| Literature DB >> 33758428 |
Helmut Kleinwechter1, Tanja Groten2, Ute Schäfer-Graf3, Michael K Bohlmann4, Ines Ehrhardt5, Alexander Hein6, Vanessa Hepp7, Elsa Hollatz-Galluschki8, Katrina Kraft9, Mirjiam Kunze10, Angela Lihs11, Elisa Méndez-Martorell12, Peter Oppelt13, Babett Ramsauer14, Tamina Ravnaq-Möllers15, Bastian Riebe16, Charlotte Rohlwink17, Tanja Rübelmann18, Ulrich Pecks19.
Abstract
From March 3 to October 13, 2020, 27 cases with diabetes comorbidity have been recorded in the CRONOS registry (Covid-19 Related Obstetric and Neonatal Outcome Study in Germany) among 262 registered women with SARS-CoV‑2 infection during their pregnancy. Of those, 21 presented with gestational diabetes, 5 with type 2 diabetes and 1 with type 1 diabetes. About half of the women were asymptomatic and were diagnosed via general screening at hospital admission. The most common symptoms were nasal congestion, cough, tiredness, malaise and changes in smell and taste. The majority of pregnant women showed a mild to moderate course, three women were admitted to the intensive care unit and none required invasive ventilation. In the type 2 diabetes group, there were two cases with late fetal death (37 and 40 weeks of gestation) and one with a malformation, an association with diabetes being most likely. Pregnant women with diabetes mellitus represent a special subgroup; 1 in 10 women in this small cohort required intensive care monitoring due to COVID-19. In addition, this case series underscores the need for unrestricted access to pregnancy care, especially in times of pandemic, for optimal perinatal outcome. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021.Entities:
Keywords: Comorbidity; Hyperglycemia; SARS-CoV-2; Symptoms
Year: 2021 PMID: 33758428 PMCID: PMC7972008 DOI: 10.1007/s00129-021-04784-7
Source DB: PubMed Journal: Gynakologe ISSN: 0017-5994
| Variable | % | 95 %-KI | |
|---|---|---|---|
| Alter (Jahre), Median (Bereich) | 34 (28–41) | – | – |
| Migrantin | 11 | 52 | (32; 72) |
| Körpergewicht zu Beginn der Schwangerschaft (kg), Median (Bereich) | 73,0 (50–133) | – | – |
| BMI zu Beginn der Schwangerschaft (kg/m2), Median (Bereich) | 27,1 (18,6–46,0) | – | – |
| Adipositas BMI ≥30 kg/m2 | 7 | 33 | (17, 55) |
| Gravidität, Median (Bereich) | 3 (1–9) | – | – |
| Parität, Median (Bereich) | 1 (0–8) | – | – |
| Rauchen | 1 | 5 | (1; 23) |
| Herz-Kreislauf | 2 | 10 | (3; 29) |
| Schilddrüse | 3 | 14 | (5, 35) |
| Lunge | 1 | 5 | (1; 23) |
| Autoimmun | 1 | 5 | (1; 23) |
| 24–28 SSW | 14 | 67 | (45; 83) |
| <24 SSW | 2 | 10 | (3; 29) |
| >28 SSW | 5 | 24 | (11; 45) |
| Nüchtern-BG-Spiegel erhöht | 14 | 67 | (45; 83) |
| 2 Werte erhöht | 1 | 5 | (1; 23) |
| 3 Werte erhöht | 5 | 24 | (11; 45) |
| Diabetologische Mitbetreuung | 19 | 90 | (71; 97) |
| Basis (SMBG, Diät, Bewegung) | 11 | 52 | (32; 72) |
| Insulin | 10 | 48 | (28; 68) |
| CT | 8 | 38 | (21; 59) |
| ICT | 2 | 10 | (3; 29) |
Alle Variablen werden, wenn nicht anders angegeben, als absolute und relative Häufigkeiten mit 95 %-Konfidenzintervallen gelistet.
