| Literature DB >> 34232359 |
Tobias Monschein1, Tobias Zrzavy2, Micha Löbermann3, Alexander Winkelmann4, Thomas Berger2, Paulus Rommer2,5, Hans-Peter Hartung6,7, Uwe K Zettl5.
Abstract
The ongoing COVID-19 pandemic is a global health crisis. New challenges are constantly emerging especially for the healthcare system, not least with the emergence of various viral mutations. Given the variety of immunomodulatory and immunosuppressive therapies for multiple sclerosis (MS) and the immense developments in vaccine production, there is a high need of information for people with MS. The aim of this article is therefore to provide an overview of MS and COVID-19 as well as to clarify the implications for patients with MS, especially regarding vaccination and to formulate appropriate recommendations.Entities:
Keywords: COVID-19; Multiple sclerosis; Pandemic; SARS-CoV‑2; Vaccination
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34232359 PMCID: PMC8261803 DOI: 10.1007/s00115-021-01155-4
Source DB: PubMed Journal: Nervenarzt ISSN: 0028-2804 Impact factor: 1.297
| Neurologische Manifestation (COVID-19) | Beschriebene Krankheitsbilder | Pathomechanismus |
|---|---|---|
| Enzephalopathie | Delir, Psychose, Vigilanzminderung | Multifaktoriell (Sepsis, Hypoxie, Immunhyperstimulation/CSS) |
| Entzündliche ZNS-Syndrome | Enzephalitis, ADEM (teils mit ICB, teils mit Nekrose), transverse Myelitis | Para-/postinfektiöser Mechanismus (z. B.: „molecular mimicry“, „bystander activation“, „epitope spreading“) |
| Schlaganfall | Ischämisch, Mikrohämorrhagien | Begleitvaskulitis, prothrombotischer Status/Hyperkoagulabilität, endotheliale Dysfunktion für Mikrohämorrhagien |
| Periphere Beteiligung | GBS, Plexopathie | Para-/postinfektiöser Mechanismus (z. B.: „molecular mimicry“, „bystander activation“, „epitope spreading“) |
| Postakutes COVID-19-Syndrom (38 % neurologische Manifestationen) | Fatigue, Kopfschmerzen, Dysautonomie, kognitive Beeinträchtigung | Immundysregulation, Inflammation, mikrovaskuläre Thrombosen, iatrogene Wirkungen von Medikamenten |
| Andere | Hyposmie/Anosmie, Myelopathie (MR-negativ), bilaterale Abduzensparese, nonkonvulsiver Status epilepticus (NCSE), bakterieller Abszess | Migration in das ZNS via N. olfactorius, bilaterale Abduzensparese bei idiopathischer intrakranieller Hypertension, NCSE bei pädiatrischen Patienten mit bekannter Epilepsie |