| Literature DB >> 35029725 |
Sandra Dudareva1, Mirko Faber2, Ruth Zimmermann2, C-Thomas Bock3, Ruth Offergeld2, Gyde Steffen2, Julia Enkelmann2.
Abstract
Viral hepatitis A to E describes various infectious inflammations of the liver parenchyma that are caused by the hepatitis viruses A to E (HAV, HBV, HCV, HDV, and HEV). Although the clinical pictures are similar, the pathogens belong to different virus families and differ in terms of pathogenesis, transmission routes, clinical course, prevention, and therapy options. In Germany, there is mandatory reporting according to the Infection Protection Act (IfSG) for direct or indirect laboratory evidence and for suspicion, illness, and death of viral hepatitis. The data are transmitted to the Robert Koch Institute.In this article, on the basis of published studies and notification data, we describe the epidemiology of hepatitis A to E as well as current challenges and prevention approaches. In particular, the latter contains the improvement of existing vaccination recommendations (hepatitis A and B); improvement of access to prevention, testing, and care including therapy with antiviral drugs (hepatitis B, C, and D) and the detection and prevention of foodborne infections and outbreaks; and improvements in the field of food safety (hepatitis A and E).Entities:
Keywords: Epidemiology; Germany; Hepatitis A; Hepatitis B; Hepatitis C; Hepatitis D; Hepatitis E
Mesh:
Year: 2022 PMID: 35029725 PMCID: PMC8758919 DOI: 10.1007/s00103-021-03478-8
Source DB: PubMed Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz ISSN: 1436-9990 Impact factor: 1.513

| Hepatitis A | Hepatitis B | Hepatitis C | Hepatitis D | Hepatitis E | |
|---|---|---|---|---|---|
| 1,0 | 8,1 | 6,6 | 0,07 | 4,2 | |
| 0,7 | 0,3 | 0,4 | 0,00 | 0,1 | |
| 1,2 | 0,4 | 0,2 | 0,00 | 0,1 | |
| 1,2 | 0,5 | 0,1 | 0,00 | 0,3 | |
| 1,0 | 4,3 | 0,8 | 0,01 | 1,5 | |
| 1,1 | 8,6 | 3,3 | 0,03 | 2,2 | |
| 1,3 | 13,7 | 6,4 | 0,12 | 2,7 | |
| 0,8 | 17,4 | 13,7 | 0,16 | 3,7 | |
| 0,8 | 13,4 | 13,2 | 0,16 | 5,1 | |
| 0,9 | 8,0 | 7,6 | 0,07 | 6,8 | |
| 1,0 | 6,5 | 5,5 | 0,04 | 7,0 | |
| 1,1 | 4,1 | 3,3 | 0,01 | 5,2 | |
| 1,3 | 1,9 | 4,0 | 0,01 | 2,9 | |
| 1,0 | 6,5 | 4,0 | 0,05 | 3,5 | |
| 1,0 | 9,6 | 9,2 | 0,09 | 4,9 | |
| 32 % | 42 % | 19 % | 46 % | 12 % | |
| 1. Marokko (12,1 %) | 1. Rumänien (8,9 %) | 1. Russische Föderation (9,5 %) | k. A. | 1. Spanien (13,4 %) | |
| 2. Ägypten (6,6 %) | 2. Türkei (8,6 %) | 2. Georgien (7,9 %) | 2. Italien (7,3 %) | ||
| 3. Rumänien (6,0 %) | 3. Syrien (6,3 %) | 3. Kasachstan (6,6 %) | 3. Frankreich (5,9 %) | ||
| 4. Spanien (6,0 %) | 4. Vietnam (4,4 %) | 4. Ukraine (5,8 %) | 4. Ägypten (5,5 %) | ||
| 5. Türkei (5,9 %) | 5. Nigeria (3,9 %) | 5. Rumänien (5,3 %) | 5. Türkei (4,9 %) | ||
| 6. Pakistan (5,7 %) | 6. Kasachstan (3,5 %) | 6. Weißrussland (4,9 %) | 6. Kroatien (4,7 %) | ||
| 7. Indien (5,2 %) | 7. China (3,5 %) | 7. Polen (4,5 %) | 7. Griechenland (4,6 %) | ||
| 8. Italien (5,0 %) | 8. Russische Föderation (3,4 %) | 8. Pakistan (4,0 %) | 8. Österreich (4,0 %) | ||
| 9. Afghanistan (3,0 %) | 9. Afghanistan (3,1 %) | 9. Italien (3,0 %) | 9. Thailand (3,2 %) | ||
| 10. Griechenland (2,5 %) | 10. Ghana (2,7 %) | 10. Bulgarien (2,9 %) | 10. Polen (3,0 %) | ||
| k. A. | 70 % | 37 % | k. A. | k. A. | |
| k. A. | 1. Türkei (8,4 %) | 1. Russische Föderation (15,0 %) | k. A. | k. A. | |
| 2. Rumänien (6,5 %) | 2. Kasachstan (9,7 %) | ||||
| 3. Syrien (3,4 %) | 3. Polen (7,2 %) | ||||
| 4. Vietnam (3,3 %) | 4. Georgien (6,4 %) | ||||
| 5. Russische Föderation (3,2 %) | 5. Rumänien (5,7 %) | ||||
| 6. Afghanistan (2,7 %) | 6. Italien (5,6 %) | ||||
| 7. Bulgarien (2,6 %) | 7. Ukraine (4,7 %) | ||||
| 8. Polen (2,3 %) | 8. Türkei (3,3 %) | ||||
| 9. Nigeria (2,3 %) | 9. Bosnien (2,7 %) | ||||
| 10. Kasachstan (2,2 %) | 10. Bulgarien (2,6 %) | ||||
k. A. keine Angabe
aVon Fällen mit Angaben zum wahrscheinlichen Infektionsland bzw. zum Geburtsland
bMehrfachnennungen möglich