Literature DB >> 21865564

Longitudinal change in diet quality in Australian adults varies by demographic, socio-economic, and lifestyle characteristics.

Simin Arabshahi1, Petra H Lahmann, Gail M Williams, Geoffrey C Marks, Jolieke C van der Pols.   

Abstract

Knowledge of determinants of change in diet quality is needed, but it is relatively limited to date and mostly available from cross-sectional studies. We investigated longitudinal change in diet quality and its associations with period of birth (birth cohort) and socio-demographic and lifestyle characteristics. We used dietary intake data collected by FFQ in 1992, 1996, and 2007 from a population-based random sample of adults comprising 1511 men and women aged 25-75 y at baseline and applied generalized estimating equations to examine determinants of long-term change in diet quality, calculated using a diet quality index reflecting dietary guidelines for Australian adults. Information on socio-demographic and lifestyle factors was derived from self-reported questionnaires. Multivariable models, stratified by sex, were adjusted for confounders. We showed that there was an overall increase in diet quality in both men and women, but scores related to intake of fruit (men only), cereals, and food variety decreased during a 15-y follow-up. Younger age, higher occupational level (men only), and low to medium level of physical activity and hormone replacement therapy use in women were independently associated with greater improvement in diet quality over time (P < 0.05). In conclusion, despite an overall improvement in diet quality over time, this study suggests that efforts to further improve diet quality in Australia should focus on increasing consumption of fruit, cereals, and a greater variety of foods. More evidence from studies that assess change in dietary quality in longitudinal studies is needed to corroborate these findings.

Entities:  

Mesh:

Year:  2011        PMID: 21865564     DOI: 10.3945/jn.111.140822

Source DB:  PubMed          Journal:  J Nutr        ISSN: 0022-3166            Impact factor:   4.798


  12 in total

1.  Prospective associations between diet quality and body mass index in disadvantaged women: the Resilience for Eating and Activity Despite Inequality (READI) study.

Authors:  Dana Lee Olstad; Karen E Lamb; Lukar E Thornton; Sarah A McNaughton; David A Crawford; Leia M Minaker; Kylie Ball
Journal:  Int J Epidemiol       Date:  2017-10-01       Impact factor: 7.196

2.  Tracking of dietary patterns between pregnancy and 6 years post-pregnancy in a multiethnic Asian cohort: the Growing Up in Singapore Towards healthy Outcomes (GUSTO) study.

Authors:  Yu Qi Lee; Marjorelee Colega; Ray Sugianto; Jun Shi Lai; Keith M Godfrey; Kok Hian Tan; Lynette Pei-Chi Shek; See Ling Loy; Falk Müller-Riemenschneider; Natarajan Padmapriya; Yap Seng Chong; Johan Gunnar Eriksson; Jerry Kok Yen Chan; Shiao-Yng Chan; Bee Choo Tai; Mary Foong-Fong Chong
Journal:  Eur J Nutr       Date:  2021-10-23       Impact factor: 4.865

3.  Changes in Diet Quality over 10 Years Are Associated with Baseline Sociodemographic and Lifestyle Factors in the Multiethnic Cohort Study.

Authors:  Song-Yi Park; Yurii B Shvetsov; Minji Kang; Veronica Wendy Setiawan; Lynne R Wilkens; Loïc Le Marchand; Carol J Boushey
Journal:  J Nutr       Date:  2020-07-01       Impact factor: 4.798

4.  Pre-diagnosis diet and survival after a diagnosis of ovarian cancer.

Authors:  Mary C Playdon; Christina M Nagle; Torukiri I Ibiebele; Leah M Ferrucci; Melinda M Protani; Jonathan Carter; Simon E Hyde; Deborah Neesham; James L Nicklin; Susan T Mayne; Penelope M Webb
Journal:  Br J Cancer       Date:  2017-05-02       Impact factor: 7.640

5.  Socio-Demographic Determinants of Diet Quality in Australian Adults Using the Validated Healthy Eating Index for Australian Adults (HEIFA-2013).

Authors:  Amanda Grech; Zhixian Sui; Hong Ying Siu; Miaobing Zheng; Margaret Allman-Farinelli; Anna Rangan
Journal:  Healthcare (Basel)       Date:  2017-02-04

6.  Compliance with Dietary Guidelines Varies by Weight Status: A Cross-Sectional Study of Australian Adults.

Authors:  Gilly A Hendrie; Rebecca K Golley; Manny Noakes
Journal:  Nutrients       Date:  2018-02-11       Impact factor: 5.717

7.  The Metabolic Benefits of Menopausal Hormone Therapy Are Not Mediated by Improved Nutritional Habits. The OsteoLaus Cohort.

Authors:  Georgios E Papadakis; Didier Hans; Elena Gonzalez Rodriguez; Peter Vollenweider; Gerard Waeber; Pedro Marques-Vidal; Olivier Lamy
Journal:  Nutrients       Date:  2019-08-16       Impact factor: 5.717

8.  Education and lifestyle predict change in dietary patterns and diet quality of adults 55 years and over.

Authors:  Maree G Thorpe; Catherine M Milte; David Crawford; Sarah A McNaughton
Journal:  Nutr J       Date:  2019-11-07       Impact factor: 3.271

9.  Diet quality and chronic axonal polyneuropathy: a population-based study.

Authors:  Noor E Taams; Trudy Voortman; Rens Hanewinckel; Judith Drenthen; Pieter A van Doorn; Mohammad A Ikram
Journal:  Ann Clin Transl Neurol       Date:  2019-11-18       Impact factor: 4.511

10.  Maternal pregnancy diet, postnatal home environment and executive function and behavior in 3- to 4-y-olds.

Authors:  Neda Mortaji; John E Krzeczkowski; Khrista Boylan; Linda Booij; Maude Perreault; Ryan J Van Lieshout
Journal:  Am J Clin Nutr       Date:  2021-10-04       Impact factor: 8.472

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.