| Literature DB >> 32288312 |
Edwin Juarso1, Malte Kiehl1, Markus Buchholz1, Florian Weißinger1.
Abstract
BACKGROUND: Patients with oncologic diseases, particularly those with hematologic malignancies, are at an increased risk of common infections and unique treatment-related complications with high mortality and morbidity. The annual incidence and prevalence of cancer in Germany is rising. Although modern treatments have generally led to improved survival, increasing age, comorbidities, and frailty of the patients require multidisciplinary strategies for handling complex therapeutic concepts and treatment of the associated complications.Entities:
Keywords: CNS infections; Hematologic neoplasms; Immunosuppression; Mucositis; Neutropenic fever; Sepsis
Year: 2019 PMID: 32288312 PMCID: PMC7102394 DOI: 10.1007/s00761-019-00691-8
Source DB: PubMed Journal: Onkologe (Berl) ISSN: 0947-8965 Impact factor: 0.234
| Kriterien | Punkte |
|---|---|
| Schweregrad der febrilen Neutropenie ohne oder mit leichten Symptomen | 5 |
| Keine Hypotonie (systolischer Blutdruck >90 mm Hg) | 5 |
| Keine chronische obstruktive Lungenerkrankung | 4 |
| Solide Tumoren oder hämatologische Malignität ohne stattgehabte Fungalinfektionen | 4 |
| Keine Dehydratation mit Notwendigkeit parenteraler Flüssigkeit | 3 |
| Schweregrad der febrilen Neutropenie mit mäßig ausgeprägten Symptomen | 3 |
| Ambulante Behandlung | 3 |
| Alter <60 Jahre | 2 |
Gesamtpunktezahl von >21 gilt als Standardrisiko
| Kriterien | Punkte |
|---|---|
| Performance-Status gemäß Eastern Cooperative Oncology Group: ≥2 | 2 |
| Chronische obstruktive Lungenerkrankung | 1 |
| Chronische kardiovaskuläre Erkrankungen | 1 |
| Mukositis des Grades ≥2 nach National Cancer Institute Common Toxicity Criteria | 1 |
| Monozytenzahl ≤200/µl | 1 |
| Stressinduzierte Hyperglykämie | 2 |
Gesamtpunktezahl von 0 bis 8
0 Punkte – Niedrigrisikopatient
1–2 Punkte – Mittelrisikopatient
≥3 Punkte – Hochrisikopatient
| Niedrigrisikopatient | Hochrisikopatient | |
|---|---|---|
| Erste Linie | Amoxicillin/Clavulansäure Clindamycin + Ciprofloxacin Cefuroxim + Ciprofloxacin Moxifloxacin Ceftazidim Cefepim Piperacillin/Tazobactam Beim Nachweis multiresistenter gramnegativer Bakterien: 3./4. Generation der Cephalosporine + Aminoglykoside | Piperacillin/Tazobactam Cefepim, Ceftazidim Imipenem, Meropenem Cephalosporine mit Antipseudomonasaktivität |
| Zweite Linie | Piperacillin/Tazobactam Imipenem, Meropenem | Imipenem, Meropenem Hinzunahme von Vancomycin oder Teicoplanin oder Aminoglykosiden plus gegen Schimmelpilz wirksames Antimykotikum |


| Prädisponierende Faktoren | Pathologische Keime |
|---|---|
Splenektomie Antikörpermangel (multiples Myelom, CLL) | |
| Chemotherapie, Stammzelltransplantation, Immunsuppression | |
| Defekt der T‑Zell-Immunität, T‑Zell-Abnahme |
CLL chronische lymphatische Leukämie, JC-Virus John-Cunningham-Virus