SARS-CoV-2 „severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2“, SSW Schwangerschaftswoche, GDM Gestationsdiabetes mellitus, BMI Body-Mass-Index, BG Blutglukose, SMBG Selbstmessung der Blutglukose, CT Konventionelle Insulintherapie, ICT Intensivierte konventionelle Insulintherapie
| Variable | % | 95 %-KI | |
|---|---|---|---|
| COVID-19-Symptombeginn (SSW), Median (Bereich) | 38,0 (21–40) | – | – |
| 10 | 48 | (28; 68) | |
| Schnupfen | 7 | 33 | (17; 55) |
| Husten | 6 | 29 | (14; 50) |
| Müdigkeit | 6 | 29 | (14; 50) |
| Malaise | 6 | 29 | (14; 50) |
| Verändertes Geruchs- und Geschmacksempfinden | 5 | 24 | (11; 45) |
| Fieber | 4 | 19 | (8; 40) |
| Dyspnoe | 4 | 19 | (8; 40) |
| Halsschmerzen | 4 | 19 | (8; 40) |
| Kopfschmerzen | 4 | 19 | (8; 40) |
| Myalgie | 3 | 14 | (5; 35) |
| Brustschmerz | 2 | 10 | (3; 29) |
| Auswurf | 2 | 10 | (3; 29) |
| ICU-Aufnahme | 2 | 10 | (3; 29) |
| COVID-19-Therapie | 4 | 19 | (8; 40) |
| Von COVID-19 genesen | 16 | 76 | (55; 89) |
| Unbekannt | 5 | 24 | (11; 45) |
| Geburt SSW, Median (Bereich), | 39 (38–41) | – | – |
| Spontan | 7 | 44 | (23; 67) |
| Sectio caesarea | 9 | 56 | (33; 77) |
| Lebendgeburt (1-mal Zwillinge) | 17 | 100 | (81; 100) |
| Geburtsgewicht | |||
| >4000 g | 2 | 11 | (4; 36) |
| <2500 g | 1 | 6 | (1; 28) |
| Verbleibt bei Mutter | 17 | 100 | (82; 100) |
| Gestillt | 15 | 88 | (66; 97) |
Alle Variablen werden, wenn nicht anders angegeben, als absolute und relative Häufigkeiten mit 95 %-Konfidenzintervallen gelistet.
SARS-CoV-2 „severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2“, SSW Schwangerschaftswoche, GDM Gestationsdiabetes mellitus
| Variable | Fall 1 | Fall 2 | Fall 3 | Fall 4 | Fall 5 |
|---|---|---|---|---|---|
| Alter (Jahre) | 29 | 41 | 48 | 38 | 34 |
| Diabetesdauer (Jahre) | <1 | 4 | 7 | 2 | <1 |
| Diabetestherapie | ICT | CSII | ICT | Insulin, später Wechsel auf Metforminmonotherapie | Diät |
| Migrantin | Ja | k. A. | Ja | k. A. | Ja |
| Gewicht (kg) | 115 | 120 | 84 | 90 | 91 |
| BMI (kg/m2) | 34,3 | 38,0 | 30,9 | 32,7 | 37,2 |
| Z. n. GDM | Ja | k. A. | Ja | k. A. | k. A. |
| Gravidität | 3 | 1 | 2 | 8 | 2 |
| Parität | 1 | 0 | 0 | 4 | 1 |
| Rauchen | k. A. | Ja | k. A. | k. A. | k. A. |
| Komorbiditäten | Asthma | Hypertonus | Schilddrüse | – | Schilddrüse |
| 35 | 40 | 32 | 1. Trimenon | 37 | |
| Asymptomatisch | k. A. | + | k. A. | k. A. | k. A. |
| Fieber | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Dyspnoe | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Myalgie | k. A. | k. A. | k. A. | ||
| Müdigkeit | k. A. | k. A. | |||
| Halsschmerzen | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Malaise | k. A. | k. A. | k. A. | ||
| Kopfschmerzen | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Schwindel | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Veränderter Geschmack/Geruch | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | |
| Schnupfen | k. A. | k. A. | k. A. | ||
| Genesen | + | + | + | + | + |
| Geburt (SSW) | 37 | 40 | 32 | 39 | 41 |
| Präeklampsie | k. A. | k. A. | + | k. A. | k. A. |
| IUFT | + Diabetische Fetopathie | + | k. A. | k. A. | k. A. |
| Sectio caesarea | + | k. A. | + | k. A. | + |
| Geburtsgewicht >4000 g | + | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. |
| Geburtsgewicht <2500 g | k. A. | k. A. | + | k. A. | k. A. |
| Fehlbildung | k. A. | k. A. | k. A. | + | k. A. |
| Neonatale Hypoglykämie | k. A. | k. A. | k. A. | + | k. A. |
| NICU-Verlegung | k. A. | k. A. | + | + | k. A. |
| Verbleibt bei Mutter | k. A. | k. A. | k. A. | k. A. | + |
| Stillen | k. A. | k. A. | + | + | + |
ICT intensivierte konventionelle Insulintherapie, CSII „continuous subcutaneous insulin infusion“ (Insulinpumpe), BMI Body-Mass-Index, GDM Gestationsdiabetes mellitus, SSW Schwangerschaftswoche, IUFT intrauteriner Fruchttod, NICU „neonatal intensive care unit“, + ja, k. A. keine Angabe