| Literature DB >> 32287644 |
A Koch1, C Trautwein1.
Abstract
Acute liver failure (ALF) is characterized by loss of liver function without pre-existing chronic liver disease. Drug toxicity and viral hepatitis have been identified as the main causes of ALF in Germany. The regeneration capability of the liver and overall prognosis are determined by the underlying etiology. Advances in intensive care medicine, supportive therapy, and transplantation surgery have improved the overall outcome of ALF over the last two decades. The clinical syndrome of ALF is mainly due to a release of inflammatory cytokines from necrotic hepatocytes, which lead to disastrous consequences in the immune system and hemodynamics. The main goals of supportive intensive care therapy in ALF are early identification and treatment of infections and the prevention and therapy of cerebral hypertension. © Springer-Verlag 2010.Entities:
Keywords: Acute liver failure (ALF); Hepatic encephalopathy; Pathophysiology; Systemic inflammatory response syndrome (SIRS); n-Acetylcysteine
Year: 2010 PMID: 32287644 PMCID: PMC7101637 DOI: 10.1007/s00390-009-0153-x
Source DB: PubMed Journal: Intensivmed Notfallmed ISSN: 0175-3851
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| Hepatitis A |
| Hepatitis B |
| Hepatitis D |
| Hepatitis E |
| Hepatitis-Non-A, -Non-B, -Non-C |
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| Herpes-simplex-Virus |
| Herpes-Virus Typ 6 |
| Varicella-Virus |
| Zytomegalie-Virus |
| Ebstein-Barr-Virus |
| Toga-Virus |
| Paramyxo-Virus |
| Parainfluenza-Virus |
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| Paracetamol |
| Phenprocoumon |
| Amanita phalloides |
| Halothan |
| Isoniazid |
| Valproat |
| NSAR |
| Amoxicillin + Clavulansäure |
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| Budd-Chiari-Syndrom |
| Hypotension (kardiogener Schock) |
| Rechtsventrikuläres Herzversagen |
| Hyperthermie |
| Maligne Tumore |
| Venöse Verschlusserkrankungen |
| Pfortaderthrombose |
| Sepsis/septischer Schock |
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| M. Wilson |
| Reye-Syndrom |
| Akute Schwangerschaftsfettleber |
| HELLP Syndrom („hemolysis, elevated liver enzymes, low platelet count“) |
| Galaktosämie |
| Hereditäre Fruktoseintoleranz |
| Hereditäre Tyrosinämie |

| Bewusstseinslage | Intellekt | Verhalten | |
|---|---|---|---|
| Grad I | Schlafstörung Schläfrigkeit Schlaflosigkeit Umkehrung des Tag-Nacht-Rhythmus | Verminderte Konzentration Verminderte Aufmerksamkeit Verminderte Reaktionsgeschwindigkeit | Zunehmende Erschöpfung Euphorie oder Depression Reizbarkeit Logorrhö |
| Grad II | Verlangsamung Starke Schläfrigkeit Träger Gedankenfluss Lethargie | Kein Zeitgefühl Rechnen beeinträchtigt Erinnerungslücken | Enthemmung Persönlichkeitsänderung Angst Teilnahmslosigkeit |
| Grad III | Desorientiertheit Stärkste Schläfrigkeit Bewusstseinseintrübung Verwirrtheit | Fortschreitende Erinnerungslücken Unfähigkeit zu rechnen | Zeitliche und örtliche Desorientiertheit Wahnvorstellungen Aggressionen |
| Grad IV |
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| Laboruntersuchungen | Bildgebende Verfahren |
|---|---|
| (Differenzial-)Blutbild | Sonographie des Abdomens |
| Serumelektrolyte | Dopplersonographie der Lebervenen und der V. portae |
| INR, Quick-Wert | Gegebenenfalls Computertomographie mit Kontrastmittel |
| Arterielle Blutgasanalyse | |
| Toxikologisches Screening (besonders Paracetamol-Spiegel) | |
| Ammoniak | |
| ANA, SMA, AMA | |
| Coeruloplasmin | |
| Eisen, Ferritin, Transferrinsättigung | |
| Schwangerschaftstest | |
| Blutgruppenbestimmung | |
HIV-, Hepatitis-A-, -B-, -D-, -E-Serologie HBV-DNA, HCV-RNA, EBV-IgG/-IgM, EBV-PCR, CMV-IgG/-IgM, CMV-PCR, HSV-IgM, HSV-PCR |
INR „international normalized ratio“, ANA antinukleäre Antikörper, SMA „Smooth-muscle-Antikörper“, AMA antimitochondriale Antikörper.
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| Arterieller pH <7,30 nach adäquater Volumentherapie |
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| INR >6,5 |
| Serumkreatinin >3,4 mg/dl (>259 µmol/l) |
| Hepatische Enzephalopathie Grad III oder IV |
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| INR >6,5 |
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| Ätiologie des ALV: Non-A-, Non-B-Virushepatitis, medikamentös induziert, ideopathisch |
| Intervallikterus/hepatische Enzephalopathie >7 Tage |
| Alter <10 Jahre oder >40 Jahre |
| INR >3,5 |
| Serumbilirubin >17,4 mg/gl |
| INR, „international normalized ratio“ |
| Stufe | Dosis | Anwendungsdauer |
|---|---|---|
| 1 | 150 mg/kg/h | 1 h |
| 2 | 12,5 mg/kg/h | 4 h |
| 3 | 6,25 mg/kg/h | 67 h |