| Literature DB >> 33433646 |
Karl Friedrich Abshagen1, Josef Stolberg-Stolberg2, Jan Philipp Loyen2, Oliver Riesenbeck2, Jens Everding2, Hendrik Freise3, Michael J Raschke2.
Abstract
This article reports the case of a 69-year-old patient with multiple rib fractures and sternal fracture after repetitive cardiopulmonary resuscitation (CPR). Because of secondary respiratory failure due to an unstable thorax, rib fixation was performed 10 days after CPR. Subsequently, ventilation improved resulting in successful extubation 4 days after rib plating. A review of the literature revealed only five documented cases of rib osteosynthesis after CPR. Although flail chest occurs in up to 15% of patients after CPR, there is little evidence of the effect of rib fixation. The benefit of this procedure after chest trauma is reduced pain, shortened intensive care unit stay, lower rates of ventilation-associated pneumonia and lower costs for the healthcare system. Further clinical research is needed and interdisciplinary treatment should be kept in mind when dealing with patients resuscitated with prolonged mechanical ventilation.Entities:
Keywords: Breathing mechanics; Flail chest stabilization; Inverted breathing; Multiple rib fractures, ORIF; Resuscitation
Mesh:
Year: 2021 PMID: 33433646 PMCID: PMC8397626 DOI: 10.1007/s00113-020-00950-z
Source DB: PubMed Journal: Unfallchirurg ISSN: 0177-5537 Impact factor: 1.000

| Referenz | Alter, Geschlecht | Nebendiagnosen | Anzahl der betroffenen Rippen | Indikation zur Osteosynthese | Osteosynthese nach Tagen ab CPR | Anzahl an CPR ( | Beatmung nach Osteosynthese (Tage)/Beatmungsform | Verlauf | Komplikationen |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olga Ananiadou et al. [ | 59, m | Myokardinfarkt, Herzinsuffizienz (EF 15 %), Hemiplegie, Polyneuropathie | Sternumfraktur Rippen 4 + 5 links | Instabiler Thorax und inverse Atmung | 7 | 2 | 3/Tracheostoma | Spontanatmung nach 3 Tagen postoperativ | Nicht bekannt |
| Nach 3 Wochen Tracheostoma ex | |||||||||
| Nach 6 Monaten gute Lungenfunktion | |||||||||
| Andrew Drahos et al. [ | 59, m | Nicht bekannt | Rippen 5. + 6. rechts Rippen 3.–6. links | Instabiler Thorax | 17 | 1 | 16/Tracheostoma | Rehabilitationsbehandlung | Nicht bekannt |
| Einen Monat nach Krankenhausentlassung Besserung der Lungenfunktion | |||||||||
Pouwels et al. [ Fall 1 | 79, m | Nicht bekannt | Rippen 3–6 rechts Rippen 4–7 links | Inverse Atmung | 14 | 1 | 14 | Tod nach unklarem Infekt | Spannungspneumothorax |
Pouwels et al. [ Fall 2 | 63, m | LAE | Sternumfraktur Rippen 2–7 rechts Rippen 3–7 links | Instabiler Thorax | 4 | 2 | 1/Intubation | Eine Woche Krankenhausaufenthalt post extubationem | Nicht bekannt |
| Rehabilitation | |||||||||
| Gute Lungenfunktion | |||||||||
| Taketani et al. [ | 69, m | Kolon-CA Niereninsuffizienz | Sternumfraktur Rippen 2–5, 7, 8 rechts Rippen 2–7 links | Instabiler Thorax, inverse Atmung, Schmerzen, erhöhte Atemarbeit | 22 | Unbekannt | 4/Tracheostoma | Nicht bekannt | Nicht bekannt |
| Präsentierter Fall | 69, m | Art. Hypertonus Dyslipidämie Z. n. Nikotinabusus (30 PY) Adipositas Eingefäß-KHK | Rippen 2–5 rechts, Stückfraktur 4. Rippe links Dislozierte Frakturen der 3, 5–7 Rippen links | Inverse Atmung | 10 | 3 | 4/Intubation | Intensivaufenthalt für 5 Tage nach Extubation | Mechanischer Ileus Peritonitis |
| Anschließend Rehabilitation |