| Literature DB >> 32288288 |
Abstract
Lung transplantation is an established therapeutic option for selected patients with various end stage pulmonary diseases which prolongs survival and improves quality of life. A multitude of pulmonary and non-pulmonary complications can lead to significant morbidity thus impairing short and long-term survival. Early recognition and fast treatment of these complications are fundamental measures to prevent secondary destructive incidents. This article reviews the most frequent complications arising after lung transplantation. © Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013.Entities:
Keywords: Bronchiolitis obliterans; Gastroesophageal reflux disease; Graft rejection; Primary organ failure; Review
Year: 2013 PMID: 32288288 PMCID: PMC7102131 DOI: 10.1007/s00398-013-1005-3
Source DB: PubMed Journal: Z Herz Thorax Gefasschir ISSN: 0930-9225


| Komplikation | Auftreten | Besonderheiten | Ursache | Therapie/Prophylaxe | Literatur |
|---|---|---|---|---|---|
| Kardiovaskuläres System | Art. Hypertonie: 52 % 1 J, 83 % 5 J Hyperlipidämie: 25 % 1 J, 58 % 5 J Diabetes mellitus: 25 % 1 J, 40 % 5 J | Todesursache in 5,4 % | Immunsuppression (CNI, Steroide, mTOR-Inhibitor) | Blutdruck und Blutfette nach Richtlinien einstellen | [ |
| Renale Probleme | 23,7 % 1 J, 56,1 % 5 J – Krea > 2,5 mg/dl: 5,4 % 1 J, 15,5 % 5 J | Häufigste Komplikation im Langzeitverlauf Dialyse führt zu erhöhter Letalität | Nephrotoxizität der Immunsuppressiva Erhöhte Spiegel im Vergleich mit anderen OrganTx | – Chronische Dialyse 1,7 %/1. Jahr, 3,2 % < 5. Jahr – Nieren-Tx – Individuelle Immunsuppression, kombinierte Gabe von CNI, mTOR-Inhibitoren und MMF | [ |
| Osteoporose | 32–54 % | Knochenabbau in ersten 3 bis 6 Monaten nach TX führt in 6–18 % zu Frakturen | Immunsuppressiva und Steroide verstärken natürliche Prozesse | – Kalzium und Vitamin D sowie Bewegungstraining – Biphosphonate (bereits vor TX) | |
| Tumoren | 3,5 % 1 J 14 % 5 J 27 % 10 J | Malignome: – Haut > 2. Jahr – PTLD < 2. Jahr | Sonne, Immunsuppression | Screening 1-mal/Jahr Dermatologie Tumorsuche thorakal/abdominal | [ |
Art. arteriell, CNI Kalzineurininhibitor, J Jahr(e), Krea Kreatinin, MMF Mycophenolat-Mofetil, mTOR „mammalian target of rapamycin“, PTLD posttransplantationslymphoproliferative Erkrankung, Tx Transplantation.