| Literature DB >> 34143232 |
J Fischer, G Gerresheim, U Schwemmer1.
Abstract
Peripartum emergencies that require intensive medical care represent a major challenge for the interdisciplinary treatment team. Due to physiological changes in pregnant women symptoms can be masked and the initiation of treatment is delayed. Peripartum sepsis has a relatively high incidence. The anti-infective treatment depends on the spectrum of pathogens to be expected. Endocrinological emergencies are rare but can be fulminant and fatal. The development of ketoacidosis is favored by decreased bicarbonate buffer and placental hormones. In the case of thyrotoxicosis, propylthiouracil and thiamazole are available for treatment depending on the stage of gestation. Sheehan's syndrome is an infarction of the anterior lobe of the pituitary gland during a hemorrhage. Due to the loss of production of vital hormones, this can be fatal. The development of pulmonary edema is just as acute. This is favored by physiological changes during pregnancy. The differentiation between hypertensive and hypotensive pulmonary edema is important for the causal treatment.Entities:
Keywords: Ketoacidosis; Pregnancy; Puerperal mortality; Sheehanʼs syndrome; Thyrotoxicosis
Mesh:
Year: 2021 PMID: 34143232 PMCID: PMC8212281 DOI: 10.1007/s00101-021-00944-5
Source DB: PubMed Journal: Anaesthesist ISSN: 0003-2417 Impact factor: 1.041


| Häufige Bakterien | Seltene Bakterien | Viren |
|---|---|---|
Gruppe-B-Streptokokken | Influenza-Virus Varicella-zoster-Virus Herpes-simplex-Virus Zytomegalievirus |
GAS Gruppe-A-Streptokokken
| Organsystem | Parameter | Punkte | ||
|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | ||
| Respiration | paO2/FIO2 [mmHg] | ≥400 | 300 bis <400 | <300 |
| Gerinnung | Thrombozyten (• 106/l) | ≥150 | 100–150 | <100 |
| Leber | Bilirubin (mg/dl) | <1,2 | 1,2–1,9 | ≥2 |
| Herz-Kreislauf-System | MAD (mm Hg) | ≥70 | <70 | Katecholamingabe notwendig |
| Zentrales Nervensystem | – | Wach | Auf Ansprache erweckbar | Auf Schmerzreiz erweckbar |
| Nieren | Kreatinin (mg/dl) | <1 | 1–1,4 | >1,4 |
FO Inspiratorische Sauerstoffkonzentration, MAD mittlerer arterieller Druck, pO arterieller Sauerstoffpartialdruck, SOFA Sequential Organ Failure Assessment
| Antibiotika/-gruppen | Beschreibung nach FDA (Kategorie) |
|---|---|
| Penicilline, Cephalosporine, Meropenem, Clindamycin, Erythromycin, Azithromycin, Fosfomycin, Metronidazol, Nitrofurantoin | In Tierversuchen gab es keine Hinweise auf ein erhöhtes fetales Risiko; kontrollierte Studien liegen nicht vor Oder In Tierversuchen ergaben sich Hinweise auf ein erhöhtes fetales Risiko, kontrollierte Studien brachten jedoch keine entsprechenden Hinweise (B) |
| Chinolone, Clarithromycin, Cotrimoxazol, Trimethoprim, Imipenem/Cilastatin, Linezolid, Vancomycin, Rifampicin | In Tierversuchen ergaben sich Hinweise auf ein erhöhtes fetales Risiko; kontrollierte Studien liegen nicht vor. Eine Anwendung kann akzeptabel sein, wenn ein entsprechender Nutzen erwartet werden kann (C) |
| Tetracycline, Aminoglykoside, Tigecyclin | Ein erhöhtes Risiko für den Menschen ist bekannt; trotz der Risiken kann eine Anwendung akzeptabel sein, wenn ein entsprechender Nutzen erwartet werden kann (z. B. vitaler Indikation) (D) |
FDA Food and Drug Administration

