verbreitung des Erregers | x | x | |
| Anpassung der Raumdruckverhältnisse (Unterdruck) | – | x | |
| Partielle Verwendung von HEPA-Umluftfiltern im Raum | – | x | |
| Trennung von Non-COVID-19- und COVID-19-Patienten | x | x | |
| Nutzung von Isolierzimmern mit Schleuse | x | x | |
| Einsatz unterwiesenen Personals | x | x | |
| Ergänzende Unterweisungen zur persönlichen Schutzausrüstung (PSA) durch Vorgesetzte | – | x | |
| Entsorgung als infektiöser Müll | – | x | |
| Wischdesinfektion patientennaher Flächen | x (täglich) | x (mehrmals täglich) | |
| Mund-Nasen-Schutz (MNS) für Tätigkeiten ohne erhöhtes Infektionsrisiko im gesamten Klinikum | x | x | |
| FFP2-Maske für Tätigkeiten mit COVID-19-Patienten | x | x | |
| Mindestens FFP2-Maske für Tätigkeiten mit Aerosolproduktion | x | x | |
| Filtergeräte mit Gebläseunterstützung | – | x | |
| Schutzkittel MRSA | x | x | |
| Schutzoverall für Tätigkeiten mit Aerosolproduktion | – | x | |
| Schutzbrille | x | x | |
| Zusätzlich Schutzvisier für Tätigkeiten mit Aerosolproduktion | – | x | |
| Einweghandschuhe | x | x | |
| Double-Gloving in Risikobereichen | – | x | |
TOP technische Maßnahmen, organisatorische Maßnahmen, personenbezogene Maßnahmen