| Literature DB >> 33307556 |
K Darwiche1, B Ross2, W Gesierich3, C Petermann4, R-H Huebner5, C Grah6, D Gompelmann7, J Hetzel8,9, A Holland10, S Eisenmann11, F Stanzel12, A Kempa13, K Conrad14, L Hagmeyer15, R Eberhardt16,17.
Abstract
The SARS-CoV-19 pandemic continues to be globally related with significant morbidity and mortality, making protective measures to prevent transmission of the virus still necessary. Healthcare employees are exposed to a higher risk of infection and this is particularly true when performing aerosol-generating procedures such as bronchoscopy.Since the publication of recommendations for performing a bronchoscopy in the times of COVID-19 more than six months ago, the risk situation has not changed significantly, but due to the considerable gain in knowledge in the meantime, an update of the recommendations was necessary.The updated recommendations include the reduction of aerosol formation, the personal protection of the people involved in the procedure, as well as measures to better organize the processes in the endoscopy suite in order to perform bronchoscopic procedures securely even in times of COVID-19. Thieme. All rights reserved.Entities:
Mesh:
Year: 2020 PMID: 33307556 PMCID: PMC8043672 DOI: 10.1055/a-1320-8250
Source DB: PubMed Journal: Pneumologie ISSN: 0934-8387
Einteilung der Dringlichkeit einer Bronchoskopie während der SARS-CoV2-Pandemie.
| Dringliche Indikation | Zentrale Atemwegsstenose Fremdkörperaspiration Stärkere Hämoptysen |
| Intermediäre Dringlichkeit | Diagnostische Sicherung thorakaler Tumore Stadiierung bei thorakalem Tumor Malignomsuspekte oder symptomatische mediastinale/hiläre Lymphadenopathie Unklare Lungeninfiltrate |
| Elektive Indikationen | Asymptomatische Verlaufskontrollen Interventionelle Therapie chronisch obstruktiver Atemwegserkrankungen inklusive Emphysemtherapie Abklärung persistierenden Hustens |
Abb. 1Verminderung der Aerosolbildung im Rahmen einer starren Bronchoskopie durch Nutzung eines zusätzlichen geschlitzten Mund-Nasen-Schutzes für den Patienten und Ersatz der Jet-Ventilation durch eine konventionelle Beatmung.
Abb. 2Einsatz einer Einmalbeatmungsmaske zur Aerosolreduktion bei Durchführung einer flexiblen Bronchoskopie bei Patienten mit Verdacht auf oder gesicherter SARS-CoV-2-Infektion.