| Literature DB >> 35028672 |
Shirin Nkongolo1,2,3, Julius Hollnberger1,2, Stephan Urban4,5.
Abstract
Blocking the cell entry of pathogens is a suitable approach to prevent new infections. However, the therapeutic use of entry inhibitors in chronically infected patients has had limited success. For the treatment of chronic hepatitis D virus (HDV) infections, a promising agent based on this mode of action, Bulevirtide (BLV), was conditionally approved in July 2020. Previously, no drugs were available for HDV, and treatment relied on off-label use of interferon alpha/peginterferon alpha (IFNα/Peg-IFNα). In this review, we provide an overview of the basic mechanism of action of BLV and summarize the clinical data available to date.HDV infection manifests as a co-infection or superinfection of hepatitis B virus (HBV) infections and affects 4.5-15% of HBV patients worldwide. HDV utilizes the envelope proteins of HBV for dissemination. BLV acts by blocking the HBV/HDV receptor sodium taurocholate co-transporting polypeptide (NTCP), preventing HBV/HDV entry into hepatocytes. BLV lowers HDV serum RNA levels and normalizes alanine aminotransferase (ALT) levels in HBV/HDV-infected individuals. It has an excellent safety profile, even when administered at high doses (10 mg daily) for 48 weeks. In combination with Peg-IFNα, BLV shows synergistic effects on lowering serum HDV RNA, but also on hepatitis B surface antigen (HBsAg) levels. This resulted in a functional cure in a subset of patients when 2 mg BLV plus Peg-IFNα was administered. The mechanism of this likely immune-mediated elimination will be investigated in follow-up studies.Entities:
Keywords: Antiviral therapy; Chronic viral hepatitis; Hepatitis D virus (HDV); Hepcludex®/bulevirtide; Myrcludex B
Mesh:
Substances:
Year: 2022 PMID: 35028672 PMCID: PMC8813823 DOI: 10.1007/s00103-022-03486-2
Source DB: PubMed Journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz ISSN: 1436-9990 Impact factor: 1.513

| Klinische Studien (Identifikator) | MYR202 (NCT03546621) | MYR203 (NCT02888106) | MYR204 (NCT03852433) | MYR301 (NCT03852719) |
|---|---|---|---|---|
| 18–65 Jahre | 18–65 Jahre | 18–65 Jahre | 18–65 Jahre | |
| Positive Serum-HDV-RNA (PCR) | Positive Serum-HDV-RNA (PCR) | Positive Serum-HDV-RNA (PCR) | Positive Serum-HDV-RNA (PCR) | |
| ALT ≥ 1 × ULN und < 10 × ULN | ALT ≥ 1 × ULN und < 10 × ULN | ALT ≥ 1 × ULN und < 10 × ULN | ALT ≥ 1 × ULN und < 10 × ULN | |
| – | – | Serumalbumin > 28 g/L | Serumalbumin > 28 g/L | |
| – | Thrombozyten < 90.000/µL | Thrombozyten < 90.000/µL | Thrombozyten 60.000/µL | |
| – | Hämoglobin < 10 g/dL | Hämoglobin < 12 g/dL | – | |
| HCVa- oder HIV-Koinfektion | HCVa- oder HIV-Koinfektion | HCVa- oder HIV-Koinfektion | HCVa- oder HIVb-Koinfektion | |
| Kreatinin-Clearance < 60 mL/min | Serumkreatinin > 1,5 × ULN | Kreatinin-Clearance < 60 mL/min | Kreatinin-Clearance < 60 mL/min | |
| Gesamtbilirubin ≥ 34,2 µmol/L | Gesamtbilirubin ≥ 34,2 µmol/L | Gesamtbilirubin ≥ 34,2 µmol/L | Gesamtbilirubin ≥ 34,2 µmol/L | |
| Frühere oder aktuelle maligne Neoplasien, einschließlich Leberzellkarzinom ( | Frühere oder aktuelle maligne Neoplasien, einschließlich Leberzellkarzinom ( | Frühere oder aktuelle maligne Neoplasien, einschließlich Leberzellkarzinom ( | Frühere oder aktuelle maligne Neoplasien, einschließlich Leberzellkarzinom ( |
HDV Hepatitis-D-Virus, ALT Alanin-Aminotransferase, ULN „upper limit of normal“, HCV Hepatitis-C-Virus, HIV humanes Immundefizienzvirus, HCC hepatozelluläres Karzinom
aProbanden mit Anti-HCV-Antikörpern konnten in die Studie aufgenommen werden, wenn der HCV-RNA-Screeningtest negativ war
bProbanden mit einer HIV-Infektion konnten aufgenommen werden, wenn die Anzahl der CD4+ > 500/ml betrug und die HIV-RNA mindestens 12 Monate lang unter der Nachweisgrenze lag
| Patientenanzahl | Therapiedauer (Wochen) | HDV-RNA-Negativierung (HDV-RNA < LLOD) | HDV-RNA > 2 log10 Reduktion oder Negativierung | HBsAg > 1 log10 IU/ml Reduktion oder Negativierung | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Unter Therapie | Nach Therapie | Unter Therapie | Nach Therapie | Unter Therapie | Nach Therapie | |||||||
