| Literature DB >> 34792615 |
Stephan Traidl1, Thomas Werfel2.
Abstract
Since the first report of allergen-specific immunotherapy (AIT) by Noon et al. 110 years ago, a multitude of clinical and in vitro studies have been performed to identify the effects of the only curative treatment for allergies. However, in atopic dermatitis (AD), one of the most prevalent skin diseases, it is rarely used, despite evidence showing that aeroallergens can contribute to disease exacerbation. This review gives an overview about the studies, meta-analyses, and current guideline recommendations regarding AIT in AD patients. There is a distinct heterogeneity in the study designs, different allergens and application forms, endpoints and patient cohorts, which hinders the comparability of studies. Several trials depict a beneficial effect of AIT in AD patients suggesting that at least a subgroup of patients can benefit from treatment. Further developments in the field of AIT may advocate broader use in AD patients.Entities:
Keywords: Aeroallergens; Atopic comorbidity; Exacerbation; House dust mite; Review
Mesh:
Substances:
Year: 2021 PMID: 34792615 PMCID: PMC8600498 DOI: 10.1007/s00105-021-04909-y
Source DB: PubMed Journal: Hautarzt ISSN: 0017-8470 Impact factor: 0.751

| Jahr | Autor | Patientenzahl | Patientenalter | Nachweis der Sensibilisierung | Allergen | Applikation | Dauer (Monate) | Effekt | Bemerkungen |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kaufmann et al. [ | 26 | 2–47 | NA | Verschiedenes | s.c. | 24 | Ja | Erste placebokontrollierte Studie | |
| Warner et al. [ | 20(56) | 5–14 | Bronchialer Provokationstest | Hausstaubmilbe | s.c. | 12 | Ja | Primär Studie zur SCIT bei Asthma, Subgruppe mit AD | |
| Ring [ | 2 | 10 | sIgE im Blut und Pricktest | Gräserpollen | s.c. | 24 | Ja | Zwei eineiige Schwestern | |
| Glover et al. [ | 24 | 5–16 | Pricktest | Hausstaubmilbe | s.c. | 8 | Nein | Besserung bei Placebo und Verum | |
| Leroy et al. [ | 23 | 15–64 | sIgE im Blut | Hausstaubmilbe | Intradermal | 4 + 8 | Ja | Verwendung von Antigen-Antikörper-Komplexen | |
| Galli et al. [ | 60 | 0,5–12 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | Oral | ∅ 18,7 | Nein | Kein Unterschied in den Gruppen | |
| Werfel et al. [ | 89 | 18–55 | sIgE im Blut | Hausstaubmilbe | s.c. | 12 | Ja | Große, multizentrische, deutsche Studie zu SCIT bei AD | |
| Silny et al. [ | 20 | 5–40 | sIgE im Blut | Hausstaubmilbe oder Gräserpollen | s.c. | 12 | Ja | Therapie in der Studie je nach Sensibilisierung | |
| Pajno et al. [ | 56 | 5–16 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.l. | 18 | Ja/eingeschränkt | Effekte nur bei milder bis moderater AD | |
| Bussmann et al. [ | 25 | 5–65 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.c. | 8 | Ja | Ergänzende umfassende serologische Untersuchungen | |
| Novak et al. [ | 55 | 18–65 | sIgE im Blut oder Pricktest oder APT | Birkenpollen | s.c. | 3 | Ja | Einzige Studie zu Birkenpollen-SCIT bei AD | |
| Novak et al. [ | 168 | 16–66 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.l. | 18 | Eingeschränkt | Effekte nur bei schwer betroffenen AD-Patienten | |
| Qin et al. [ | 107 | 16–46 | Pricktest | Hausstaubmilbe | s.l. | 12 | Ja | Isolierte Pharmakotherapie als Kontrolle | |
| Zhong et al. [ | 69 | 5–35 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.c. | 24 | Ja | Open-label-Studie, 58 SCIT, 11 Kontrollen | |
| Lee et al. [ | 217 | ∅ 21 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.c. | ≥36 | Ja | Retrospektive Analyse der Fälle | |
| Liu et al. [ | 239 | 18–60 | Pricktest | Hausstaubmilbe | s.l. | 8 | Eingeschränkt | Je nach statistischer Auswertung zeigen sich signifikante Unterschiede | |
| Chu et al. [ | 19 | 17–55 | sIgE im Blut | Hund oder Katze | s.c. | 2–58 | Ja | Fehlende Kontrollgruppe | |
| Yu et al. [ | 96 | 4–60 | sIgE im Blut | Hausstaubmilbe | s.l. | 24 | Ja | Pharmakotherapie als Kontrolle | |
| Hajdu et al. [ | 14 | ∅ 19 | sIgE im Blut und Pricktest | Hausstaubmilbe | s.l. | 6 | Ja | Begleitende histologische Untersuchungen von Biopsien aus APT-Reaktionen |
APT Atopie-Patch-Test, IgE Immunglobulin E, NA keine Informationen verfügbar, s.c. subkutan, s.l. sublingual, SCIT subkutane Immuntherapie