Literature DB >> 25046596

Coffee components and cardiovascular risk: beneficial and detrimental effects.

Justyna Godos1, Francesca Romana Pluchinotta, Stefano Marventano, Silvio Buscemi, Giovanni Li Volti, Fabio Galvano, Giuseppe Grosso.   

Abstract

Coffee consists of several biological active compounds, such as caffeine, diterpenes, chlorogenic acids, and melanoidins, which may affect human health. The intake of each compound depends on the variety of coffee species, roasting degree, type of brewing method and serving size. The bioavailability and the distribution of each compound and its metabolites also contribute to coffee mechanisms of action. The health benefits of coffee consumption regarding cardiovascular system and metabolism mostly depend on its antioxidant compounds. In contrast, diterpenes and caffeine may produce harmful effects by raising lipid fraction and affecting endothelial function, respectively. Studying the mechanism of action of coffee components may help understanding weather coffee's impact on health is beneficial or hazardous. In this article, we reviewed the available information about coffee compounds and their mechanism of action. Furthermore, benefits and risks for cardiovascular system associated with coffee consumption will be discussed.

Entities:  

Keywords:  Antioxidant; caffeine; cardiovascular disease; nutrients; polyphenols

Mesh:

Substances:

Year:  2014        PMID: 25046596     DOI: 10.3109/09637486.2014.940287

Source DB:  PubMed          Journal:  Int J Food Sci Nutr        ISSN: 0963-7486            Impact factor:   3.833


  49 in total

1.  Coffee consumption and risk of all-cause, cardiovascular, and cancer mortality in smokers and non-smokers: a dose-response meta-analysis.

Authors:  Giuseppe Grosso; Agnieszka Micek; Justyna Godos; Salvatore Sciacca; Andrzej Pajak; Miguel A Martínez-González; Edward L Giovannucci; Fabio Galvano
Journal:  Eur J Epidemiol       Date:  2016-10-03       Impact factor: 8.082

2.  Coffee consumption and risk of hypertension: a dose-response meta-analysis of prospective studies.

Authors:  Lanfranco D'Elia; Ersilia La Fata; Ferruccio Galletti; Luca Scalfi; Pasquale Strazzullo
Journal:  Eur J Nutr       Date:  2017-12-08       Impact factor: 5.614

3.  Coffee consumption and risk of hypertension: a systematic review and dose-response meta-analysis of cohort studies.

Authors:  Chen Xie; Lingling Cui; Jicun Zhu; Kehui Wang; Nan Sun; Changqing Sun
Journal:  J Hum Hypertens       Date:  2018-01-04       Impact factor: 3.012

Review 4.  Mechanisms of action of coffee bioactive components on lipid metabolism.

Authors:  Renalison Farias-Pereira; Cheon-Seok Park; Yeonhwa Park
Journal:  Food Sci Biotechnol       Date:  2019-08-12       Impact factor: 2.391

5.  Consumption of caffeinated beverages and kidney function decline in an elderly Mediterranean population with metabolic syndrome.

Authors:  Andrés Díaz-López; Indira Paz-Graniel; Verónica Ruiz; Estefanía Toledo; Nerea Becerra-Tomás; Dolores Corella; Olga Castañer; J Alfredo Martínez; Ángel M Alonso-Gómez; Julia Wärnberg; Jesús Vioque; Dora Romaguera; José López-Miranda; Ramon Estruch; Francisco J Tinahones; José Lapetra; Luís Serra-Majem; Aurora Bueno-Cavanillas; Josep A Tur; Vicente Martín Sánchez; Xavier Pintó; Miguel Delgado-Rodríguez; Pilar Matía-Martín; Josep Vidal; Clotilde Vázquez; Lidia Daimiel; Tania Fernandez Villa; Emilio Ros; Sonia Eguaras; Nancy Babio; Jose V Sorlí; Albert Goday; Itziar Abete; Lucas Tojal Sierra; Francisco Javier Barón-López; Laura Torres-Collado; Marga Morey; Antonio Garcia-Rios; Rosa Casas; María Rosa Bernal-López; José Manuel Santos-Lozano; Adela Navarro; Jose I Gonzalez; María Dolores Zomeño; Maria Angeles Zulet; Jessica Vaquero Luna; Raul Ramallal; Montse Fitó; Jordi Salas-Salvadó
Journal:  Sci Rep       Date:  2021-04-22       Impact factor: 4.379

6.  The Effect of Green Coffee Bean Extract on Cardiovascular Risk Factors: A Systematic Review and Meta-analysis.

Authors:  Makan Pourmasoumi; Amir Hadi; Wolfgang Marx; Ameneh Najafgholizadeh; Sukhdeep Kaur; Amirhossein Sahebkar
Journal:  Adv Exp Med Biol       Date:  2021       Impact factor: 2.622

7.  Association between coffee consumption and total dietary caffeine intake with cognitive functioning: cross-sectional assessment in an elderly Mediterranean population.

Authors:  Indira Paz-Graniel; Nancy Babio; Nerea Becerra-Tomás; Estefania Toledo; Lucia Camacho-Barcia; Dolores Corella; Olga Castañer-Niño; Dora Romaguera; Jesús Vioque; Ángel M Alonso-Gómez; Julia Wärnberg; J Alfredo Martínez; Luís Serra-Majem; Ramon Estruch; Francisco J Tinahones; Fernando Fernandez-Aranda; José Lapetra; Xavier Pintó; Josep A Tur; Antonio García-Rios; Aurora Bueno-Cavanillas; José J Gaforio; Pilar Matía-Martín; Lidia Daimiel; Vicente Martín Sánchez; Josep Vidal; Lucía Prieto-Sanchez; Emilio Ros; Cristina Razquin; Cristina Mestres; José V Sorli; Aida M Cuenca-Royo; Angel Rios; Laura Torres-Collado; Jessica Vaquero-Luna; Napoleon Pérez-Farinós; M Angeles Zulet; Almudena Sanchez-Villegas; Rosa Casas; M Rosa Bernal-Lopez; José Manuel Santos-Lozano; Xavier Corbella; David Mateos; Pilar Buil-Cosiales; Susana Jiménez-Murcia; Rebeca Fernandez-Carrion; Laura Forcano-Gamazo; Meritxell López; Miguel Ángel Sempere-Pascual; Anai Moreno-Rodriguez; Alfredo Gea; Rafael de la Torre-Fornell; Jordi Salas-Salvadó
Journal:  Eur J Nutr       Date:  2020-10-30       Impact factor: 5.614

Review 8.  Lifestyle changes for the treatment of nonalcoholic fatty liver disease: a review of observational studies and intervention trials.

Authors:  Shira Zelber-Sagi; Justyna Godos; Federico Salomone
Journal:  Therap Adv Gastroenterol       Date:  2016-03-17       Impact factor: 4.409

9.  Consumption of Coffee but Not of Other Caffeine-Containing Beverages Reduces the Risk of End-Stage Renal Disease in the Singapore Chinese Health Study.

Authors:  Quan-Lan Jasmine Lew; Tazeen Hasan Jafar; Aizhen Jin; Jian-Min Yuan; Woon-Puay Koh
Journal:  J Nutr       Date:  2018-08-01       Impact factor: 4.798

Review 10.  Coffee Consumption and Cancer Risk: An Assessment of the Health Implications Based on Recent Knowledge.

Authors:  Ernest K J Pauwels; Duccio Volterrani
Journal:  Med Princ Pract       Date:  2021-03-24       Impact factor: 1.927

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.