| Literature DB >> 35875599 |
Daniel Oehler1, Raphael Romano Bruno1, Hans Torulv Holst2, Igor Tudorache2, Hug Aubin2, Dennis Sigetti2, Patrick Horn1, Payam Akhyari2, Malte Kelm1, Artur Lichtenberg2, Ralf Westenfeld1, Udo Boeken2.
Abstract
Background: The pandemic caused by SARS-CoV‑2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2) has led to hospitalizations and increased mortality worldwide. With potentially high prevalence and severity of COVID-19 in cardiac transplantation, there is a great need to generate data in this at-risk cohort. Objective: We report here our experience with COVID-19 (coronavirus disease 2019) in heart transplant recipients at a German transplantation center longitudinally over the previous pandemic waves and place it in context to published experiences of other centers. Material and methods: All adult patients who had received a heart transplant at our center and had confirmed COVID-19 infection (n = 12) were included and retrospectively characterized.Entities:
Keywords: Immunosuppression; Infectious disease; Orthotopic heart transplantation; Retrospective cohort study; SARS-CoV‑2
Year: 2022 PMID: 35875599 PMCID: PMC9297270 DOI: 10.1007/s00398-022-00529-3
Source DB: PubMed Journal: Z Herz Thorax Gefasschir ISSN: 0930-9225
| Basischarakteristika | SARS-CoV‑2 positive HTx-Patienten |
|---|---|
| 61,5 (49–63) | |
| 10/12 (83) | |
| 27,33 (22,7–29,2) | |
| 7/12 (58) | |
| 5/7 (71) | |
| 210 (163,5–242,5) | |
| CKD 1, | 2/12 (18) |
| CKD 2, | 3/12 (27) |
| CKD 3, | 3/12 (27) |
| CKD 4, | 1/12 (9) |
| CKD 5, | 1/12 (9) |
| 1/12 (9) | |
| 5/12 (42) | |
| 3/12 (43) | |
| 2/12 (29) | |
| 0/12 (0) | |
| Ischämische Kardiomyopathie, | 5/12 (42) |
| Nichtischämische Kardiomyopathie, | 7/12 (58) |
| 31,5 (13,5–69,8) | |
| 0R | 4/12 (33) |
| 1R | 5/12 (42) |
| 2R | 2/12 (17) |
| 3R | 1/12 (8) |
| Humorale Abstoßung (jemals)c, | |
| pAMR 0 | 10/12 (83) |
| pAMR 1 | 2/12 (17) |
| 4/12 (33) | |
| 5/12 (42) | |
| 5/12 (42) | |
| 1/12 (8) | |
| 1/12 (8) | |
| 10/12 (83) | |
| 4/12 (33) | |
| 5/12 (42) | |
| 5/12 (42) | |
| 10/12 (83) | |
Alle Daten wurden als Median ± Interquartilabstand (Q1–Q3) oder als Anzahl (n) mit Prozentsatz (%) angegeben
MMF „mycophenolate mofetil“, ACE-I/ARB „angiotensin converting enzyme inhibitor/Angiotensin-II-Rezeptorblocker“, HTx „heart transplantation“
aDefiniert als vollständiger Impfschutz nach RKI/STIKO seit ≥ 2 Wochen zur Zeit des SARS-CoV‑2-Nachweises
bEinteilung der Niereninsuffizienz nach KDIGO
cBei Vorliegen mehr als einer Episode zählte diese mit der höchsten Graduierung
| Klinik und Therapie | SARS-CoV‑2 positive HTx-Patienten |
|---|---|
| 8/12 (67) | |
| 4/12 (33) | |
| 3/12 (25) | |
| 3/12 (25) | |
| 1/12 (8) | |
| 3/12 (25) | |
| 31 (18,9–33) | |
| 8.254.955 (65.503–276.932.437) | |
| 0,05 (0–5,8) | |
| 96 (94–98) | |
| 16 (15,5–28,5) | |
| 0/12 (0) | |
| 0/12 (0) | |
| 0/12 (0) | |
| 0/12 (0) | |
| 5/12 (42) | |
| 9/12 (75) | |
| 6 (0–10) | |
| 2/12 (17) | |
| 0/12 (0) | |
| 1/12 (8) | |
| 4/12 (33) | |
| 0/12 (0) | |
| 1/12 (8) | |
| 0/12 (0) | |
| Rekonvaleszenzplasma | 1/12 (8) |
| Casirivimab/Imdevimab | 5/12 (42) |
| 0/12 (0) | |
| 1/12 (8) | |
Alle Daten wurden als Median ± Interquartilabstand (Q1–Q3) oder als Anzahl (n) mit Prozentsatz (%) angegeben
IMC „intermediate care unit“, ICU „intensive care unit“, ECMO „extracorporeal membrane oxygenation“, AK Antikörper, SARS-CoV‑2 „severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“
aErfassung nur derjenigen Werte bei initialer Präsentation (soweit verfügbar)
bCOVID-19-typisches Infiltrat
cCave: Zum Zeitpunkt der Datenerfassung befanden sich noch 3 Patienten in stationärer Behandlung
| Laborparameter | Bei Aufnahme | Im Verlauf (Maxima) |
|---|---|---|
| hs-cTnT (pg/ml) | 41 (15,8–64,5) | 44 (13,3–71,8) |
| NT-proBNP (ng/l) | 620 (268,3–1927) | 679 (287,5–7246) |
| Leukozyten (103 µl−1) | 6,5 (4–8,3) | 7,9 (4,3–11) |
| Erythrozyten (106 µl−1) | 4,34 (4,2–4,9) | 4,17 (3,9–4,9) |
| Hämoglobin (g/dl) | 12,6 (11–13,6) | 11,6 (11–13,6) |
| Hämatokrit (%) | 39,9 (34,6–42,6) | 37 (34,6–42,6) |
| Thrombozyten (103 µl−1) | 257 (215–279) | 305 (203–412) |
| Kreatinin (mg/dl) | 1,56 (1,1–2,1) | 1,56 (1,1–2,5) |
| Harnstoff (mg/dl) | 73 (41–99) | 71 (44–122) |
| Glomeruläre Filtrationsrate (ml/min bezogen auf 1,73 m2KOF) | 54 (40,5–59,8) | 56,5 (46–67) |
| C‑reaktives Protein (mg/dl) | 4,2 (1,7–9,9) | 4,5 (0,9–13,1) |
| Prokalzitonin (ng/ml) | 0,11 (0,1–0,6) | 0,15 (0,1–0,7) |
| Laktatdehydrogenase (U/l) | 345 (288–403) | 345 (307–412) |
| D‑Dimer (mg/l) | 1,75 (1,2–2,3) | 1,75 (1,2–3,3) |
| Ferritin (µg/l) | 1218 (503–1625) | 1204 (656–1619) |
Alle Daten wurden als Median ± Interquartilabstand (Q1–Q3) oder als Anzahl (n) mit Prozentsatz (%) angegeben
hs-cTnT „high-sensitive cardiac troponin T“, NT-proBNP „N-terminales pro brain natriuretic peptide“