Literature DB >> 27534637

Impact of maternal nutrition on breast-milk composition: a systematic review.

Francesca Bravi1, Frank Wiens2, Adriano Decarli3, Alessia Dal Pont4, Carlo Agostoni5, Monica Ferraroni4.   

Abstract

BACKGROUND: It is widely reported that maternal diet influences the nutritional composition of breast milk. The amount of variability in human milk attributable to diet remains mostly unknown. Most original studies that reported a dietary influence on breast-milk composition did not assess diet directly, did not quantify its association with milk composition, or both.
OBJECTIVE: To gather the quantitative evidence on this issue, we carried out a systematic PubMed and Medline search of articles published up to January 2015 and filtered the retrieved articles according to predefined criteria.
DESIGN: Only studies that provided quantitative information on both maternal diet and milk data, measured in individual healthy mothers of healthy term infants and based on an original observational or experimental design, were included. Exclusion criteria were a focus on supplements, transfer of toxic metals or other contaminants from diet to milk, or on marginally nourished women.
RESULTS: Thirty-six publications-including data on 1977 lactating women-that matched our criteria were identified. Seventeen studies investigated dietary effects on fatty acids in breast milk. The rest included studies that focused on a diverse spectrum of other nutritional properties of breast milk. The largest evidence, in terms of number of articles, for any link between maternal diet and a nutritive property of breast milk came from 3 studies that supported the link between fish consumption and high docosahexaenoic acid in breast milk and 2 studies that reported a positive correlation between dietary vitamin C and milk concentrations of this vitamin.
CONCLUSIONS: The available information on this topic is scarce and diversified. Most of the evidence currently used in clinical practice to make recommendations is limited to studies that only reported indirect associations.
© 2016 American Society for Nutrition.

Entities:  

Keywords:  breastfeeding; fatty acids; human milk; maternal diet; nutrients

Mesh:

Year:  2016        PMID: 27534637     DOI: 10.3945/ajcn.115.120881

Source DB:  PubMed          Journal:  Am J Clin Nutr        ISSN: 0002-9165            Impact factor:   7.045


  74 in total

Review 1.  Lutein, zeaxanthin and mammalian development: Metabolism, functions and implications for health.

Authors:  Elena Giordano; Loredana Quadro
Journal:  Arch Biochem Biophys       Date:  2018-04-11       Impact factor: 4.013

2.  Metabolomic approach in milk from calorie-restricted rats during lactation: a potential link to the programming of a healthy phenotype in offspring.

Authors:  Mariona Palou; Juana María Torrens; Pedro Castillo; Juana Sánchez; Andreu Palou; Catalina Picó
Journal:  Eur J Nutr       Date:  2019-05-08       Impact factor: 5.614

3.  Food Insecurity During Pregnancy and Breastfeeding by Low-Income Hispanic Mothers.

Authors:  Rachel S Gross; Alan L Mendelsohn; Mayela M Arana; Mary Jo Messito
Journal:  Pediatrics       Date:  2019-05-14       Impact factor: 7.124

4.  The effect of postpartum family visits on the promotion of breastfeeding and improvement of maternal and infant health.

Authors:  Ru Cui; E Wang
Journal:  Am J Transl Res       Date:  2021-12-15       Impact factor: 4.060

Review 5.  Human Milk Nutrient Composition in the United States: Current Knowledge, Challenges, and Research Needs.

Authors:  Xianli Wu; Robert T Jackson; Saira A Khan; Jaspreet Ahuja; Pamela R Pehrsson
Journal:  Curr Dev Nutr       Date:  2018-05-31

6.  Maternal Dietary Intake of Total Fat, Saturated Fat, and Added Sugar Is Associated with Infant Adiposity and Weight Status at 6 mo of Age.

Authors:  Emily M Nagel; David Jacobs; Kelsey E Johnson; Laurie Foster; Katy Duncan; Elyse O Kharbanda; Brigid Gregg; Lisa Harnack; David A Fields; Ellen W Demerath
Journal:  J Nutr       Date:  2021-08-07       Impact factor: 4.798

Review 7.  Bioactive Compounds in Infant Formula and Their Effects on Infant Nutrition and Health: A Systematic Literature Review.

Authors:  Cristine Couto Almeida; Bianca Figueiredo Mendonça Pereira; Katia Christina Leandro; Marion Pereira Costa; Bernardete Ferraz Spisso; Carlos Adam Conte-Junior
Journal:  Int J Food Sci       Date:  2021-05-14

8.  Prenatal dietary diversity may influence underweight in infants in a Ugandan birth-cohort.

Authors:  Isabel Madzorera; Shibani Ghosh; Molin Wang; Wafaie Fawzi; Sheila Isanaka; Ellen Hertzmark; Grace Namirembe; Bernard Bashaasha; Edgar Agaba; Florence Turyashemererwa; Patrick Webb; Christopher Duggan
Journal:  Matern Child Nutr       Date:  2021-02-17       Impact factor: 3.092

9.  Dietary Patterns of Breastfeeding Mothers and Human Milk Composition: Data from the Italian MEDIDIET Study.

Authors:  Francesca Bravi; Matteo Di Maso; Simone R B M Eussen; Carlo Agostoni; Guglielmo Salvatori; Claudio Profeti; Paola Tonetto; Pasqua Anna Quitadamo; Iwona Kazmierska; Elisabetta Vacca; Adriano Decarli; Bernd Stahl; Enrico Bertino; Guido E Moro; Monica Ferraroni
Journal:  Nutrients       Date:  2021-05-19       Impact factor: 5.717

Review 10.  Excessive early-life cholesterol exposure may have later-life consequences for nonalcoholic fatty liver disease.

Authors:  Jerad H Dumolt; Mulchand S Patel; Todd C Rideout
Journal:  J Dev Orig Health Dis       Date:  2020-04-15       Impact factor: 2.401

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.