| Literature DB >> 35909415 |
Abstract
Invasive meningococcal diseases are rare but lead to a high morbidity and mortality in the patients. The risk of becoming infected again with a different or the same serotype is significantly increased after an infection has gone through and in the case of certain previous illnesses such as complement defects.The Committee for Infectious Diseases and Vaccinations of the German Academy for Pediatrics and Adolescent Health proposes the following approach for prevention of recurrent invasive meningococcal infections:Children and adolescents without a complete meningococcal vaccination status should be vaccinated with 4CMenB (Bexero®, Trumenba®) and/or vaccinated against serogroups A, C, W and Y (Menveo®, Nimenrix®, MenQuadfi®) immediately after healing of an invasive meningococcal disease according to the specification of the information for healthcare professionals. Prior isolated screening for complement deficiencies is not necessary for the vaccination decision in these patients.Entities:
Keywords: Immunization protection; Invasive meningococcal disease; Meningococci group A, B, C, W, Y; Recurrent invasive meningococcal infection; Vaccination
Year: 2022 PMID: 35909415 PMCID: PMC9309446 DOI: 10.1007/s00112-022-01510-y
Source DB: PubMed Journal: Monatsschr Kinderheilkd ISSN: 0026-9298 Impact factor: 0.416
| Altersgruppe | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
|---|---|---|---|---|---|
< 1 Jahr (Serogruppe B in %) | 37 (83,8) | 32 (71,9) | 29 (89,7) | 23 (78,3) | 16 (93,7) |
1–4 Jahre (Serogruppe B in %) | 38 (86,8) | 32 (78,1) | 24 (87,5 %) | 29 (93,1) | 18 (77,8) |
5–14 Jahre (Serogruppe B in %) | 18 (66,7) | 12 (83,3) | 19 (79) | 14 (85,7) | 9 (88,9) |
15–19 Jahre (Serogruppe B in %) | 51 (56,9) | 23 (56,5) | 27 (51,9) | 22 (59,1) | 8 (50,0) |
> 20 Jahre (Serogruppe B in %) | 138 (41,3) | 132 (47,7) | 136 (36,8) | 139 (46,8) | 54 (33,3) |
Gesamt (Serogruppe B in %) | 282 (57,4) | 231 (58,0) | 235 (53,6) | 227 (59,5) | 105 (56,2) |
| Altersgruppe | Grundimmunisierung | Mindestabstand | Auffrischimpfung | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – | Menveo® | Nimenrix® | MenQuadfi® | Menveo® | Nimenrix® | MenQuadfi® | Menveo® | Nimenrix® | MenQuadfi® |
| Säuglinge 6 Wochen bis 5 Monate | Keine Zulassunga | Zwei Dosen zu je 0,5 ml | Keine Zulassungd | Keine Zulassunga | 2 Monate | Keine Zulassungd | Keine Zulassunga | Im Alter von 12 Monaten, Mindestabstand zur letzten Impfung 2 Monate | Keine Zulassungd |
Säuglinge 6 bis 11 Monate | Keine Zulassunga | Einzeldosis zu 0,5 ml | Keine Zulassungd | Keine Zulassunga | Entfällt | Keine Zulassungd | Keine Zulassunga | Notwendigkeit ist derzeit unklarc | Keine Zulassungd |
Kinder 12 bis 23 Monate | Keine Zulassunga | Einzeldosis zu 0,5 ml | Einzeldosis zu 0,5 ml | Keine Zulassunga | Entfällt | Entfällt | Keine Zulassunga | Notwendigkeit ist derzeit unklarc | Notwendigkeit ist derzeit unklare |
| Kinder ab 2 Jahren, Jugendliche und Erwachsene | Einzeldosis zu 0,5 ml | Einzeldosis zu 0,5 ml | Einzeldosis zu 0,5 ml | Entfällt | Entfällt | Entfällt | Notwendigkeit ist derzeit unklarb | Notwendigkeit ist derzeit unklarc | Notwendigkeit ist derzeit unklare |
*Bezüglich der Dosierungen und Impfschemata von Bexsero® und Trumenba® bitte die Fachinformationen und Referenz [6] beachten
aZulassung erst ab dem vollendeten 2. Lebensjahr
bLangzeitdaten zur Antikörperpersistenz sind nur für einen Zeitraum bis zu 5 Jahren nach Impfung verfügbar
cPersonen, die zuvor eine Grundimmunisierung mit einem Konjugat- oder einfachen Polysaccarid-Meningokokken-Impfstoff erhalten haben, können ab einem Alter von 12 Monaten eine Auffrischimpfung mit Nimenrix® erhalten
dZulassung erst ab dem vollendeten 1. Lebensjahr
ePersonen, die zuvor eine Meningokokkengrundimmunisierung mit einem Meningokokkenimpfstoff mit denselben Serogruppen erhalten haben, können eine Auffrischimpfung in einer Dosis 0,5 ml MenQuadfi® erhalten