| Literature DB >> 32922166 |
G Kunze1,2, E Kovacikova1, H Haller1, B Kumle3,2.
Abstract
After taking a patient's history and physical examination, lung ultrasound can immediately reveal numerous causes and complications in patients suffering from respiratory tract infection and/or dyspnea. It can thus facilitate decisions on further diagnostic and first therapeutic procedures, even in patients with a SARS-CoV‑2 infection who present to the emergency room. This review article highlights the typical findings of lung ultrasound in patients with COVID-19 and discusses its value compared to other imaging methods. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020.Entities:
Keywords: COVID-19; Emergency department; Interstitial syndrome; Pulmonary consolidation; Pulmonary ultrasonography; Viral pneumonia
Year: 2020 PMID: 32922166 PMCID: PMC7476647 DOI: 10.1007/s10049-020-00767-8
Source DB: PubMed Journal: Notf Rett Med ISSN: 1434-6222 Impact factor: 0.892
| Konvexschallkopf | Linearschallkopf | Sektorschallkopfa | |
|---|---|---|---|
| Frequenz (in MHz) | 2–5 | 5–18 | 1–4 |
| Eindringtiefe (in cm) | Bis 15 | 3–8 (frequenzabhängig) | Bis 20 |
| Vorteile | „Allrounder“ | Hohe Auflösung | Kleine Auflagefläche |
| Pleuraerguss (mittel) | Ja | Ja | Ja |
| Pleuraerguss (klein) | (Ja) | Ja | Nein |
| Pneumothorax | Ja | Ja | Nein |
| Pneumonie (mittel) | Ja | Ja | (Ja) |
| Pneumonie (klein) | (Ja) | Ja | Nein |
| Lungenembolie | Ja | Ja | Nein |
| Pleuritis | (Ja) | Ja | Nein |
| B‑Linien | Ja | (Nein) | Ja |
| Herz | ((Ja)) | Nein | Ja |
| Intervention | Ja | Ja | ((Ja)) |
aKein Echo-Preset verwenden!




| Lokal | Pleuritis |
| Pneumonie | |
| Pleuranarben | |
| Lungenembolie | |
| Lungenkontusion | |
| Multifokal | Kardiale Stauungb |
| Urämie | |
| ARDS | |
| Höhenlungenödem | |
| Interstitielle Lungenerkrankungen | |
| Lungenfibrose |
a>3 B-Linien/Schallfeld
bhilfreich in der DD zur exazerbierten COPD
| Mild | Moderat | Schwer | Kritisch | |
|---|---|---|---|---|
| Klinische Beschwerden eines Atemwegsinfekts (Husten, Halsschmerzen, Fieber, Müdigkeit, Kopf- und Gliederschmerzen) | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Atemnot (subjektiv) | Nein | Möglich | Ja | Ja |
| Atemfrequenz (/min) | Normal | >20 | >30 | k. A. |
| O2-Sättigung (Raumluft) (in %) | >93 | >93 | <93 | ≪90 |
| Pneumonie | Nein | Ja | Ja | Ja |
| Respiratorisches Versagen/Sepsis/MOV | Nein | Nein | Nein | Ja |
| Management | Ambulant | Klinik | Klinik/IMC | Klinik/ICU |
| Befund | Punkte |
|---|---|
| A‑Linien, <3 B-Linien | 0 |
| >3 B-Linien | 1 |
| Konfluierende B‑Linien | 2 |
| Konsolidierungen | 3 |
Summe aus [12 Arealeb × 0–3 Punkte] → max. 36 Punkte | |
| 1–7 Punkte (mild) | |
| 8–18 Punkte (moderat) | |
| >19 Punkte (schwer) |
aVorschlag von Lu et al. [10], bislang nicht validiert. Alternativer Score von Soldati et al. [39]
bsiehe Abb. 1
