| Literature DB >> 33439379 |
Erdem Yildiz1, Valerie Dahm1, Christian Matula2, Christoph Arnoldner3.
Abstract
Vestibular schwannomas can severely impair the quality of life of patients. Next to impaired hearing function, facial palsy is perceived as particularly disturbing in this context. Varying growth rates of these benign tumors complicate a prediction of functional impairment of cranial nerves. Therefore, a regular update on current therapeutic strategies and alternative treatment options is relevant for both physicians and patients.Entities:
Keywords: Cerebellopontine angle; Neurinoma; Otologic surgery; Schwannoma treatment; Skull base surgery
Mesh:
Year: 2021 PMID: 33439379 PMCID: PMC8837524 DOI: 10.1007/s10354-020-00800-y
Source DB: PubMed Journal: Wien Med Wochenschr ISSN: 0043-5341
| Tumorgrad | Lagebeschreibung des Tumors |
|---|---|
| Grad I | Intrameataler Tumor |
| Grad II | Tumorprotrusion Richtung KHBW a (ohne Kontakt zum Hirnstamm) |
| Grad III | Tumor besetzt die Cisterna pontocerebellaris (Hirnstamm wird nicht versetzt) |
| Grad IV | Tumor verschiebt Hirnstamm und Hirnnerven |
a Kleinhirnbrückenwinkel

| HB° | Bedeutung | Grobe Beschreibung der Fazialisparese |
|---|---|---|
| I | Normal | Normale Funktion im gesamten Innervationsgebiet |
| II | Gering | Geringe Schwäche bei naher Inspektion/ mögliche minimale Synkinesie |
| III | Moderat | Dysfunktion sichtbar, allerdings keine entstellende Asymmetrie |
| IV | Mittelschwer | Offenkundige Schwäche und/oder entstellende Asymmetrie, inkompletter Lidschluss |
| V | Schwer | Kaum erkennbare Bewegung der Gesichtsmuskulatur |
| VI | Paralyse | Keine Bewegung der betroffenen Gesichtsmuskulatur |
HB House Brackmann

