| Literature DB >> 33343742 |
Bernd Salzberger1, Felix Buder1, Benedikt Lampl2, Boris Ehrenstein3, Florian Hitzenbichler1, Thomas Holzmann1, Barbara Schmidt4, Frank Hanses1.
Abstract
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) has rapidly spread globally since December 2019. A first wave is visible up to the end of June 2020 in many regions. This article presents a review of the current knowledge on the epidemiology and prevention. The SARS-CoV‑2 predominantly replicates in the upper and lower respiratory tracts and is particularly transmitted by droplets and aerosols. The estimate for the basic reproduction number (R0) is between 2 and 3 and the median incubation period is 6 days (range 2-14 days). As with the related SARS-CoV and Middle East respiratory syndrome (MERS-CoV), superspreading events play an important role in the dissemination. A high proportion of infections are uncomplicated but moderate or severe courses develop in 5-10% of infected persons. Pneumonia, cardiac involvement and thromboembolisms are the most frequent manifestations leading to hospitalization. Risk factors for a complicated course are high age, hypertension, diabetes mellitus and chronic cardiovascular and pulmonary diseases as well as immunodeficiency. Currently, the estimation for the infection fatality rate (IFR) is between 0.5% and 1% across all age groups. Outbreaks were limited in many regions with bundles of various measures for reduction of social contacts. The incidence for the first wave in Germany can be estimated as 0.4-1.8% and excess mortality could not be observed. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020.Entities:
Keywords: Basic reproduction number; Coronavirus; Infection fatality rate; Mortality; Pandemic
Year: 2020 PMID: 33343742 PMCID: PMC7736674 DOI: 10.1007/s11560-020-00472-0
Source DB: PubMed Journal: Nephrologe ISSN: 1862-040X
| Parameter | Wert |
|---|---|
| Basisreproduktionszahl R0 | 2–3 (Konsensus), Spannbreite: 1,7–14,8 |
| Überdispersionskoeff. (κ) | 0,1 (0,05–0,2) |
| Inkubationszeit | Median: 5,7 Tage, 99 % der Infektionen zwischen 2 und 14 Tagen |

| Altersgruppe (Jahre) | Altersabhängige Mortalität (CFR; %) | Modelle altersabhängige Mortalität für alle Infektionen (IFR; %) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Italien | Deutschland | Spanien | Südkoreaa | Modell Indiana, USA [ | Modell ENE-COVID, Spanien [ | Modell Imperial College London [ | Modell Frankreich [ | |
| 0–9 | 0,1 | 0,01 | 0,3 | 0 | n. d. | <0,01 | 0,0016 | 0,001 |
| 10–19 | 0 | 0,01 | 0,1 | 0 | 0,01 | <0,01 | 0,0069 | 0,001 |
| 20–29 | 0,1 | 0,03 | 0,3 | 0 | 0,01 | 0,01 | 0,031 | 0,005 |
| 30–39 | 0,3 | 0,07 | 0,3 | 0,1 | 0,01 | 0,025 | 0,084 | 0,02 |
| 40–49 | 0,9 | 0,2 | 0,6 | 0,2 | 0,12 | 0,07 | 0,16 | 0,05 |
| 50–59 | 2,7 | 0,8 | 1,5 | 0,5 | 0,12 | 0,29 | 0,59 | 0,2 |
| 60–69 | 10,8 | 4,0 | 5,2 | 1,4 | 0,12 | 1,15 | 1,93 | 0,7 |
| 70–79 | 26,6 | 13,5 | 14,6 | 6,7 | 0,12 | 3,38 | 4,28 | 1,9 |
| 80+ | 34,6 | 26,4 | 21,8 | 21,0 | ? | 8,12 | 7,8 | 8,3 |
| Gesamt | 13,8 | 3,8 | 8,2 | 1,6 | 0,26b | 0,83 | 0,657 | 0,5b |
ENE-COVID Estudio Nacional de Sero-Epidemiología de la Infección por SARS-CoV‑2 en España, n. d. „no data“
aberechnet als CFR, aufgrund der intensiven epidemiologischen Nachverfolgung nahezu vollständig und Modell für IFR
bAusschluss von Heimbewohnern und anderweitig institutionalisierten Personen


| Land | China (nur Hubei) | Spanien | Italien | Deutschland |
|---|---|---|---|---|
| National | 4 % | 5,4 % | 2,5 % | n. d. |
| Regional (Beispiele) | Hubei 4 % | Madrid 11,5 % | Lombardei 7,5 % | Kupferzell 6 % |
| Hongkong 0 % | Barcelona 6,8 % | Piemont 3,0 % | Gangelt 15,5 % | |
| Balearen 1,1 % | Toskana 1,0 % | |||
| Asturien 1,4 % | Sizilien 0,3 % | |||
| Gemeldet (8/2020) | 68.053 | 250.273 | 260.307 | 233.776 |
| Fallzahl – untere Grenze | 0,19 Mio. | 0,74 Mio. | 0,96 Mio. | 0,34 Mio. |
| Fallzahl – obere Grenze | 0,96 Mio. | 3,18 Mio. | 4,46 Mio. | 1,48 Mio. |
| Befallsrate (Min.–Max.) | 0,33–1,68 % | 1,57–6,78 % | 1,51–7,39 % | 0,42–1,80 % |
n. d. „no data“, IFR „infection fatality rate“
| Land | Soziale Distanzierung empfohlen | Selbstisolation nach epidemiologischen Kriterien | Verbot/Einschränkung öffentlicher Veranstaltungen | Schließung von Schulen und Kindertagesstätten | Lockdown | Todesfällea | Erwartete Todesfälle ohne interventiona | % der erwarteten Todesfälle eingetretena |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Belgien | Ja, 10.03. | Ja, 14.03. | Ja, 12.03. | Ja, 14.03. | Ja, 18.03. | 7900 | 120.000 | 6,6 |
| Deutschland | Ja, 12.03. | Ja, 05.03. | Ja, 22.03. | Ja, 14.03. | Ja, 22.03. | 6800 | 720.000 | 0,09 |
| Frankreich | Ja, 16.03. | Ja, 16.03. | Ja, 13.03. | Ja, 13.03. | Ja, 17.03. | 25.200 | 570.000 | 4,4 |
| Italien | Ja, 09.03. | Ja, 09.03. | Ja, 09.03. | Ja, 05.03. | Ja, 11.03. | 29.100 | 670.000 | 4,3 |
| Spanien | Ja, 09.03. | Ja, 16.03. | Ja, 14.03. | Ja, 13.03. | Ja, 14.03. | 25.600 | 470.000 | 5,4 |
| Schweden | Ja, 16.03. | Ja, 10.03. | Ja, 29.03. | Teilweise, 18.03. | Nein | 2800 | 28.000 | 10 |
| Großbritannien | Ja, 16.03. | Ja, 12.03. | Ja, 24.03. | Ja, 21.03. | Ja, 24.03. | 28.700 | 500.000 | 5,7 |
aGemeldete (gerundet) bzw. erwartete Todesfälle bis 4. Mai 2020