| Klinische Studien (Identifikator) | Therapiearme | Baseline | Woche 24 (in %) | Woche 48 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 48 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 48 (in %) | Woche 24 (in %) | |
| BLV 2 mg QD + TDF | 28 | 24 | – | – | – | 53,6 | – | 7,1 | – | – | – | |
| BLV 5 mg QD + TDF | 32 | 24 | – | – | – | 50,0 | – | 3,1 | – | – | – | |
| BLV 10 mg QD + TDF | 30 | 24 | – | – | – | 76,7 | – | 10,0 | – | – | – | |
| TDF | 28 | 24 | – | – | – | 3,6 | – | 0,0 | – | – | – | |
| Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 6,7 | 13,3 | 0,0 | – | – | 0,0 | 6,7 | 0,0 | 0,0 | |
| BLV 2 mg QD | 15 | 48 | 13,3 | 13,3 | 6,7 | – | – | 33,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
| BLV 10 mg QD + TDF | 15 | 48 | 26,7 | 46,7 | 33,3 | – | – | 46,7 | 6,7 | 0,0 | 0,0 | |
| BLV 2 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 60,0 | 80,0 | 53,3 | – | – | 73,3 | 40,0 | 46,7 | 40,0 | |
| BLV 5 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 60,0 | 86,7 | 26,7 | – | – | – | 13,3 | 20,0 | 13,3 | |
| BLV 10 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 67,7 | 80,0 | 6,7 | – | – | 33,3 | 6,7 | 6,7 | 13,3 | |
| Peg-INFα 180 µg QW | 25 | 48 | 13,0 | – | – | 37,5 | – | – | 4,2 | – | – | |
| BLV 2 mg QD + Peg-IFNα 180 µg QW, dann BLV 2 mg QD | 50 | 48 + 48 | 24,0 | – | – | 88,0 | – | – | 12,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QD + Peg-INFα 180 µg QW, dann BLV 10 mg QD | 50 | 48 + 48 | 34,0 | – | – | 92,0 | – | – | 8,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QD | 50 | 96 | 4,0 | – | – | 72,0 | – | – | 0,0 | – | – | |
| BLV 2 mg QD | 50 | 144 | 6,0 | – | – | 55,1 | – | – | 2,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QD | 50 | 144 | 8,0 | – | – | 68,0 | – | – | 0,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QDb | 50 | 96 | 0,0 | – | – | 4,0 | – | – | 0,0 | – | – | |
HDV Hepatitis-D-Virus, LLOD „lower limit of detection“ (untere Nachweisgrenze), HBsAg Hepatitis-B-Oberflächenprotein, BLV Bulevirtide, QD einmal pro Tag, TDF Tenofovir, Peg-INFα pegyliertes Interferon‑α, QW einmal pro Woche
aTenofovir-(TDF-)vorbehandelt
bTherapiearm startet verzögert nach einem Beobachtungszeitraum von Woche 48
| Patientenanzahl | ALT-Normalisierung | Kombinierte Antwortc | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Unter Therapie | Nach Therapie | Unter Therapie | Nach Therapie | ||||||
| Klinische Studien (Identifikator) | Therapiearme | Baseline | Therapiedauer (Wochen) | Woche 24 (in %) | Woche 48 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 24 (in %) | Woche 48 (in %) | Woche 24 (in %) |
| BLV 2 mg QD + TDF | 28 | 24 | 42,8 | – | – | 21,4 | – | 7,1 | |
| BLV 5 mg QD + TDF | 32 | 24 | 50,0 | – | – | 28,1 | – | 3,1 | |
| BLV 10 mg QD + TDF | 30 | 24 | 40,0 | – | – | 36,7 | – | 3,3 | |
| TDF | 28 | 24 | 6,6 | – | – | 0,0 | – | 0,0 | |
| Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 0,0 | 26,7 | 10,0 | 0,0 | 6,7 | 0,0 | |
| BLV 2 mg QD | 15 | 48 | 64,3 | 73,3 | 23,1 | 13,3 | 13,3 | 6,7 | |
| BLV 10 mg QD + TDF | 15 | 48 | 60,0 | 40,0 | 35,7 | 13,3 | 13,3 | 13,3 | |
| BLV 2 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 6,7 | 26,7 | 53,8 | 6,7 | 20,0 | 46,7 | |
| BLV 5 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 20,0 | 46,7 | 33,3 | 20,0 | 33,3 | 13,3 | |
| BLV 10 mg QD + Peg-IFNα 180 μg QW | 15 | 48 | 20,0 | 26,7 | 35,7 | 13,3 | 20,0 | 6,7 | |
| Peg-INFα 180 µg QW | 25 | 48 | 12,5 | – | – | 12,5 | – | – | |
| BLV 2 mg QD + Peg-IFNα 180 µg QW, dann BLV 2 mg QD | 50 | 48 + 48 | 30,0 | – | – | 30,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QD + Peg-INFα 180 µg QW, dann BLV 10 mg QD | 50 | 48 + 48 | 24,0 | – | – | 24,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QD | 50 | 96 | 64,0 | – | – | 50,0 | – | – | |
| BLV 2 mg QD | 50 | 144 | 53,1 | – | – | 36,7 | – | – | |
| BLV 10 mg QD | 50 | 144 | 38,0 | – | – | 28,0 | – | – | |
| BLV 10 mg QDb | 50 | 96 | 6,0 | – | – | 0,0 | – | – | |
ALT Alanin-Aminotransferase, BLV Bulevirtide, QD einmal pro Tag, TDF Tenofovir, Peg-INFα pegyliertes Interferon‑α, QW einmal pro Woche
aTenofovir-(TDF-)vorbehandelt
bTherapiearm startet verzögert, nach einem Beobachtungszeitraum von Woche 48
cKombinierte Antwort: ALT-Normalisierung und HDV-RNA-Negativierung (MYR203) bzw. HDV-RNA > 2 log10 Reduktion (MYR204, MYR301)