| Literature DB >> 33084915 |
L Kohn1, E Rembeck2, A Rauch3.
Abstract
The anterior cruciate ligament (ACL) together with the posterior cruciate ligament is the central stabilizer of the knee. It stabilizes the tibia against increased anterior translation and internal rotation. With an incidence of 46/100,000 ACL tears are among the most common sports injuries in Germany. New prevention programs can reduce the risk of ACL injuries. Surgical treatment is recommended for young and athletic patients as it can also reduce the risk of further relevant injuries of the meniscus and cartilage. The standard of surgical treatment in Germany is the ACL reconstruction with an autologous tendon graft. In selected cases, the preservation of the ACL by arthroscopic refixation shows good results. Instead of the previously used purely time-based rehabilitation, function-based criteria are increasingly being included in the aftercare.Entities:
Keywords: Anterior cruciate ligament refixation; Anterior cruciate ligament replacement; Anterior cruciate ligament rupture; Knee injury; Knee instability
Mesh:
Year: 2020 PMID: 33084915 PMCID: PMC7653792 DOI: 10.1007/s00132-020-03997-3
Source DB: PubMed Journal: Orthopade ISSN: 0085-4530 Impact factor: 1.087





| Autogene Transplantate (ipsi- oder kontralateral) | Allogene Transplantate | |||
|---|---|---|---|---|
| Semitendinosussehne | ||||
| Gracilissehne | ||||
| Vorteile | Einfache und schnelle Sehnenentnahme | Variable Transplantatlänge und -dicke | Schnellere Transplantateinheilung | Sehnenentnahme entfällt |
| Geringe Entnahmemorbidität | Möglichkeit der Entnahme mit und ohne Knochenblock | Variierbare Transplantatbreite | Keine Entnahmemorbidität | |
| Hohe initiale Reißfestigkeit | Schwächung des wichtigsten Antagonisten des VKB | Schwächung des wichtigsten Antagonisten des VKB | Variable Transplantatlänge und -dicke | |
| Schonung des patellofemoralen Komplexes | Geringere Entnahmemorbidität und peripatellare Schmerzen als bei der Patellasehne | – | Möglichkeit der Verwendung mit und ohne Knochenblock | |
| Variable Transplantatlänge und -dicke | – | – | Keine Schwächung der Agonisten und Antagonisten | |
| Geringeres Risiko eines Zyklopssyndroms | – | – | – | |
| Nachteile | Schwächung der Agonisten des VKB | Erhöhte postoperative Atrophie des M. quadriceps mit eingeschränkter Kniestreckung | Störung des patellofemoralen Gelenkes → patellofemorales Schmerzsyndrom | Verfügbarkeit in Deutschland erschwert |
| Verstärkung einer medialen Knieinstabilität | Patellafraktur/Quadricepssehnenruptur (sehr selten) | Patellafraktur | Haftungsrisiko | |
| Längere Knocheneinheilung | – | Vorgegebene Transplantatlänge | – | |
| (Passagere) Reduktion der Beugekraft (geringer bei alleiniger Entnahme der Semitendinosussehne) | – | Entnahmedefekte im Bereich der Patella und der Tuberositas → Scherzen beim Hinknien | – | |
| Hyp‑/Dysästhesie durch Verletzung des Ramus infrapatellaris des N. saphenus | – | Langer Hautschnitt | – | |

