| Literature DB >> 32521557 |
Martin Sylvester Otte1, Jens Peter Klußmann1, Jan Christoffer Luers1.
Abstract
Early reports of SARS-CoV-2 infections only rarely mentioned smell and taste disorders. Several studies, particularly from Europe and the USA, have now confirmed these symptoms as an early key feature of COVID-19. About 70 % of patients seem to experience a reduction of smell and taste in the course of the disease, with most of the studies published to date based on questionnaires and anamnestic data. Validated smell tests have so far only been used in a few studies. A distinction between taste and taste disorders, i. e. a distinction between retronasal aroma taste and the olfactory system from the dysfunction of taste capsules and the further cranial nerves, was mostly not made in the studies available to date. Some reports associate olfactory disorders with a milder clinical course. At the same time, the olfactory system via the olfactory bulb represents an entry point into the central nervous system, and an olfactory disorder could be a predisposing factor for central neurological symptoms. The clinical significance of smell and taste disorders in COVID-19 patients is currently still unclear. Further open questions concern the exact prevalence and the prognosis, so that overall higher quality studies with validated smell tests and larger numbers of patients are required. © Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.Entities:
Mesh:
Year: 2020 PMID: 32521557 PMCID: PMC7416190 DOI: 10.1055/a-1183-4835
Source DB: PubMed Journal: Laryngorhinootologie ISSN: 0935-8943 Impact factor: 1.057
Auflistung von Studien mit Angaben zur Prävalenz von Riechstörungen bei COVID-19, wobei keine dieser Studien ein validiertes Messverfahren zur Ermittlung der Riechstörung einsetzte.
| Studie | Anzahl der COVID-19-positiven Patienten | Anteil der Erkrankten mit Riechstörungen in % | Methodik der Studie | Ort der Erhebung |
|
| 16 | 19 | Krankenakten | USA |
|
| 59 | 68 | Fragebogen | USA |
|
| 72 | 74 | Krankenakten | Deutschland |
|
| 79 | 39,2 | Fragebogen | Spanien |
|
| 154 | 22,7 | Patientenakten | Singapur |
|
| 169 | 75,5 | Patientenakten | USA |
|
| 214 | 5,6 | Krankenakten | China |
|
| 237 | 73 | Online Tool | weltweit |
|
| 417 | 85,6 | Fragebogen | Europa |
|
| 1420 | 70,2 | Fragebogen | Europa |
Psychophysische Riechtests mit der Möglichkeit zur Unterscheidung von Norm-, Hyp- und Anosmie, modifiziert nach 1 .
| Test | Merkmale | gemessene Qualitäten |
| „Connecticut Chemosensory Clinical Research Center”-Test (CCCRC) | Aus Flaschen angebotene Duftstoffe dienen im Vergleich mit Leerproben der Ermittlung der Wahrnehmungsschwelle. Beim Identifikationstest werden anhand einer Begriffsliste 8 Duftstoffe angeboten. | Wahrnehmungsschwelle, Identifikation |
| „University of Pennsylvania Smell Identification”-Test (UPSIT) | Mikroverkapselte Duftstoffe werden durch Rubbeln freigesetzt, die Identifikation erfolgt anhand einer Multiple-Choice-Auswahl. Der UPSIT ist der weltweit meistverwendete Riechtest, regional unterschiedliche Düfte sind validiert (z. B. für den europäischen, amerikanischen, arabischen Sprachraum). | Identifikation |
| Sniffin’ Sticks | Umfangreichster Test, der sowohl die Peripherie als auch die zentralen Anteile des olfaktorischen Systems erfasst. | Wahrnehmungsschwelle, Diskrimination, Identifikation |
| T&T-Test | Darbietung von 5 Düften in jeweils 8 verschiedenen Konzentrationen sowohl zur Wahrnehmungs- als auch zur Erkennungsschwelle. Anwendung insbesondere im asiatischen Raum. | Wahrnehmungsschwelle, Erkennungsschwelle |