| Literature DB >> 36125539 |
Bonaventura Schmid1,2, Florian Sauer3, Hans-Jörg Busch3.
Abstract
Emergency personnel assess their patients as an essential part of their daily work in emergency settings. The clinical assessment can help differentiate between immediately life-threatening conditions and milder diseases in patients. This assessment is the basis for an adequate preclinical treatment and for a rational referral to the hospital providing further care. Carried out in a thoughtful manner it allows reasonable allocation of resources for inpatient care.Well-founded training, clinical experience, scores, and tools in the form of acronyms for assessing the patient lead to successful assessments according to quality standards.The preclinical initial assessment is crucial for ensuring appropriate care for patients on site with life-threatening conditions as well as those with minor problems. Prioritization of a treatment depends on the severity of the condition or injury.Entities:
Keywords: Emergency care; Emergency patient; Initial assessment; Patient management; Triage
Mesh:
Year: 2022 PMID: 36125539 PMCID: PMC9486784 DOI: 10.1007/s00103-022-03582-3
Source DB: PubMed Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz ISSN: 1436-9990 Impact factor: 1.595
| Einsatzstelle beurteilen | |
| Eigen- und Fremdgefährdung abschätzen, PSA anlegen | |
| Verletzungsmechanismus, Unfallhergang, Anzahl PatientInnen abschätzen | |
| Eventuell weitere Einsatzkräfte (Polizei, Feuerwehr) nachfordern |
PSA persönliche Schutzausrüstung
| Untersuchungen | Maßnahmen | |
|---|---|---|
| Atemweg frei, Atmung vorhanden? | Atemwegssicherung, bei fehlender Atmung CPR | |
| Atemfrequenz, Tiefe, Auskultation, SpO2 | Sauerstoffgabe, Inhalation, Beatmung | |
| Puls, Rekapillarisierungszeit, Blutdruck, Herzfrequenz, EKG, Stauungszeichen | Intravenöser/ossärer Zugang, Volumengabe, Medikamentengabe | |
| GCS, Pupillen, fokal neurologisches Defizit (FAST- u. BE-FAST-Schema, vgl. Tab. | Gabe von Glucose | |
| Bodycheck, Temperatur, Anamnese, Fremdanamnese | Entkleiden, Wärmeerhalt |
CPR kardiopulmonale Reanimation; GCS Glasgow Coma Score; SpO2 periphere Sauerstoffsättigung
| Faziale Parese | |
| Hemiparese, Sensibilitätsdefizit | |
| Dysarthrie | |
| Sofortiger Transport in Stroke Unit |
| Gangstörung, Schwindel, Koordinationsstörung | |
| Doppelbilder, Sehstörung, Visusverlust | |
| Faziale Parese | |
| Hemiparese, Sensibilitätsdefizit | |
| Dysarthrie | |
| Sofortiger Transport in Stroke Unit |
| Aktuelle Beschwerden | |
| Allergien und Unverträglichkeiten | |
| Aktuelle Medikation | |
| Vorerkrankungen und vorherige Operationen | |
| Letzte Mahlzeit | |
| Was war vor dem Vorfall, was hat ihn ausgelöst? | |
| z. B. Alkohol oder Drogenabusus | |
| Könnte eine Schwangerschaft vorliegen oder liegt eine vor |
| Sichtungskategorie (SK) | Beschreibung | Konsequenz |
|---|---|---|
| SK I (rot) | Vital bedroht | Sofortbehandlung |
| SK II (gelb) | Schwer verletzt/erkrankt | Dringliche Behandlung |
| SK III (grün) | Leicht verletzt/erkrankt | Nicht dringliche Behandlung |
| SK IV (blau) | Ohne Überlebenschance | Palliative Versorgung |
| EX (schwarz) | Tot | Vorläufige Todesfeststellung |