Literature DB >> 19092647

The utility of omega-3 fatty acids in cardiovascular disease.

Adonis Saremi1, Rohit Arora.   

Abstract

We reviewed the use of marine-derived omega-3 fatty acids in cardiovascular disease by discussing key epidemiologic and placebo-controlled studies in people with and without prior cardiovascular disease at baseline. In addition, studies on the antitriglyceridemic, antihypertensive, hemostatic, antiarrhythmic, and antiatherogenic properties of omega-3 fatty acids were examined. Lastly, we discussed current dietary and safety recommendations regarding fish and fish oil capsules as stated by the US Food and Drug Administration and the US Environmental Protection Agency. We found that omega-3 fatty acids have shown to significantly reduce coronary mortality and sudden death in people without prior cardiovascular disease and reduce all-cause death and cardiac mortality in secondary prevention studies. Studies on stroke are still unclear and more studies need to focus on stroke subtypes. The beneficial effects of omega-3 fatty acids might be the result of their ability to reduce triglyceride levels, blood pressure, platelet aggregation, arrhythmia, and atherogenesis. Currently, the general public is recommended to consume two fatty fish meals per week (0.3-0.5 grams per day eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid). Pregnant mothers and children should refrain from eating fish high in methylmercury levels while limiting their consumption of other fish varieties to 12 ounces per week. Patients with coronary heart disease should have 1 g per day of eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid, whereas patients with hypertriglyceridemia should take 3 to 5 g per day of eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid under a physician's supervision.

Entities:  

Mesh:

Substances:

Year:  2009        PMID: 19092647     DOI: 10.1097/MJT.0b013e3180a5f0bb

Source DB:  PubMed          Journal:  Am J Ther        ISSN: 1075-2765            Impact factor:   2.688


  11 in total

1.  Purine receptors are required for DHA-mediated neuroprotection against oxygen and glucose deprivation in hippocampal slices.

Authors:  Simone Molz; Gislaine Olescowicz; Jessica Rossana Kraus; Fabiana Kalyne Ludka; Carla I Tasca
Journal:  Purinergic Signal       Date:  2014-12-14       Impact factor: 3.765

2.  Decreasing the linoleic acid to alpha-linolenic acid diet ratio increases eicosapentaenoic acid in erythrocytes in adults.

Authors:  Michelle Wien; Sujatha Rajaram; Keiji Oda; Joan Sabaté
Journal:  Lipids       Date:  2010-05-22       Impact factor: 1.880

3.  Low serum eicosapentaenoic acid / arachidonic acid ratio in male subjects with visceral obesity.

Authors:  Kana Inoue; Ken Kishida; Ayumu Hirata; Tohru Funahashi; Iichiro Shimomura
Journal:  Nutr Metab (Lond)       Date:  2013-03-12       Impact factor: 4.169

Review 4.  Plastids of marine phytoplankton produce bioactive pigments and lipids.

Authors:  Parisa Heydarizadeh; Isabelle Poirier; Damien Loizeau; Lionel Ulmann; Virginie Mimouni; Benoît Schoefs; Martine Bertrand
Journal:  Mar Drugs       Date:  2013-09-09       Impact factor: 5.118

5.  A pro-atherogenic HDL profile in coronary heart disease patients: an iTRAQ labelling-based proteomic approach.

Authors:  Li-rong Yan; Dong-xue Wang; Hong Liu; Xiao-xing Zhang; Hui Zhao; Lu Hua; Ping Xu; Yi-shi Li
Journal:  PLoS One       Date:  2014-05-23       Impact factor: 3.240

Review 6.  Preclinical and Clinical Studies on Antioxidative, Antihypertensive and Cardioprotective Effect of Marine Proteins and Peptides-A Review.

Authors:  Ida-Johanne Jensen; Hanne K Mæhre
Journal:  Mar Drugs       Date:  2016-11-18       Impact factor: 5.118

7.  Erythrocyte Omega-3 Fatty Acid Content in Elite Athletes in Response to Omega-3 Supplementation: A Dose-Response Pilot Study.

Authors:  Franchek Drobnic; Félix Rueda; Victoria Pons; Montserrat Banquells; Begoña Cordobilla; Joan Carles Domingo
Journal:  J Lipids       Date:  2017-06-01

8.  Splenic Immune Response Is Down-Regulated in C57BL/6J Mice Fed Eicosapentaenoic Acid and Docosahexaenoic Acid Enriched High Fat Diet.

Authors:  Nikul K Soni; Alastair B Ross; Nathalie Scheers; Otto I Savolainen; Intawat Nookaew; Britt G Gabrielsson; Ann-Sofie Sandberg
Journal:  Nutrients       Date:  2017-01-10       Impact factor: 5.717

9.  A fish a day, keeps the cardiologist away! - A review of the effect of omega-3 fatty acids in the cardiovascular system.

Authors:  Soumia Peter; Sandeep Chopra; Jubbin J Jacob
Journal:  Indian J Endocrinol Metab       Date:  2013-05

Review 10.  Polyunsaturated Fatty Acids and Their Potential Therapeutic Role in Cardiovascular System Disorders-A Review.

Authors:  Ewa Sokoła-Wysoczańska; Tomasz Wysoczański; Jolanta Wagner; Katarzyna Czyż; Robert Bodkowski; Stanisław Lochyński; Bożena Patkowska-Sokoła
Journal:  Nutrients       Date:  2018-10-21       Impact factor: 5.717

View more

北京卡尤迪生物科技股份有限公司 © 2022-2023.