| Literature DB >> 35875598 |
Vincent Hettlich1, Moritz B Immohr1, Timo Brandenburger2, Detlef Kindgen-Milles2, Torsten Feldt3, Payam Akhyari1, Igor Tudorache1, Hug Aubin1, Hannan Dalyanoglu1, Artur Lichtenberg1, Udo Boeken1.
Abstract
Background: Since the beginning of the COVID-19 pandemic global health systems are confronted with a large number of unknown problems. Venovenous (vv) extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) in cases of therapy refractive ARDS often represents a last resort treatment. To improve the health care it is necessary to identify possible influencing factors. Objective: This analysis presents the findings of an ECMO centre and aims to identify potential factors with an impact on vv-ECMO therapy in cases of COVID-19. Material and methods: Between 03/2020 and 01/2022 n = 96 patients were treated with vv-ECMO in cases of a COVID-19 infection in our center. A retrospective analysis of demographic and health-specific data took place. The patients with fatal treatment outcome (L-group, n = 62) were compared to the surviving patients (Ü-group, n = 34).Entities:
Keywords: ARDS; ECMO; Pandemic; Pneumonia; SARS-CoV‑2; Venovenous
Year: 2022 PMID: 35875598 PMCID: PMC9295356 DOI: 10.1007/s00398-022-00528-4
Source DB: PubMed Journal: Z Herz Thorax Gefasschir ISSN: 0930-9225
| L‑Gruppe | Ü‑Gruppe | ||
|---|---|---|---|
| Alter in Jahren | 56,71 ± 9,5 | 8 ± 7 | 0,02 |
| BMI, kg/m2 ± SD | 29,89 ± 4,59 | 30,88 ± 6,20 | 0,79 |
| Nikotinabusus, | 42 (67,7 %) | 14 (41,2 %) | 0,02 |
| COPD | 29 (46,8 %) | 10 (29,4 %) | 0,13 |
| Diabetes | 18 (29,0 %) | 14 (41,2 %) | 0,26 |
| Herz-Kreislauf-Erkrankungen | 8 (12,9 %) | 6 (17,6 %) | 0,56 |
| Chronische Niereninsuffizienz | 12 (19,4 %) | 2 (5,9 %) | 0,13 |
| Arterielle Hypertonie | 44 (71,0 %) | 21 (61,8 %) | 0,32 |
| Adipositas | 30 (48,4 %) | 19 (55,9 %) | 0,53 |
Patientenmortalität in Bezug auf demografische und gesundheitsspezifische Faktoren mit dem Vergleich der Patienten mit letalem Therapieausgang (L-Gruppe) und den überlebenden Patienten (Ü-Gruppe)
| Geschlecht*Verstorben | L‑Gruppe | Ü‑Gruppe | Gesamt | ||
|---|---|---|---|---|---|
| Geschlecht | Männlich | Anzahl | 51 | 21 | 72 |
| % innerhalb der Gruppe | 82,3 | 61,8 | 75 | ||
| Weiblich | Anzahl | 11 | 13 | 24 | |
| % innerhalb der Gruppe | 17,7 | 38,2 | 25 | ||
| Gesamt | Anzahl | 62 | 34 | 96 % | |
| % innerhalb der Gruppe | 100 | 100 | 100 | ||
Patientenmortalität in Bezug auf das Geschlecht mit dem Vergleich der Patienten mit letalem Therapieausgang (L-Gruppe) und den überlebenden Patienten (Ü-Gruppe)
| Nierenversagen | |
| Sepsis | |
| Pneumothorax | |
| Intrakranielle Blutung | |
| Ischämischer/hämorrhagischer Insult | |
| Multiorganversagen | |
| Bakterielle Superinfektion der Lunge | |
| Periphere Blutung | |
| Lungenblutung | |
| Delir | |
| Lungenarterienembolie | |
| Gastrointestinale Blutung | |
| Krampfanfälle |
Während der vv-ECMO-Therapie aufgetretene Komplikationen, absolute Anzahl der betroffenen Patienten sowie prozentualer Anteil im Patientenkollektiv