| Literature DB >> 34152452 |
Johannes Binder1, Maximilian Brunner1, Matthias Maak1,2, Axel Denz1, Georg F Weber1, Robert Grützmann1,2, Christian Krautz3.
Abstract
BACKGROUND: During the first wave of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, German hospitals were required to limit the capacity for elective surgery to prevent the healthcare system from general overload. In March 2020, the German government passed the COVID-19 Hospital Relief Act that guaranteed compensation payments for these limitations. In this study the regional impact of this intervention were analyzed.Entities:
Keywords: Coronavirus; DRG billing data; Hospital Relief Act; Surgery; Treatment quality
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34152452 PMCID: PMC8215638 DOI: 10.1007/s00104-021-01448-z
Source DB: PubMed Journal: Chirurg ISSN: 0009-4722 Impact factor: 0.955
| Indikationsart | Operationskategorien | Jahr (UKER) | Differenz | Gesamt | Jahr (KKH) | Differenz | Gesamt | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | 2020 | 2019 | 2020 | ||||||
| Elektiv | Adipositaschirurgie | 11 | 7 | −36,36 % | 18 | – | – | – | 0 |
| Appendektomie | 2 | 0 | −100,00 % | 2 | – | – | – | 0 | |
| Cholezystektomie | 17 | 13 | −23,53 % | 30 | 4 | 2 | −50,00 % | 6 | |
| Dünndarmresektion | 4 | 6 | 50,00 % | 10 | – | – | – | 0 | |
| Endokrine Chirurgie | 17 | 3 | −82,35 % | 20 | – | – | – | 0 | |
| Hepatobiliäre Chirurgie | 17 | 23 | 35,29 % | 40 | – | – | – | 0 | |
| Hernienchirurgie | 27 | 12 | −55,56 % | 39 | 24 | 14 | −41,67 % | 38 | |
| Kolorektale Chirurgie | 87 | 52 | −40,23 % | 139 | 1 | 0 | −100,00 % | 1 | |
| Lymphadenektomie | 3 | 11 | 266,67 % | 14 | – | – | – | 0 | |
| Melanom Chirurgie | 29 | 21 | −27,59 % | 50 | – | – | – | 0 | |
| Milz | 3 | 3 | 0,00 % | 6 | – | – | – | 0 | |
| Multiviszerale Resektion | 2 | 4 | 100,00 % | 6 | – | – | – | 0 | |
| Ösophagus‑/Magenchirurgie | 30 | 14 | −53,33 % | 44 | – | – | – | 0 | |
| Pankreaschirurgie | 27 | 15 | −44,44 % | 42 | – | – | – | 0 | |
| Proktologie | 105 | 57 | −45,71 % | 162 | 12 | 4 | −66,67 % | 16 | |
| Sarkomchirurgie | 19 | 19 | 0,00 % | 38 | – | – | – | 0 | |
| Sonstiges | 11 | 15 | 36,36 % | 26 | 10 | 4 | −60,00 % | 14 | |
| Stomaanlage/Resektion | 37 | 25 | −32,43 % | 62 | 3 | 2 | −33,33 % | 3 | |
| Notfallmäßig | Appendektomie | 37 | 35 | −5,41 % | 72 | 3 | 2 | −33,33 % | 4 |
| Cholezystektomie | 19 | 20 | 5,26 % | 39 | 1 | 1 | 0,00 % | 2 | |
| Dünndarmresektion | 11 | 17 | 54,55 % | 28 | 1 | 0 | −100,00 % | 1 | |
| Hepatobiliäre Chirurgie | 1 | 0 | −100,00 % | 1 | – | – | – | 0 | |
| Hernienchirurgie | 9 | 6 | −33,33 % | 15 | 4 | 0 | −100,00 % | 4 | |
| Kolorektale Chirurgie | 21 | 17 | −19,05 % | 38 | 1 | 0 | −100,00 % | 1 | |
| Milz | 0 | 3 | 300,00 % | 3 | – | – | – | – | |
| Ösophagus‑/Magenchirurgie | 4 | 3 | −25,00 % | 7 | – | – | – | – | |
| Pankreaschirurgie | 1 | 1 | 0,00 % | 2 | – | – | – | – | |
| Proktologie | 39 | 35 | −10,26 % | 74 | – | – | – | – | |
| Sarkomchirurgie | 2 | 2 | 0,00 % | 4 | – | – | – | – | |
| Sonstiges | 19 | 24 | 26,32 % | 43 | 13 | 6 | −53,85 % | 19 | |
