| Literature DB >> 32955610 |
Abstract
For a long time, most of the infectious diseases seemed to have become under control. In particular, vaccinations have contributed to this development. In recent years newly occurring bacterial infections caused by multidrug-resistant pathogens and viral infections, such as the chikungunya virus, influenza epidemics and currently the COVID-19 pandemic, are endangering the world population. This specifically affects patients with rheumatological diseases, who often require immunosuppressive therapy and are thus at risk for infections. Vaccinations can protect those affected, both individually and by generating herd immunity, and are thus an important instrument to reduce morbidity and mortality from infections. Knowledge of the indications and application of the individual vaccinations is particularly important for consistent implementation of the current recommendations.Entities:
Keywords: Herd immunity; Immunity; Immunosuppressive therapy; Multidrug-resistant pathogen; Risk of infection
Mesh:
Substances:
Year: 2020 PMID: 32955610 PMCID: PMC7504870 DOI: 10.1007/s00393-020-00875-3
Source DB: PubMed Journal: Z Rheumatol ISSN: 0340-1855 Impact factor: 1.530
| 1. | Besprechung des individuellen Impfprogramms mit dem Patienten, „shared decision“ |
| 2. | Impfungen bevorzugt in Remission |
| 3. | Impfungen bevorzugt vor Therapiebeginn |
| 4. | Totimpfstoffe auch während Steroid- und DMARD(„disease modifying anti-rheumatic drug“)-Therapie |
| 5. | Lebendimpfstoffe können mit Vorsicht in Betracht gezogen werden (frühere Empfehlung: „sollten vermieden werden“) |
| EULAR-Empfehlungen zur Impfung von Patienten mit rheumatologischen Erkrankungen (sofern keine Kontraindikationen bestehen, Übersetzung ans Deutsche angepasst) | |
|---|---|
| 1. | Die Grippeimpfung sollte jährlich durchgeführt werden |
| 2. | Eine Pneumokokkenimpfung sollte erfolgen |
| 3. | Eine Tetanusimpfung wird empfohlen, nach B‑Zell-Depletion auch passive Immunisierung erwägen |
| 4. | Eine Impfung gegen Hepatitis A und/oder Hepatitis B sollte bei gefährdeten Patienten erfolgen |
| 5. | Eine Impfung gegen Herpes zoster kann bei gefährdeten Patienten in Betracht gezogen werden |
| 6. | Gelbfieberimpfungen sollten bei Patienten mit rheumatischen Erkrankungen generell vermieden werden |
| 7. | Eine HPV-Impfung wird empfohlen, v. a. für SLE-Patienten |
| 8. | Immunkompetente, im gleichen Haushalt lebende Menschen von Patienten mit AIIRD sollten Impfstoffe gemäß den nationalen Richtlinien erhalten mit Ausnahme des oralen Poliomyelitisimpfstoffs |
| 9. | Lebendimpfstoffe sollten in den ersten 6 Lebensmonaten bei Neugeborenen von Müttern, die in der zweiten Hälfte der Schwangerschaft mit Biologika behandelt wurden, vermieden werden |
HPV humanes Papillomavirus, SLE systemischer Lupus erythematodes, AIIRD „autoimmune inflammatory rheumatic disease“