| Literature DB >> 33907354 |
K Kanngießer1, N Kono1, J-T Suhren2, M Klintschar1.
Abstract
Coronary artery autoimmune vasculitis (Kawasaki syndrome) is at least in Germany a very rare condition, that typically manifests in childhood. The symptoms are often unspecific and complications with vascular aneurysms, thrombosis and myocardial infarction can occur. Multiple cases of Kawasaki-like symptoms in children with positive SARS-CoV‑2 test results have been reported during the course of the COVID-19 pandemic the past year.This case study reports on a 2-year-old child who had fever over 6 days and after a temporary improvement, died within 1 day (pre-COVID19 era).The autopsy showed autoimmune vasculitis of the right and left main coronary artery consistent with Kawasaki syndrome with aneurysm formation, acute thrombosis and myocardial infarction.In the case of macroscopically conspicuous dilated and/or thrombosed coronary arteries and/or myocardial infarction in children, a Kawasaki syndrome should be excluded in addition to other differential diagnoses.Entities:
Keywords: Aneurysms of the coronary arteries; Kawasaki syndrome; Medical malpractice; Myocardial infarction in a toddler; Sudden death
Year: 2021 PMID: 33907354 PMCID: PMC8063163 DOI: 10.1007/s00194-021-00482-9
Source DB: PubMed Journal: Rechtsmedizin (Berl) ISSN: 0937-9819 Impact factor: 0.517
| a. | Extremitätenveränderungen (akut Erytheme und Ödeme an Händen und Füßen, im Verlauf Hautablösungen im Bereich der Fingerspitzen) | |
| b. | Polymorphes Exanthem | |
| c. | Bilaterale, schmerzlose konjunktivale Injektion ohne Exsudat | |
| d. | Veränderungen im Bereich der Lippen und der Mundhöhle (Erythem und Rissigkeit der Lippen, Erdbeerzunge, diffuse Injektion der oralen und pharyngealen Schleimhäute) | |
| e. | Zumeist unilaterale zervikale Lymphadenopathie (Durchmesser >1,5 cm) | |


| Kawasaki Syndrom | Polyarteriitis nodosa | Vorgestellter Fall | |
|---|---|---|---|
| Koronararterien | Mittelgroße Gefäße (unter anderem auch Koronararterien möglich) | Koronararterien und fokal Aorta | |
| <5 | 7–12 | 2 | |
| Lymphohistiozytäre Vaskulitis mit fibrinoider Nekrose der Arterienwand | Lymphohistiozytäre Vaskulitis mit fibrinoider Nekrose der Arterienwand | Lymphohistiozytäre Vaskulitis mit fibrinoider Nekrose der Arterienwand sowie als Komplikation ein frischer Thrombus | |
| Fieber, Konjunktivitis, Ausschlag, Lymphadenopathie, Erythem des Oropharynx, der Handflächen und Fußsohlen | Fieber, Myalgie, Arthralgie, Livedo reticularis, subkutane Knoten, Nieren- und Nervenbeteiligung | Fieber (klinische Angaben lückenhaft) |