| Literature DB >> 33884433 |
Susanne Hanner1, Hannah Stroh2, Alexander Enk3, Jochen Hoffmann3.
Abstract
The term cutaneous pseudolymphoma (C-PSL) is defined in the literature as a benign, reactive lymphoproliferation that clinically and/or histopathologically imitates cutaneous lymphoma. The exact etiopathogenesis has not been fully elucidated to date. A distinction is made between primary, idiopathic PSL without an identifiable cause and secondary PSL with a known stimulus. We report the occurrence of pseudolymphoma after treatment with medicinal leeches (hirudotherapy). To the best of our knowledge, a total of only nine cases of cutaneous PSL after hirudotherapy have been reported in the literature to date.Entities:
Keywords: Histology; Immunochemistry; Lymphoproliferation; Medicinal leech therapy; Molecular pathology
Mesh:
Year: 2021 PMID: 33884433 PMCID: PMC8799561 DOI: 10.1007/s00105-021-04812-6
Source DB: PubMed Journal: Hautarzt ISSN: 0017-8470 Impact factor: 0.751

| Autor (Jahr, Referenz) | Alter/Geschlecht | Lokalisation | Indikation der Hirudotherapie | Immunhistochemie | Therapie | Follow-up |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Hanner et al. (aktueller Fall) | 76/w | Unterer Rücken (lumbal), Ferse | Gelenkschmerzen, Fersensporn | Gemischt T‑ und B‑lymphozytäres Infiltrat | Topische ST | Langsam rückläufige Läsion |
| Sepaskhah et al. (2020), [ | 44/w | Schienbein | Erythema nodosum | Nicht durchgeführt | Systemische ST | Rückläufige Läsionen |
| Topische ST | ||||||
| Intraläsionale ST | ||||||
| Sadati et al. (2019), [ | 45/w | Untere Extremitäten | Varikose und Schmerzen | Nicht durchgeführt | Topische ST | Komplett rückläufige Läsionen |
| Kryotherapie | ||||||
| Temiz et al. (2019), [ | 54/m | Hals | Unbekannt | T‑lymphozytär dominiertes Infiltrat | Intraläsionale ST | Nach 1 Monat: rückläufige Läsionen |
| Nach 6 Monaten: kein Rezidiv | ||||||
| Aktas et al. (2018), [ | 65/w | Unterer Rücken (lumbal) | Rückenschmerzen | Nicht durchgeführt | Intraläsionale ST | Rückläufige Läsionen |
| Kryotherapie | ||||||
| Tupikowska et al. (2018), [ | 38/w | Regio pubica | Uterusmyom | Gemischtzelliges, T‑lymphozytär dominiertes Infiltrat | Orale AH | Langsam rückläufige Läsionen |
| Topische ST | ||||||
| Intraläsionale ST | ||||||
| Intramuskuläre ST | ||||||
| Kryotherapie | ||||||
| Altamura et al. (2014), [ | 50er/w | Rücken | Fibromyalgie | B‑lymphozytär dominiertes Infiltrat | Topische ST | Nach 1 Monat: komplett rückläufige Läsionen |
| Nach 15 Monaten: kein Rezidiv | ||||||
| Khelifa et al. (2013), [ | 77/w | Unterer Rücken (lumbal) | Rückenschmerzen bei lumbaler Spinalkanalstenose | Gemischt T‑ und B‑lymphozytäres Infiltrat | Topische und intraläsionale ST | Rückläufige Läsionen |
| Choi et al. (2012), [ | 52/m | Unterlid bds. | Infraorbitale Augenringe | Gemischtzelliges, T‑lymphozytär dominiertes Infiltrat | Intraläsionale ST | Nach 3 Monaten: rückläufige Läsionen |
| Smolle et al. (2000), [ | 56/w | Unterschenkel bds. | Chronisch venöse Insuffizienz | B‑lymphozytär dominiertes Infiltrat | Intraläsionale ST | Langsam rückläufige Läsionen |
w weiblich, m männlich, ST Steroidtherapie, AH Antihistaminika, bds. beidseits