| Literature DB >> 32288865 |
Karoline Rutter1, Thomas Horvatits1, Andreas Drolz1, Kevin Roedl1, Stephanie Siedler1, Stefan Kluge1, Valentin Fuhrmann1.
Abstract
Acute liver failure (ALF) is a rare condition with fatal outcome. Characteristic is rapid onset of liver damage without preexisting liver diseases, including hepatic encephalopathy and coagulopathy. Early and correct diagnosis is essential for further management of patients, since diagnosis impacts therapy choice. Survival of patients with ALF has improved dramatically due to advances in critical care medicine and the use of liver transplantation. © Springer-Verlag GmbH Austria, ein Teil von Springer Nature 2018.Entities:
Keywords: ALF; Acute liver failure; Critical care medicine
Year: 2018 PMID: 32288865 PMCID: PMC7138136 DOI: 10.1007/s00740-018-0243-0
Source DB: PubMed Journal: Wien Klin Mag ISSN: 1613-7817

| HE-Grad | Neuropsychiatrischer Status | Asterixis |
|---|---|---|
| I | Euphorie Milde Konfusion Verwaschene Sprache Schlafstörungen | Möglich |
| II | Zunehmendes Schlafbedürfnis Moderate Konfusion, inadäquates Verhalten | Ja |
| III | Eindeutige Konfusion Verwirrtheit Schläfrig, aber erweckbar | Ja |
| IV | Koma | Nein |
| Faktoren |
|---|
| HE Grad III und IV |
|
|
| Faktor V < 20 % |
| Alter < 30 Jahre |
|
|
| Faktor V < 30 % |
| Alter > 30 Jahre |
| Paracetamol | Andere Ursachen |
|---|---|
| Arterieller pH < 7,3 (unabhängig vom Grad der HE) | Prothrombinzeit < 100 s (= Quick-Wert < 7 % bzw. INR > 6,7) |
|
| |
| Alle 3 der folgenden Kriterien | Mindestens 3 der folgenden Kriterien |
| Prothrombinzeit > 100 s (= Quick-Wert < 7 % bzw. INR > 6.7) | Alter < 10 oder > 40 Jahre |
| Kreatinin > 300 mmol/l | Ungünstige Ätiologie (kryptogene Hepatitis, Halothanhepatitis, Medikamententoxizität) |
| HE Grad 3–4 | Zeit von Ikterus bis HE: >7 Tage |
| Prothrombinzeit > 50 s (= Quick-Wert < 15 % bzw. INR > 4) | |
| Bilirubin > 300 mmol/l | |