| Stomaanlage/Resektion | 12 | 9 | −25,00 % | 21 | – | – | – | 0 | |
UKER Universitätsklinikums Erlangen, KKH Kreiskrankenhauses St. Anna Höchstadt
| Jahr | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | 2020 | |||||
| Alter (Jahre) | 55,1 | ±18,4 | 55,2 | ±17,0 | 0,93 | |
| Geschlecht | Männlich | 350 | 56,2 % | 268 | 56,8 % | 0,843 |
| Weiblich | 273 | 43,8 % | 204 | 43,2 % | ||
| Dringlichkeit | Elektiv | 448 | 71,9 % | 300 | 63,6 % | 0,004 |
| Notfall | 175 | 28,1 % | 172 | 36,4 % | ||
| Art der Indikation | Nichtonkologisch | 464 | 74,5 % | 319 | 67,6 % | 0,009 |
| Onkologisch | 159 | 25,5 % | 153 | 32,4 % | ||
| Zugangsweg | Offen | 449 | 72,1 % | 362 | 76,7 % | 0,336 |
| Laparoskopisch | 160 | 25,7 % | 101 | 21,4 % | ||
| Roboterassistiert | 11 | 1,8 % | 8 | 1,7 % | ||
| Retroperitoneoskopisch | 3 | 0,5 % | 1 | 0,2 % | ||
| Verweildauer (Tage) | 8,4 | ±11,1 | 8,67 | ±10,1 | 0,75 | |
| Wiederaufnahme | Nein | 598 | 96,0 % | 459 | 97,2 % | 0,26 |
| Ja | 25 | 4,0 % | 13 | 2,8 % | ||
| Art der Entlassung | Regulär | 598 | 96,0 % | 457 | 96,8 % | 0,744 |
| Externe Verlegung | 14 | 2,2 % | 9 | 1,9 % | ||
| Verstorben | 11 | 1,8 % | 6 | 1,3 % | ||
aχ2-Test bzw. Fisher-Exakt-Test bei Feldfallzahl < 5. Alter und Verweildauer als Mittelwert (± Standardabweichung)
| Jahr | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | 2020 | |||||
| Alter (Jahre) | 54,1 | ±17,4 | 58,9 | ±18,6 | 0,186 | |
| Geschlecht | Männlich | 51 | 66,2 % | 21 | 60,0 % | 0,523 |
| Weiblich | 26 | 33,8 % | 14 | 40,0 % | ||
| Dringlichkeit | Elektiv | 54 | 70,1 % | 27 | 77,1 % | 0,442 |
| Notfall | 23 | 29,9 % | 8 | 22,9 % | ||
| Art der Indikation | Nichtonkologisch | 77 | 100,0 % | 35 | 100,0 % | – |
| Onkologisch | – | – | – | – | ||
| Zugangsweg | Offen | 53 | 68,8 % | 31 | 88,6 % | 0,033 |
| Laparoskopisch | 24 | 31,2 % | 4 | 11,4 % | ||
| Roboterassistiert | 0 | 0,0 % | 0 | 0,0 % | ||
| Retroperitoneoskopisch | 0 | 0,0 % | 0 | 0,0 % | ||
| Verweildauer (Tage) | 5,8 | ±8,1 | 10,0 | ±12,4 | 0,073 | |
| Wiederaufnahme | Nein | 73 | 94,8 % | 30 | 85,7 % | 0,135 |
| Ja | 4 | 5,2 % | 5 | 14,3 % | – | |
| Art der Entlassung | Regulär | 76 | 98,7 % | 32 | 91,4 % | 0,09 |
| Externe Verlegung | 1 | 1,3 % | 3 | 8,6 % | ||
| Verstorben | 0 | 0,0 % | 0 | 0,0 % | ||
aχ2-Test bzw. Fisher-Exakt-Test bei Feldfallzahl < 5. Alter und Verweildauer als Mittelwert (± Standardabweichung)

| Erlangen | Höchststadt | ||
|---|---|---|---|
| Erlöse aus DRG | 2019 | 4.323.083 € | 212.450 € |
| 2020 | 3.366.615 € | 97.737 € | |
| Bruttoerlösea | 2019 | 4.323.083 € | 212.450 € |
| Bruttoerlöse | 2020 | 4.012.506 € | 209.047 € |
| Erlöse aus DRG | 3.366.615 € | 97.737 € | |
| Freihaltepauschale | 609.991 € | 109.564 € | |
| Zulagen | 35.900 € | 1.550 € | |
| Nettoerlöse | 2019 | 4.323.083 € | 212.450 € |
| Nettoerlöse | 2020 | 4.155.977 € | 226.254 € |
| Bruttoerlöse | 4.012.507 € | 209.047 € | |
| Einsparungen aus variablen Sachkosten | 143.470 € | 17.207 € | |
DRG „diagnosis-related groups“
aEntspricht den Erlösen aus DRG 2019