| Literature DB >> 32837573 |
M Girndt1.
Abstract
Patients with chronic kidney diseases are particularly at risk of infections and must therefore be protected against the risks of infection in dialysis treatment. Viral hepatitis no longer plays a very prominent role in dialysis facilities because nosocomial transmission can be reliably avoided. Nowadays, patients colonized with multidrug-resistant bacteria, including methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA), multidrug-resistant gram-negative bacteria or vancomycin-resistant enterococci, are more common. Bloodstream infections, which particularly occur in dialysis via central venous catheters, are potentially very dangerous for patients. Regular surveillance and targeted interventions in the event of excessive infection numbers are necessary. The hygienic handling of dialysis fluids has now become established through decades of experience and is ensured through the use of quality management systems. The coronavirus crisis poses special challenges for dialysis centers. © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020.Entities:
Keywords: Bloodstream infection; Hemodialysis; Multidrug-resistant bacteria; Nosocomial infection; Viral hepatitis
Year: 2020 PMID: 32837573 PMCID: PMC7364289 DOI: 10.1007/s11560-020-00447-1
Source DB: PubMed Journal: Nephrologe ISSN: 1862-040X
| Hepatitis B | Hepatitis C | |
|---|---|---|
| Screening | Erstvorstellung: Jahreskontrolle: Impfresponder: Rückkehr aus Hochprävalenzregion: | Erstvorstellung: Jahreskontrolle nur bei zuvor Anti-HCV-negativen Patienten: Rückkehr aus Hochprävalenzregion: |
| Dialysemaschine | Fachgerechte Oberflächendesinfektion, keine separate Maschine | |
| Behandlungsraum | Chronisch Infizierte räumlich von Patienten separieren, die Anti-HBs <100 IU/ml haben | Maßnahmen zur Optimierung der Hygiene, z. B. Kennzeichnung des Platzes oder räumliche Trennung |
| Medizinprodukte (Blutdruckmanschetten, Abdrückhilfen) | Nur patientenbezogen einsetzen, Desinfektion vor Verwendung an anderen Patienten | |
| Weitere Maßnahmen | Generelle Impfindikation für Anti-HBs-negative Patienten | Bei chronischer Infektion Indikation zur antiviralen Therapie prüfen |
HBsAg „hepatitis B virus surface antigen“, Anti-HBs Antikörper gegen HBsAg, Anti-HBc Antikörper gegen Hepatitis-B-Core-Antigen, HBV Hepatitis-B-Virus, HCV Hepatitis-C-Virus, Anti-HCV Antikörper gegen HCV, PCR „polymerase chain reaction“
| Maximal zulässig | Aktionsgrenze | |
|---|---|---|
| 100 KBE/ml | 50 KBE/ml | |
| 0,25 IE/ml | 0,125 IE/ml |
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