| Literature DB >> 35441878 |
Ralph Paloncy1, Felix Greimel2, Joachim Grifka2.
Abstract
No appeal by a health politician, no matter how insistent, has ever forced all the operational structures of our health-care system to examine their own efficiencies and cost reduction potentials as has SARS-CoV‑2. Fast-track surgery, developed long before the current pandemic, can become an indispensable element of modern hospital routines through the integration of interlocked care structures. Patient satisfaction and clinical outcome can be improved by significantly shortening hospital stays, decreasing complication rates, and by additionally strengthening the competence and motivation of the patients involved. Hospital staff could be relieved of heavy workloads, and overall costs could be reduced by involving external prehabilitation centers. It is now necessary to further develop standards for the establishment and implementation of appropriately coordinated prehabilitation and rehabilitation concepts for elective total hip and knee replacement surgery and, ideally, to save resources at the same time through regional networking and integration.Entities:
Keywords: Hospital stay; Joint replacement; Motivation; Patient satisfaction; Preoperative exercise
Mesh:
Year: 2022 PMID: 35441878 PMCID: PMC9019805 DOI: 10.1007/s00132-022-04241-w
Source DB: PubMed Journal: Orthopade ISSN: 0085-4530 Impact factor: 1.004



| – | ||||
| Anzahl Patienten mit elektiver Knieendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 169.459 | 152.203 | ||
| Median | 9,00 | 8,00 | ||
| Mittelwert | 9,29 | 8,57 | ||
| Anzahl Patienten mit elektiver Knieendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 169.447 | 152.194 | ||
| Median | 1,00 | 1,00 | ||
| Mittelwert | 0,91 | 0,76 | ||
| Anzahl Prozeduren bei elektiver Erstimplantation mit Angabe von Werten | 170.101 | 152.780 | ||
| Median | 77,00 | 76,00 | ||
| Mittelwert | 80,34 | 79,53 | ||
| Anzahl Patienten mit elektiver Knieendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 169.326 | 152.086 | ||
| Median | 8,00 | 7,00 | ||
| Mittelwert | 8,37 | 7,79 | ||
| Anzahl Prozeduren bei elektiver Hüftendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 174.784 | 159.935 | ||
| Median | 8,00 | 8,00 | ||
| Mittelwert | 9,65 | 8,94 | ||
| Anzahl Patienten mit elektiver Hüftendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 174.693 | 159.848 | ||
| Median | 22,52 | 20,83 | ||
| Mittelwert | 26,66 | 23,70 | ||
| Anzahl Prozeduren bei elektiver Hüftendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 175.681 | 160.910 | ||
| Median | 67,00 | 66,00 | ||
| Mittelwert | 71,17 | 70,90 | ||
| Anzahl Patienten mit elektiver Hüftendoprothesenerstimplantation mit Angabe von Werten | 173.909 | 159.128 | ||
| Median | 8,00 | 7,00 | ||
| Mittelwert | 8,47 | 7,91 | ||
| Alle Prozeduren | ||||
| Endoprothetische Versorgung einer hüftgelenknahen Femurfraktur | 58.183 | 22,96 | 61.855 | 25,58 |
| Elektive Hüftendoprothesenerstimplantation | 175.681 | 69,33 | 160.910 | 66,55 |
| Reimplantation im Rahmen eines einzeitigen Wechsels | 17.253 | 6,81 | 16.735 | 6,92 |
| Reimplantation im Rahmen eines zweizeitigen Wechsels | 2297 | 0,91 | 2291 | 0,95 |
| Rechts | 131.780 | 52,00 | 125.386 | 51,86 |
| Links | 121.634 | 48,00 | 116.405 | 48,14 |




| ETM | Bezeichnung | Mindestdauer | Mindestanteil (%) |
|---|---|---|---|
| 01 | Bewegungstherapie | Mind. 360 min pro Woche, mind. 5‑mal | Mind. 90 |
| 02 | Alltagstraining | Mind. 30 min pro Woche | Mind. 90 |
| 03 | Funktionelle und arbeitsweltbezogene Therapien | Mind. 60 min pro Woche | Mind. 30 |
| 04 | Physikalische Therapie | Mind. 80 min pro Woche | Mind. 50 |
| 05 | Krankheitsspezifische Patientenschulung | Mind. 90 min pro Reha | Mind. 70 |
| 06 | Gesundheitsbildung | Mind. 75 min pro Reha | Mind. 70 |
| 07 | Ernährungstherapeutische Leistungen | Mind. 45 min pro Reha | Mind. 20 |
| 08 | Psychologische Interventionen | Mind. 60 min pro Reha | Mind. 10 |
| 09 | Entspannungsverfahren | Mind. 60 min pro Woche | Mind. 10 |
| 10 | Leistungen zur sozialen und beruflichen Integration | Mind. 45 min pro Reha | Mind. 60 |
| 11 | Vorbereitung nachgehender Leistungen | Mind. 15 min pro Reha | Mind. 80 |
ETM evidenzbasiertes Therapiemodul