| Literature DB >> 32836899 |
R Dettmeyer1, G Lasczkowski1, A Weber1, T Wolter1, G Kernbach-Wighton1.
Abstract
According to the current state of knowledge, several internal organs are usually involved in cases of SARS-CoV‑2 infections with a fatal course. Pathological changes are primarily found in lung tissues but there are also reports concerning direct or indirect (histo)pathological changes due to SARS-CoV‑2 infections in samples from the kidneys, liver and myocardium. Comparing three fatal cases associated with SARS-CoV‑2 infections in men using conventional histological staining, there were partly identical findings that enabled interpretations with respect to the chronology and pathophysiology of the disease. Of the men two were invasively ventilated in the intensive care unit and one man died after 8 days in domestic quarantine without treatment. A wide spectrum of findings potentially associated with SARS-CoV‑2 must be taken into account.Entities:
Keywords: COVID-19; Histopathology; Kidneys; Liver; Lungs; Myocardium
Year: 2020 PMID: 32836899 PMCID: PMC7335763 DOI: 10.1007/s00194-020-00408-x
Source DB: PubMed Journal: Rechtsmedizin (Berl) ISSN: 0937-9819 Impact factor: 1.112
| Nr. 1 – therapiert | Nr. 2 – unbehandelt | Nr. 3 – therapiert | |
|---|---|---|---|
| Lunge links | 874 g | 1352 g | 618 g |
| Lunge rechts | 1002 g | 1568 g | 752 g |
| Lungengewebe | Grau-glasig marmoriert, z. T. karnifiziert, z. T. brüchig | Marmoriert, grau-rot-braun, nicht eindeutig brüchig | Zum Teil karnifiziert, nichtbrüchig |
| Gehirn | 1490 g | 1464 g | 1442 g |
| Niere links | 294 g | 196 g | 266 g |
| Niere rechts | 276 g | 212 g | 224 g |
| Herz | 572 g | 466 g | 756 g |
| Leber | 2188 g | 1770 g | 2322 g |
| Thromben | Nein | Nein | Ja |











| Fall 1 – therapiert | Fall 2 – unbehandelt | Fall 3 – therapiert | |
|---|---|---|---|
| Myokardhypertrophie, interstitielle und perivaskuläre Fibrose, fokale Endokardfibrose; Zeichen einer Hypoxie | Lymphozytäre Myokarditis | ||
| Peripher betontes Lungenemphysem, interstitielle Fibrose, Alveolitis, ausgedehnte z. T. organisierte hyaline Membranen (Karnifizierung), Curschmann-Spiralen (2-mal), chronische Tracheobronchitis (2-mal), teils chronische, teils floride Tracheobronchitis (einmal), Mikrothromben (einmal) | |||
| Unspezifische chronische Lymphadenitis | |||
| Arterio-Aarteriolosklerose, akute Stauungshyperämie, z. T. „ballonierte“ Glomerulumschlingen; prominente zelluläre Auskleidung der Bowman-Kapseln | Interstitielle Nephritis, cholämische Nephrose | ||
| Altersentsprechend unauffällig | Deutlich aktiviert | Altersentsprechend unauffällig | |
| Hypoxische Leberzellverfettung (3-mal); intrahepatische Cholestase (einmal) bei Cholezystolithiasis und chronischer Cholangitis, Portalfibrose, beginnender präzirrhotischer Leberparenchymumbau (einmal) | |||
| Ohne signifikanten pathologischen Befund | Teils schmale, teils leere Muskelfaserschläuche | ||