Katharina Nimptsch1, Lina Jaeschke2, Jenny Chang-Claude3, Rudolf Kaaks3, Verena Katzke3, Karin B Michels4, Claus-Werner Franzke4, Nadia Obi5, Heiko Becher5, Oliver Kuß6, Tamara Schikowski6, Matthias B Schulze7,8, Sylvia Gastell9, Wolfgang Hoffmann10, Sabine Schipf10, Wolfgang Ahrens11,12, Kathrin Günther11, Lilian Krist13, Thomas Keil13,14,15, Karl-Heinz Jöckel16, Börge Schmidt16, Hermann Brenner17,18,19, Bernd Holleczek17,20, Beate Fischer21, Michael Leitzmann21, Wolfgang Lieb22, Klaus Berger23, Gérard Krause24, Markus Löffler25, Andrea Schmidt-Pokrzywniak26, Rafael Mikolajczyk26, Jakob Linseisen27,28, Karin Halina Greiser3, Tobias Pischon2,29,30,31. 1. Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Robert-Rössle-Straße 10, 13125, Berlin, Deutschland. katharina.nimptsch@mdc-berlin.de. 2. Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Robert-Rössle-Straße 10, 13125, Berlin, Deutschland. 3. Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland. 4. Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland. 5. Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland. 6. Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Institut für Biometrie und Epidemiologie, Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland. 7. Abteilung Molekulare Epidemiologie, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland. 8. Institut für Ernährungswissenschaft, Universität Potsdam, Nuthetal, Deutschland. 9. NAKO-Studienzentrum Berlin-Süd/Brandenburg, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland. 10. Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland. 11. Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland. 12. Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland. 13. Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland. 14. Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie, Universität Würzburg, Würzburg, Deutschland. 15. Landesinstitut für Gesundheit, Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Bad Kissingen, Deutschland. 16. Universitätsklinikum Essen, Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Essen, Deutschland. 17. Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland. 18. Abteilung Präventive Onkologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) und Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT), Heidelberg, Deutschland. 19. Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland. 20. Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland. 21. Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland. 22. Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Kiel, Deutschland. 23. Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland. 24. Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland. 25. Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Medizinische Fakultät, Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland. 26. Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland. 27. Lehrstuhl für Epidemiologie, UNIKA-T, Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München, Augsburg, Deutschland. 28. Selbständige Forschungsgruppe Klinische Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München, Neuherberg, Deutschland. 29. Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland. 30. Partnerstandort Berlin, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Berlin, Deutschland. 31. MDC/BIH Biobank, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
Abstract
BACKGROUND: In the German National Cohort (NAKO Gesundheitsstudie), the largest prospective cohort study in Germany, data on self-reported cancer diagnoses are now available for the first half of participants. OBJECTIVES: Description of the methods to assess self-reported cancer diagnoses and type of cancer in the NAKO and presentation of first results. MATERIALS AND METHODS: In a computer-assisted, standardized personal interview, 101,787 participants (54,526 women, 47,261 men) were asked whether they had ever been diagnosed with cancer (malignant tumors including in situ) by a physician and how many cancer diagnoses they had. The type of cancer was classified with a list. Absolute and relative frequencies of self-reported cancer diagnoses and types of cancer were calculated and compared with cancer registry data. RESULTS: A physician-diagnosed cancer was reported by 9.4% of women and 7.0% of men. Of the participants who reported a cancer diagnosis, 88.3% reported to have had only one cancer diagnosis. In women, the most frequent malignancies were breast cancer, cervical cancer, and melanoma. In men, the most frequent malignancies were prostate cancer, melanoma, and colorectal cancer. Comparing the frequencies of cancer diagnoses reported by 45- to 74-year-old NAKO participants within the last five years to cancer registry-based 5‑year prevalences, most types of cancer were less frequent in the NAKO, with the exception of melanoma in men and women, cervical cancer and liver cancer in women, and bladder cancer and breast cancer in men. CONCLUSIONS: The NAKO is a rich data basis for future investigations of incident cancer.
BACKGROUND: In the German National Cohort (NAKO Gesundheitsstudie), the largest prospective cohort study in Germany, data on self-reported cancer diagnoses are now available for the first half of participants. OBJECTIVES: Description of the methods to assess self-reported cancer diagnoses and type of cancer in the NAKO and presentation of first results. MATERIALS AND METHODS: In a computer-assisted, standardized personal interview, 101,787 participants (54,526 women, 47,261 men) were asked whether they had ever been diagnosed with cancer (malignant tumors including in situ) by a physician and how many cancer diagnoses they had. The type of cancer was classified with a list. Absolute and relative frequencies of self-reported cancer diagnoses and types of cancer were calculated and compared with cancer registry data. RESULTS: A physician-diagnosed cancer was reported by 9.4% of women and 7.0% of men. Of the participants who reported a cancer diagnosis, 88.3% reported to have had only one cancer diagnosis. In women, the most frequent malignancies were breast cancer, cervical cancer, and melanoma. In men, the most frequent malignancies were prostate cancer, melanoma, and colorectal cancer. Comparing the frequencies of cancer diagnoses reported by 45- to 74-year-old NAKO participants within the last five years to cancer registry-based 5‑year prevalences, most types of cancer were less frequent in the NAKO, with the exception of melanoma in men and women, cervical cancer and liver cancer in women, and bladder cancer and breast cancer in men. CONCLUSIONS: The NAKO is a rich data basis for future investigations of incident cancer.
Authors: Carsten Oliver Schmidt; Klaus-Peter Günther; Jens Goronzy; Katinka Albrecht; Jean-François Chenot; Johanna Callhoff; Adrian Richter; Richard Kasch; Wolfgang Ahrens; Heiko Becher; Klaus Berger; Hermann Brenner; Beate Fischer; Claus-Werner Franzke; Wolfgang Hoffmann; Bernd Holleczek; Lina Jaeschke; Carsten Jenning; Karl-Heinz Jöckel; Rudolf Kaaks; Thomas Keil; Alexander Kluttig; Gérard Krause; Oliver Kuß; Michael Leitzmann; Wolfgang Lieb; Jakob Linseisen; Markus Löffler; Claudia Meinke-Franze; Christa Meisinger; Karin B Michels; Rafael Mikolajczyk; Nadia Obi; Annette Peters; Tobias Pischon; Tamara Schikowski; Sabine Schipf; Christof Specker; Henry Völzke; Kerstin Wirkner; Angela Zink; Oliver Sander Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Date: 2020-04 Impact factor: 1.513